Anmeldelse: Arbejd Arbejd, Seimi Nørregaard (performanceinstallation)

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Rundt om i verden sidder fattige mennesker og syr tøj til de rige lande. Det er en verden af hårdt arbejde og tynd suppe som den eneste næring. Skaberen af ’Arbejd Arbejd’, Seimi Nørregaard, sætter fokus på disse menneskers hverdag og krydrer oplevelsen med hjemmebrygget poesi og sansende rum.

 

Fra elefanterne på Ny Carlsberg Vej bliver vi ført til en gammel lagerbygning på Carlsbergområdet. Her får vi stukket en beklædningsgenstand i hånden, som vi tager på, inden vi systematisk bliver henvist til en symaskine. I hold på to personer, skiftes vi mellem at sy strimler af lyserødt stof til lange flæser. Jeg takker Gud for at have haft håndarbejde i folkeskolen, imens arbejdslederen i blå heldragt konstant råber ”Fold og sy, fold og sy, fold og sy”.

 

11889621_1018965564781397_5952743685405851364_n

 

I ’Arbejd Arbejd’ bliver publikum sat i den travle syerskes sted, men så ikke rigtig alligevel. Selvom arbejdslederen af og til råber, at vi ikke må stoppe med at sy, så er stemningen hyggelig. Vi bliver tilbudt et ekstra stykke tøj ved ankomst, og sådan sidder jeg lunt og behageligt foran symaskinen og leger lidt med de lyserøde stofstrimler, imens jeg sludrer med min makker. Arbejdslederen roser mit arbejde, og da vi senere ruller os ind i bløde varme tæpper, virker arbejdet på en tøjfabrik som noget af det hyggeligste i verden – næppe den følelse mange fattige arbejdere sidder med i verdens ulande.

 

Digtene skrevet og fremsagt af skuespiller og instruktør Seimi Nørregaard, fungerede ikke i kontekst med resten af oplevelsen. Især overgangene mellem konkrete praktikaliteter, såsom at rulle sig ind i et tæppe, og poetiske og alvorlige øjeblikke med digtfremsigelse, virkede forcerede og klodsede. Man hørte gentagne generte fnis fra publikum som resultat af den lettere akavede stemning. Publikumsinstrukserne var heller ikke helt klare og let forståelige, hvilket fik folk til at snakke, og momenter, som kunne have haft kvalitet, druknede i larm.

 

’Arbejd Arbejd’ var en sjov oplevelse, men gav intet indblik i en rigtig arbejders liv på en fabrik. Performancen kan beskrives som en sanseforestilling, som dog mangler flere aspekter for virkelig at kunne gå ind og gøre indtryk.

 

 

Seimi Nørregaard

Adresse: Ved Elefanterne, Ny Carlsberg Vej 140

 

Spiller også 25. august 2015 kl. 16 og kl. 22

 

Spilledato: 24. august 2015 kl. 16

Foto:  Seimi Nørregaard

 

En del af Metropolis Festival

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:

http://www.kit.dk/2015/SEIMI_NOERREGAARD.html

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Copenhagen Summer Dance, Dansk Danseteater

Af Emil Samaras Eriksen   Efter den varmeste sommer i mands minde kunne det ...

Anmeldelse: Hadforbrydelsen, KFTS

Af Christian Skovgaard Hansen   Handlingen i ’Hadforbrydelsen’ bygger på en virkelig begivenhed. Omdrejningspunktet ...

Anmeldelse: Metamorfoser, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Det Kongelige Teater genopsætter i denne sæson forestillingen ’Metamorfoser’ ...

Anmeldelse: Den sidste Gud, Teater V (De Damer)

Af Anne Sophie Thingsted Teaterstykket Den sidste Gud er det musikdramatiske ensemble De Damers ...