Anmeldelse: Arternes oprindelse, Aveny-T (gæstespil af Mungo Park)

Af Amalie Sloth de Fine Licht

Gå ikke ind og se ‘Arternes oprindelse’, hvis du reelt interesserer dig for Darwins liv og teorier, men hvis du er til slapstickhumor, masser af gøgl og revyagtige sketchs, så kan forestillingen være lige noget for dig.

Som titlen hentyder, så har Mungo Park kastet sig over Charles Darwins banebrydende værk om biologisk evolution. Tre skuespillere fører os igennem de forskellige pointer i bogen og skifter imellem forskellige kroppe og nationaliteter, imens tempoet ruller der ud af.

Den norske instruktør Jo Strømgren er tidligere danser, og hans blik for det visuelle og kropslige præger forestillingen, som er fyldt med smukke billeder og små koreografier. Energi og prioritering er overvejende blevet lagt på det æstetiske udtryk, hvorefter de sketchlignende scener er blevet sat sammen som en collage.

I løbet af forestillingen kommenterede skuespillerne, at nu var vi endt på et sidespor i fortællingen, og det var da også gennemgående for forestillingen, at man aldrig kunne regne ud, hvor forestillingen var på vej hen. Derfor sad jeg med en forvirret følelse i maven under det meste af stykket, for hvor ville den egentlig hen? Til tider var der noget, der mindende om en biografisk historie om Darwin, men så kom der dansende peruanere ind på scenen, og pludselig blev jeg revet ind i en form for revystemning. Der blev sprunget i tid og sted i et enormt tempo, hvilket gjorde det umuligt for både mig og min ledsager at få overblik over et tilsyneladende ikke eksisterende plot.

1

I rodebunken fandt man dog meget fine ideer. Især nød jeg en scene, hvor én af skuespillerne portrætterede kendte skulpturer og malerier, med genkendelsens glæde fra publikum som resultat.

Den manglende historie var dog ikke forestillingens eneste brist. Den tunge, ofte meget platte, humor var altoverskyggende og meget ensformig. Hver scene var gennemsyret af denne såkaldte slapstickhumor og en masse gøglede kostymer og figurer som, i min mening, undergravede alle former for pointer, der kunne have givet publikum noget at tænke over.

Da jeg til sidst i forestillingen fik præsenteret noget at tænke over, blev jeg helt modløs over det belærende slutbudskab. Survival of the fittest? Et evigt aktuelt og interessant spørgsmål, men også et enormt komplekst spørgsmål som ‘Arternes oprindelse’ på ingen måde får belyst og anskueliggjort på sin 75 min. spilletid. Derfor blev budskabet vagt og useriøst.

‘Arterne oprindelse’ er, med sin manglende historie og skabagtige humor, ikke en stærk forestilling efter min mening, men måske kommer den til at overleve i teaterjunglen med sin høje underholdningspotens som, bortset fra mig, trak mange grin fra publikum. Forestillingen og dens emne har et stort potentiale, men det bliver på ingen måde gennemført i denne forestilling. Det er synd og skam – Mungo Park kan meget mere, men det her er en af deres mindre heldige forestillinger.

Gæstespil fra Mungo Park

Aveny-T, Frederiksberg Allé 102, 1820 Frederiksberg C

Spiller pt. ikke yderligere