Anmedelse, Cabaret, Musical Silkeborg

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Musical Silkeborg har siden 2007 opsat en spændende og flot musical i Silkeborg hvert efterår. Alle produktionerne er semiprofessionelle med en lokal forankring og engagement sat sammen med nogle professionelle skuespillere. I år er valget faldet på klassikeren ’Cabaret’ under Eva Maria Zacho Rubys instruktion.

De fleste forbinder ’Cabaret’ med Broadway-musicalen og/eller instruktøren, danseren og koreografen Bob Fosses filmversion fra 1972, hvor Liza Minnelli havde rollen som Sally Bowles. Hvad de færreste måske ved, er, at historien baserer sig på den britiske forfatter Christopher Isherwoods (1904-86) to bøger ”Farvel til Berlin” (1939) og ”Mr. Norris skifter tog” (1935). Skulle du have lyst til at læse bøgerne bag, må du dog på biblioteket eller finde dem i antikvariatet, da den seneste danske udgave fra forlaget Signet fra 2002 desværre er udsolgt.

Isherwood boede selv i Berlin i 1929-1939, og han skrev de to nævnte bøger som en ”jeg”-fortælling, hvor han med udlændingens syn registrerer de få og efterhånden større og større forandringer, der siden førte til nazismens indtog. Hans egen homoseksualitet skinner også igen hos fortællingens unge engelske forfatter.

Cabaret-MusicalSilkeborg22780327_1492784694137716_4405978367062437243_n

’Cabaret’ finder sted i starten af 1930, hvor en ung engelsk forfatter kommer til Berlin, hvor han indlogerer sig på et pensionat, hvor han møder den unge engelske Sally Bowles, som er danser i Kit Kat Klub. De to forelsker sig trods deres forskelligheder, og vi følger både deres mod- og medgang.

Sammenflettet med deres historie, oplever vi også en række delhistorier, hvor særligt forholdet til Ernst Ludwig, der senere viser sit sande politiske ståsted, og kærlighedshistorien mellem ejeren af pensionatet Fräulein Schneider og den jødiske Herr Schultz, træder frem. Hele tiden ligger nazismens fremmarch dog og lurer. Konferencieren Emcee fra klubben sørger for at binde fortællingen sammen fra han synger ”Willkommen! Bienvenue! Welcome!”, og indtil det hele falder sammen.

Castet fungerer i det store hele godt – både de professionelle skuespillere og de lokale amatører. Særlig Jesper Askholt som Herr Schultz gør det godt. Han gør det elegant, og han er en elskværdig og alsidig Herr Schultz, uanset om det er i med- eller modgangen. Peter Jorde er konferencieren Emcee, og han spiller pokkers godt. Han er grotesk og djævelsk, alt imens han forsøger at holde facaden, mens omgivelserne stille og roligt falder sammen omkring ham, indtil han ender med en mere tragisk skæbne.

Sebastian Harris er overbevisende som den unge engelske forfatter, som udsættes for hændelserne i Berlin, som han ikke havde forestillet sig. Anna Vaupel som Sally Bowles er fin, men desværre også lidt for pæn og fersk. Hun spiller med en vis dybde, men det er alligevel som om, at vi aldrig kommer ind under huden på hende, og jeg savner en smule mere vrede og vildskab hos hende.

Cabaret-Musical-Silkeborg18921834_1361656150583905_5535948247476457857_n

Af de lokale kræfter er det særligt værd at fremhæve Suna Frederiksen som Fräulein Schneider og Mogens Kjær som Ernst Ludwig, som begge spiller troværdigt og med den rette nerve og henholdsvis med den rette følsomhed og grusomhed.

Benjamin la Cour står også i år for scenografien (hvilket han har gjort for Musical Silkeborg siden 2008). Scenen ender i en lang trappe mod publikum, så man næsten får natklubstemningen; vi manglede bare, at vi sad ved små runde borde i mørket i stedet på de vanlige rækker. Ellers er scenografien holdt enkelt og virkningsfuldt.

De kendte sange fra ’Cabaret’ er med, og de fremføres fornemt. I orkestergraven, under trappen, suppleres det hele igen i år af et velspillende orkester, som også i år er under ledelse af produktionsleder og kapelmester Henrik Svenning. Det er dejligt, at der rent faktisk er levende musikere bag musikken!

Og hvordan mon det hele ender. For den unge engelske forfatter? For Tyskland? For verden? For fremtiden? Vi ved, hvordan det – indtil videre – er endt. ’Cabaret’ er en fin cabaret, hvor de politiske undertoner og budskaber står krystalklart. Mon vi nogensinde lærer af historien?

’Cabaret’ er ingen munter musical, men det er alligevel en seværdig og tænkevækkende musical som udtryk for datidens Tyskland og den politiske situation. Også her er det skræmmende, når sangen ”Tomorrow Belongs To Me” synges –”Oh Fædreland, Fædreland, giv os et tegn…” – inden armen løftes til hilsen. Scenen er stadig genial, da man på den ene side gyser, mens man på den anden side har en vis lyst til selv at synge med til sidst…

Kom afsted – det er turen til Silkeborg værd. Silkeborg ligger naturskønt og ikke så langt væk, som man måske skulle tro!

 

Musical Silkeborg

Jysk Musikteater, Papirfabrikken 80, 8600 Silkeborg

Spilleperiode: 21. oktober-5. november 2017 

Set den 25. oktober 2017

Foto: Musical Silkeborg

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.musicalsilkeborg.dk/cabaret/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Lucia di Lammermoor, Opera Hedeland

Af Henriette Devantier   Lørdag aften var der premiere i Opera Hedeland, som i ...

Anmeldelse: Hotel, Musicalteatret

Af Eva Gudmand   En levende musical, hvor et mysterium skal opklares, og tilskueren ...

Anmeldelse: Shadowland, Tivoli (Pilobolus)

Af Jonas Gudmand   ’Like a storm’ bliver der sunget ud af højtalerne i ...

Anmeldelse: Kom Bamse, nu balletter vi!, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Skolernes efterårsferie er lige rundt om hjørnet, og endnu engang ...

Anmeldelse: Vildheks, Østre Gasværk Teater

Af Eva Gudmand   Man kan roligt sige, at ’Vildheks’ var en vild oplevelse. ...