Anmeldelse: Aneckxander, Dansehallerne

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Hvad kan menneskekroppen? For de fleste af os er dens vigtigste funktion at transportere os fra A til B, men for nogen er kroppen deres arbejde. Artisten presser her sin krop til det yderste for at underholde beskueren. Udsætter sin krop for en smerte, som vi andre ville betragte som tortur, men som for artisten er vejen til udvikling.

Bart-Grietens-2013-aneckxander___promo_71

I ’Aneckxander’ er artistens prøvede krop i fokus. Artisten Alexander Vantournhout står nøgen på scenen og ser med sine store blå øjne ud på os. Hans krop er gennemtrænet og kan foldes sammen og foldes ud, som havde han bøjelige knogler. Han er skaldet, og imens han bevæger sig hen over den hvide scene, minder han mere om et ukendt væsen end et menneske. Det er en mand, der står på scenen, men han får nærmest et androgynt udtryk, da han gradvist ifører sig tunge plateausko, boksehandsker og en krave af tyl. Hver gang han iklæder sig én af disse mærkværdige genstande, bliver hans akrobatik mere og mere anstrengende.

Udover et lille keyboard som leverer nogle enkle vemodige melodier, er der helt stille under forestillingen. Publikums reaktioner bliver en del af forestillingens lydside. Nogen griner imens andre er helt stille, imens kroppen gentagende gange smider sig mod jorden. Han går frem mod publikum med spredte arme, søgende publikums nåde, men ingen går ham i møde, og han fortsætter sit selvpineri.

Bart-Grietens-2013-aneckxander___promo_81

Selvom det var hårdt at se på artistens brutale og voldsomme udfoldelser, var forestillingen også meget humoristisk. Han leger med kroppen og afprøver ting som får tilskueren til at se på kroppen fra en ny vinkel.

’Aneckxander’ er et studie i kroppen.

Glitteret er skrællet af, og skønt bevægelsernes udgangspunkt er imponerende og smukke, er det ikke det, der er fokusset i denne performance. Du får ikke flotte trin eller opulente spring, men en nørdet fremstilling af kroppens styrke og skrøbelighed i dette skæve, forunderlige og intense værk.

 

 

 

En del af Ny Cirkus Festival 2016

Alexander Vantournhout & Bauke Lievens – Belgien

Dansehallerne, Store Carl, Bohrsgade 19, København

Spilleperiode: 26.-28. august 2016

Set den: 26. august 2016

Foto: Bart Grietens

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.kit.dk/2016/Aneckxander.html

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Cougar – The Musical, Bellevue Teatret

Af Emilie Lykke Hartz   Er du cougar? Feminist? Kvinde? Træt af at mændene ...

Anmeldelse: Medea, Edison

Af Jonas Lehmann Rasmussen, gæsteanmelder   ’Medea’ er angiveligt skrevet 431 f.kr., og vi ...

Anmeldelse: The Exterminating Angel, Det Kongelige Teater

Af Emil Møller Christensen   Det er dramatisk i opsætningen af Thomas Adés’ operaversion ...

Anmeldelse (re-anmeldelse): Teaterkoncerten CARL, Bramstrup

Af Mette Herschend   Denne forestilling er en repremiere. Vi anmeldte også Teaterkoncerten CARL, ...