Anmeldelse: After Miss Julie, That Theatre Company

julie2

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

’After Miss Julie’ er et stykke skrevet af Patrick Marber, som bygger på August Strindbergs stykke ’Miss Julie’. That Theatre Company har produceret teater på engelsk siden 1997, og nu har de iscenesat ’After Miss Julie’ på Krudttønden.

Vi befinder os i et engelsk herregårdskøkken i 1945. Der er fest i stuen ved siden af, men det, der forgår i køkkenet, er meget mere spændende. Her møder vi John, gårdejerens flotte chauffør, og hans forlovede, tjenestepigen Christine. Alt virker til at være i den skønneste orden, indtil Miss Julie træder ind i køkkenet. Miss Julie er gårdejerens datter, og hun burde ikke snakke for meget med tjenestefolket, men John er flot, intelligent og har været udstationeret under krigen og de to drages af hinanden. Imens Christine i god tro går i seng, påbegynder John og Miss Julie en erotisk magtkamp som ender skæbnesvangert for Miss Julie.

julie

’After Miss Julie’ er et erotisk, psykologisk kammerspil. Kampen står mellem de to køn; hvem har magten? Men forestillingen skildrer også kampen mellem over- og underklassen. Underklassen, som efter 2. verdenskrig brød med klasseopdelingen og søgte dannelse og rettigheder, og overklassen, som for alt i verden ville holde deres magtposition.

Som man kan forestille sig det oprindelige stykke af Strindberg blev iscenesat, har That Theatre Company også valgt en naturalistisk scenografi og spillestil. Som fluen på væggen ser vi til, imens de to unge elskende brænder broer indtil der ingen vej er tilbage. Holdet bag ’After Miss Julie’ har formået at fastlægge et rigtig godt naturligt arrangement, så vi hurtigt føler os som beskuere af en anden virkelighed.

John og Miss Julie har en stærk kemi på scenen, og springer mellem begær, skam, kærlighed og følelseskoldhed, nogen gange i et sådan tempo, at man får indtrykket af, at begge karakterer er maniske. Den bedragede Christine virker mærkelig følelseskold, som om det hele kun er et spil om magt og position. Måske pga. disse spring i karakterernes hensigter og følelser, havde jeg til tider svært ved at identificere mig med nogen af karaktererne og fandt aldrig helt én at holde med.

julie2

I begyndelsen af forestillingen spillede en radio på scenen, men desværre alt for højt, så jeg missede en del af begyndelsen. Da forestillingen er på engelsk, havde jeg sværere ved at høre ordene, der blev sagt, med baggrundsmusik, end hvis det havde været på dansk. Da musikken blev slukket, var det til gengæld en skøn oplevelse at se teater på engelsk og det er skønt, at sådanne engelsksprogede kompagnier blomstrer op i hovedstadsområdet.

Har man også lyst til at hoppe ud i at se engelsk teater, kan jeg varmt anbefale at se ’After Miss Juliet’ og nyde det smukke britiske sprog, et erotisk drama og en spændende fortælling.

 

That Theatre Company

Krudttønden, Serridslevvej 2, 2100 København Ø

NB! Forestillingen er på engelsk.

Spilleperiode: 22. februar-25. marts 2017

Set den: 22. februar 2017

Foto: That Theatre Company

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://that-theatre.com/?page_id=62

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

FB_IMG_1465840752874

Anmeldelse: Og vi skal videre…, MAGT

Af Mathias Sauer   Så er det vist også sidste gang, at Ørkenens Sønner ...

1

Anmeldelse: Slemmer dreng, Teater Grob (gæstespil af Limfjordsteatret)

Af Rose Himmelstrup Hansen, gæsteanmelder Misbrug af børn er et benhårdt tema, og forestillingen ...

Husets Teater STATUS

Anmeldelse, Status, Husets Teater

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Erlend Loes roman ’Status’ er kommet ind ...

2

Anmeldelse: Mungo Park, Mungo Park

Af Jonas Gudmand   Forestillingen ‘Mungo Park’, der spiller på teatret Mungo Park, stinker ...

Foto: Nikolaj Bomberg Simonsen

Anmeldelse: Caligula, Det Kongelige Teater

Af Nikolaj Bomberg Simonsen   ’Caligula’ er en forestilling, der overrasker, men hvor vi ...

Himmelen uden fugle - Foto: Emilia Therese

Anmeldelse: Himmel uden fugle, Odense Teater

Af Mette Herschend   Hvad er frihed for dig? Er det selvrealisering? Er det ...