Anmeldelse: Anna Sophie Hedvig, Odense Teater

Af Anne Lottrup Sørensen

 

Kunne du slå et andet menneske ihjel?

Kjeld Abells Anna Sophie Hedvig stiller store spørgsmål og bringer perspektiver på banen i debatten om, hvorvidt mord kan retfærdiggøres.

Provins-lærerinden Anna Sophie Hedvig kommer uanmeldt på besøg hos sin borgerlige storbysfamilie, hvor det mest sindsoprivende problem er at få en fin middag planlagt på få timer – vel at mærke med stuepige og kok. Anna Sophie Hedvig har lidt mere komplekse udfordringer. Hun har nemlig slået et menneske ihjel.

Odense Teater har virkelig givet denne gamle forestilling fra slut 1930’erne smukt nyt liv. Scenen er gråhvid og fuldstændig afklædt alt, der kunne distrahere fra det stærke plot. Der er ingen rekvisitter, så skuespillerne har et enormt stort ansvar for at levendegørende plottet – og de gør det eminent. Menneskets natur får et andet fokus, når omgivelserne ikke lader os se andet end netop menneskene og deres interaktioner i skarp kontrast til den bare baggrund.

Scenograf Peter Schultz har givet skuespillerne netop den ramme, der giver dem lov til at stå i forgrunden, og selv om scenografien er diskret, er den langt fra kedelig.

Lyden og lyset træder i stedet for alt, vi normalt forventer fra rekvisitterne. Vi behøver ikke se en kop, for at være til stede ved teselskabet. Det er rigeligt at kunne høre lyden at skeen, der klinger mod koppen. De synlige fysiske rammer ændrer sig ikke det mindste, når plottet skifter fra den ene geografiske lokation til den anden, men lydsiden lader os alligevel ”se” omgivelserne klokkeklart. Lyddesigner Ditlev Brinth har skabt noget helt igennem raffineret.

Igen stiller Odense Teater med et stærk og overbevisende cast, der legende formår at skifte fra det lette og humoristiske til en nærmest thriller-lignende atmosfære, i takt med at uenigheder opstår og snæversyn udfordres. Natalí Vallespir Sand spiller Anna Sophie Hedvig, og hun viser igen hvor dygtig en skuespillerinde, hun er. Særligt karakterens vekslen mellem afmagt og afklarethed er indlevende og troværdig.

Matthias Sprogøe Fletting slår igennem som den unge idealist, hvis mærkesag er borgerskabets passivitet. Han får modspil af Claus Riis Østergaard, borgerskabets repræsentant, der vil stå ved sin moral, og ikke lade idealismen udfordre sin retfærdighedssans.

Imens sidder Anna Sophie Hedvig nærmest usynlig og afventer den skæbne, hun er klar til at tage imod hvad end udfaldet bliver. Det moralske dilemma om, hvorvidt netop dette mord var en heltegerning eller bestialsk kriminalitet sættes i perspektiv med samtidens krig; Hitlers fremmarch. Er mord nogensinde i orden – og hvem afgør, hvad der er terror, og hvad der er frihedskamp?

Heltedåd eller grusomt mord. Vi konfronteres hele tiden med kontraster, der om noget får pustet gnister i debatten. De spraglede middagskjoler står overfor den gråtonede baggrund, mens den unge idealist og den ældre pragmatiker taler hver deres sag. Stemningen, der først er opløftet og let, ændrer karakter. Der er en underliggende opbygning til et klimaks, man ikke kan regne ud. Det fastholder publikum på samme måde, som når man ved, at det onde er om hjørnet i en gyserfilm, men chokkets forløsning lader vente på sig.

Anne Sophie Hedvig er et skarpt skrevet modstandsdrama, og Odense Teater beviser, at stykkets væsentlighed har overlevet de næsten 80 år, der er gået siden Anne Sophie Hedvig fik liv.

Det er helstøbt teater, der nok skal holde publikums fokus fra start til slut. Anna Sophie Hedvig er klassisk teater, der aldrig kommer til at virke gammelt. Særligt velegnet et ungt publikum, der gerne vil have et godt første møde med klassisk dansk dramaturgi i topklasse.

 

Odense Teater, Store Scene, Jernbanegade 21, 5000 Odense C 

Spilleperiode: 6.-27. september 2018

Set den 6. september 2018

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.odenseteater.dk/forestillinger/anna-sophie-hedvig-1

Medvirkende: Natalí Vallespir Sand, Githa Lehrmann, Mathias Sprogøe Fletting, Anders Gjellerup Koch, Claus Riis Østergaard, Betty Glosted, Peter Gilsfort, Lea Baastrup Rønne, Isa Marie Henningsen, Mette Kjeldgaard Jensen, Kristoffer Helmuth, Henrik Madsen og Magnus Andersen Hald

Dramatiker: Kjeld Abell

Bearbejdelse: Jacob Schjødt og Mathias Rosenkrands Bech

Iscenesætter: Jacob Schjødt

Scenograf: Peter Schultz

Lysdesign: Simon Holmgreen og Elroy Villumsen

Lyddesign: Ditlev Brinth

Varighed: Ca. 2 timer og 5 minutter inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Lugten af andre, Teater Momentum

Af Anne Lottrup Sørensen   Kender i juleeventyret om den ensomme TV-kok James Price, ...

Anmeldelse: Hellig krig, Teatergrad

Af Jonas Lehmann Rasmussen   Når det kommer til ’Hellig krig’, så er der ...

Anmeldelse: The Einstein of Sex, Husets Teater (gæstespil fra Livingstones Kabinet)

Af Nicklas Do, gæsteanmelder ●●○○○○ Jeg anbefaler den her forestilling til alle, som synes, ...

Anmeldelse: Don Ranudo, Grønnegårds Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Grønnegårds Teatrets forestilling i den smukke Designmuseum Danmarks Have ...