Anmedelse: Tændt – En forestilling om at være slukket, Teater Katapult (Husets Teater, Katapult, Kvint&Svendsen og Teater Momentum)

Af Caroline Schrøder

 

(Re-anmeldelse. Vi så premieren i Odense, hvor vi også gav forestillingen 3 bloddråber. Læs den anmeldelse her: her.)

 

To kvinder går lidt rundt og hviske tisker, mens vi finder vores pladser på Godsbanens Teater Katapult. En af lamperne i loftet virker ikke til stor irritation for dem begge. Det fniser vi lidt af på publikumsrækkerne. Imens den ene tæller watt for at tjekke, om det er dér fejlen skulle være, byder den anden os velkommen til ”en sanselig collage”, som lige om lidt vil gå i gang. Til sidst lykkes det, at få den gamle lampe til at lyse. ”Så er der tændt!,” fortæller en af kvinderne os smilende. De vender sig begge og forlader scenen.

TÆNDT 1 [1600x1200]

Tændt for noget blev der helt sikkert. Men hvad der helt præcist blev tændt for, har jeg stadig svært ved at forstå. Det eneste, jeg føler mig helt sikker på er, at der er blevet tændt for kroppen: Hvordan vi ser kroppen, mærker kroppen, begærer kroppen og hvordan vi bruger vores kroppe.

Alt dette og mere til, oplever vi gennem Helene Kvint og Line Svendsens kroppe. Først stiller de sig nøgne på scenen og præsenterer deres mave, lår og baller. Dem skal vi se meget til, så vi kan lige så godt vænne os til dem, siges det kækt, og vi griner igen. Måske lidt nervøst i starten, for i spotlightet er der ikke meget, der er ladt tilbage til fantasien. Men på grund af begge kvinders utrolige evne til at få nøgenheden til at være det mest naturlige i verden, kommer den helt oprigtige latter kort efter, da fire bryster dasker rundt i luften.

Herefter er det ikke længere de nøgne kroppe, der er grunden til underen i stykket. Det er kroppenes handlinger til gengæld. Scene efter scene træder Helene Kvint og Line Svendsen ind med de mærkeligste kostumer eller rekvisitter: Kroppe, der blevet snurret ind, gemt, påklædt eller blottet, bevæger sig rundt i et hav af forskellige danse, der både eksploderer i energi og ganske følsomt udforsker hinanden. Det skaber nogle momenter, hvor Anna Maria Clementine Waldelius og Astrid Randrups fire lysende skillevægge danner nogle smukke, abstrakte billeder af kroppe i alverdens underlige positioner.

TÆNDT-foto 1

Under stykket brydes den sanselige, eksperimenterende dans til tider, og mere ”almindeligt” teater begynder. Her taler Helene Kvint eller Line Svendson direkte til os. Om at ville have sex med folk. Om mors gamle ryg. Eller om at være for meget.

Men selvom det er spændende refleksioner, ender disse taler med at rive collagen fra hinanden og efterlade den i små, usammenhængende stumper. Man får som publikum følelsen af at sidde og se et stykke, der har haft mange gode ideer til, hvordan der kan fortælles om kroppen og lysten, men som ikke har evnet at vælge fra. Og det er ærgerligt, for det betyder, at den røde tråd forsvinder og man som publikum føler sig ladt alene tilbage med sine egne fortolkninger, uden at kunne få dem bekræftet.

TÆNDT 2 [1600x1200]

Tændt er ellers et stykke med en hel del potentiale. På kun en time både griner, betages og føler vi os en lille smule usikre på både kvinderne og vores egne vegne. Det er et stykke fyldt med overraskelser. Et stykke, der vil have sit publikum til at tænke over kroppen. Og dens lyster til andre kroppe. Hvad vi så skal synes om dette, er straks sværere at sige.

 

Co-produktion mellem Husets Teater, Katapult, Kvint&Svendsen og Teater Momentum

Teater Katapult, Godsbanen, Skovgaardsgade 3, 8000 Aarhus C

Spilleperiode:

Teater Momentum, Odense 16.-24. marts 2018

Husets Teater, København 7.-21. april 2018

Teater Katapult, Aarhus 1.-5. maj 2018

Set den 1. maj 2018 

Fotos: Anna Maria Clementine Waldelius

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.teatermomentum.dk/event/taendt/

http://www.husetsteater.dk/forestillinger/taendt/

https://katapult.dk/kalender/taendt/

Idé og performance: Helene Kvint & Line Svendsen

Instruktør: Nina Kareis

Scenograf: Astrid Randrup

Lysdesigner: Anna Maria Clementine Waldelius

Komponist: Rosa Lux

Lyddesigner: Pelle Skovmand

Kostumedesign: Hanne Mørup

Afvikler: Mathilde Niemann Hyttel

Producent: Gitte Nielsen

Assistent: Karla Hauch Wald

Varighed: Ca. 60 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Lille requiem om kærlighed, Betty Nansen Teatret (DDSS i Aarhus)

Af Christian Skovgaard Hansen   ’Lille requiem om kærlighed’ er afgangsforestillingen fra 2016 fra ...

Anmeldelse: Pjerrot i Dyrehaven, Tivoli (Tivoli Ballet Teater)

Af Henriette Devantier   Pantomimeteatret i Tivoli stammer tilbage fra 1800-tallet, og det er ...

Anmeldelse: Os, Teater Momentum

Af Anne Lottrup Sørensen   Er du racist? Feminist? Hvid? Kvinde? Homoseksuel? Har du ...

Anmeldelse: Hedda Gabler, Aarhus Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   I Henrik Ibsens klassiker ”Hedda Gabler” er Hedda og ...

Anmeldelse: Tarzan, Fredericia Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Fredericia Teater gør det igen! Deres store musicalproduktioner bliver ...