Anmeldelse: Amager Revyen 2019, Teater Play

Af Daniel Lassen

Teater Play slår dørene op til Amagers helt nye revy, og eftersom jeg selv har set og spillet en del revy gennem årene, ved jeg, at det er en svær genre at mestre. Der skal være tempo, timing, satire, sang, musik og så skal det ikke mindst være underholdende og morsomt. Amager Revyen 2019 indeholder en del af disse kriterier, men når desværre ikke helt i mål.

Hvis man tager det fra en ende af, starter revyen med en ret traditionel åbningssang, og herefter går revyen hurtigt i gang med et forsøg på satire med instruktørens tekst Jacob Fauerby ”At rejse er at leve”. Denne tekst omhandler et ungt par, som er taget på ferie til et bombekrater for at tage selfies, så de har noget at blære sig med overfor vennerne. Ellers er de egentlig ligeglade med krigen, og hvem den går ud over. Idéen med teksten er god, men den mangler lige den sidste gode pointe for at nå helt til tops.

Herefter går der lidt længere tid mellem de rigtig gode numre. Et par numre mislykkes desuden, fx et nummer, hvor Birgit Kjersner og Morten Bo henholdsvis spiller Mette Frederiksen og Lars Løkke, der synger duet om, at vi har et valg. Denne idé og tekst virker utrolig klichefyldt, og det er som om, at den kun er med for at nævne noget om det kommende folketingsvalg. Heldigvis er der også numre med mere bid i, som fx Peter Oliver Hansens ”Telefontid”, der omhandler to venner, som mødes på en café og ender med at sidde med hver deres telefon. Denne tekst er lånt fra en anden revy, men den rammer noget nutidigt på en utrolig flot facon, og på denne måde passer den også godt ind her.

Først i anden akt viser revyen for alvor, hvad den kan. Allerede i åbningsnummeret ”Tørre test” får Birgit Kjersner vist sit potentiale som en skolelærer, der mener, at børnene skal have tests lige fra de bliver født. Teksten er skrevet af Vase og Fuglsang, som er to af Danmarks vel nok største revyforfattere, hvilket tydeligvis kan mærkes i kvaliteten. Skøn er Dorte Munksgaard i nummeret ”Osse mig”, hvor hun spiller en kvinde, der føler sig krænket over ikke at blive krænket af mænd. Dette er absolut et af revyens sjoveste numre, og Dorte leverer det med en stor genialitet.

De to herrer, Morten Bo og Anders Anderskov, står sammen med Birgitte Nielsen og Jeanett Rytter dårligst tekstmæssigt. I et nummer, hvor Birgittes fulde mor holder en tale til sin datters bryllup, hænger det desværre rent tekstmæssigt slet ikke sammen til trods for, at Birgitte virkelig kæmper en brag kamp for at få det op at ringe. Det samme kan siges om Jeanetts ”Dit kompetente barn”, som også er et nummer, der er lånt fra en af de professionelle revy. Man skal i den grad passe på, hvilke numre man tager op fra de store revyer, for det er svært for amatører at fortolke numre bedre end de professionelle, og så ender det hurtigt som et flopnummer, så galt går det dog heldigvis ikke her. 

Revyen slutter dog af med manér med revyens måske allersjoveste tekst, nemlig ”Smæk for skillingen”. En sang, hvor pigerne får lov at synge om SM, hvilket er så dumt, at det er komisk. Desuden godt tænkt af instruktøren Jacob Fauerby, at skrive sangen på Kai Normann Andersens smukke melodi ”Man binder os på mund og hånd”. For gad vide, hvilken betydning, det så får her?

Alt i alt er der rigtig mange gode ting i Amager Revyen 2019, og der er uden tvivl noget at bygge videre på. Selvom det er en Amager-revy, er det ikke som sådan en lokal en af slagsen. Et par enkle numre kredser lidt omkring Amager, men det bliver i det små, så alle kan være med. Revyen fungerer til et vis punkt, men der er desværre et par bump på vejen. I forhold til, at er det første år, så er det en flot præstation. Så fortsæt det gode arbejde – jeg glæder mig allerede til at se, hvad de finder på til næste år!

Amager Revyen 2019

Teater Play, Strandlodsvej 7 København S

Spilleperiode: 8. marts-13. april 2019

Set den 29. marts 2019

Fotos: Mette Lyck 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.teaterplay.dk/teater-afdeling/amagerrevyen

Medvirkende: Dorte Munksgaard, Morten Bo, Birgit Kjersner, Birgitte Nielsen, Anders Anderskov og Jeanett Rytter

Instruktør: Jacob Fauerby

Musiker: Martin Bennebo

Koregraf: Anders Fauerby, Jacob Fauerby og Jeanett Rytter

Scenografkonsulent: Simon Holk Witzansky

Kostumier og Regissør: Henriette Winther

Lyd og Lys: Kenneth Skytte, Anders Anderskov og Britt Berglund

Tekst og musik af: Dorte Munksgaard, Jacob Fauerby, Martin Bennebo, Rasmus Mark Pedersen, Ulrik Swarte, Søren Dur, Anders Anderskov, Thomas Findal Salskov, Peter Oliver Hansen, Jacob Weble, Lukas Birch, Vase og Fuglsang, Casper Sloth, Lars Bisgaard, Jeanett Rytter, Kai Hoffmann, Carl Nielsen, Lonnie Kjer og Trine Juhl

Varighed: Ca. 2 time og 10 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Rytteriet – live i Tivoli

Af Daniel Lassen Lad mig slå fast med det samme at Rytteriet – live ...

Anmeldelse: Othello, Det Kongelige Teater

Af Rose Himmelstrup Hansen   Kan William Sharespeares eminente jalousidrama virkelig moderniseres? Ja, det ...

Anmeldelse: Den kroniske uskyld, Det Kongelige Teater

Af Ea Melissa Christiansen   Jeg træder ind i en træboks med publikumsrækker i ...

Anmeldelse: Sne, Blomster, Fjer & Fisk, Teater Får302

Af Jonathan Stahlschmidt, gæsteanmelder   Hvis du ikke har råd til LSD, og hvis ...

Anmeldelse: Jeg vil også kysses, Bådteatret (Teaterforeningen Sceneprojekt)

Af Carina Blangsbøll   Forestillingen er bedst til dig, der er til pennevennebreve med ...