Anmeldelse: Ballet og bobler (2019), Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

Det Kongelige Teaters Ballet og Bobler er tilbage for andet år i træk – denne gang på Gamle Scene modsat sidste år, hvor forestillingen blev afholdt på Skuespilhusets Store Scene. Alene sceneskiftet tydede fra start af på, at konceptet var vokset fra sidste år, da balletten er ”hjemme” på Gamle Scene. Ballet og Bobler fungerer lidt som ”Brunch and Ballet”, men foregår om aftenen lige efter arbejdstid.

Arrangementet er uformelt og lige til. Forestillingen begynder kl. 18.00, og inden bliver der serveret et glas bobler i foyeren, som man kan tage med ind og nyde under forestillingen. Jeg kan godt lide konceptet. Man smutter forbi Det Kongelige Teater efter arbejde eller skole og får en kulturel indsprøjtning midt i den travle hverdag. Det er nemt, let tilgængeligt og folkeligt – og så koster billetterne ikke mere end 175 kr.

Aftenens program repræsenterer flere af kunstarterne, som Det Kongelige Teater huser. Skuespilchef Morten Kirkskov trådte ind på scenen ved forestillingens begyndelse. Bedst som jeg troede, at han skulle til at introducere forestillingen og agere konferencier, tog han fusen både på mig og resten af publikum, da han begyndte af læse op af sin egen roman ”Kapgang”. Det var en dejlig lige til-oplevelse. Publikum var med ham! Det blev både grinet og kommenteret fra salen under oplæsningen, og samtidig sad man opslugt og fulgte med.

Herefter kom pianist Alison Smith ind på scenen. Efter min mening, er hun nok den dygtigste pianist Det Kongelige Teater har. Hun satte sig med en ro ved flyglet, og tonerne til Chopins ”Fantaisie-Impromptu, cis mol, opus 66” begyndte at strømme. Musikstykket og Alison Smiths fremførelse tryllebandt. Hun spiller så smukt, at det næsten gør ondt. Der var helt stille blandt publikum.

Aftenens forestilling afsluttedes med koreograf Jiří Kyliáns ”Salmesymfoni” danset af dansere fra Den Kongelige Ballet. Det er et ensemblestykke uden lige – enkel og billedskøn til imponerende musik af Igor Stravinsky. Det er et stykke uden fælles tolkning, som til gengæld er en gave for øjet at overvære. Jiří Kylián har skabt en ballet med en utrolig organisk og dynamisk koreografi. Koreografien, danserne, kostumerne og musikken skaber til sammen en spirituel og ren stemning, der drager og fascinerer øjet. Der var øjeblikke, hvor der var så stille i salen, at man nærmest kunne høre en knappenål falde til jorden.

Jeg synes dog, at det Kongelige Teater bør konkretisere og tydeliggøre konceptet i Ballet og Bobler. Det er misvisende, hvis man alene forventer at skulle ind og se ballet med et glas bobler i hånden grundet forestillingens titel. Aftenen fungerer som en appetitvækker til alle tre kunstarter, hvilket jeg godt kan lide. Balletten fylder mest på aftenen, men jeg kunne måske godt tænke en endnu større tilknytning til balletten. Jeg kan dog også godt se det sjove i at bruge allitterationen ”Ballet og Bobler”. 

Men Det Kongelige Teater har formået at videreudvikle konceptet Ballet og Bobler fra sidste år, hvor jeg følte, at forestillingen manglede en rød tråd. I aften fik vi præsenteret tre små appetitvækkere, der stak ud hver for sig, men sammen hang sammen. For mig blev den røde tråd renheden i alle tre stykker. Der var noget rent og ublu over dem alle. Der var en meget tydelig begyndelse, midte og slutning, som ikke kunne have været foruden hinanden.

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv, København K

Spilleperiode: 2. maj og 4.-6. juni 2019

Set den 2. maj 2019

Fotos: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/ballet/ballet-og-bobler/?section=top

Medvirkende: Morten Kirkskov, Alison Smith, Wilma Giglio, Marina Minoiu, Stephanie Chen Gundorph, Ida Praetorius, Brigitta Lawrence, Silvia Selvini, Isabella Rose Carroll, Lydia Bevan, James Clark, Vitor De Menezes, Liam Redhead, Guilherme De Menezes, Mattia Santini, Julien Roman, Eric da Silva og Bryant Steenstra
Varighed: Ca. 45 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Jeg gav dig avisen, Bådteatret (Teater Hvis)

Af Carina Blangsbøll Denne forestilling er for dig, der godt kan lide at tænke ...

Anmeldelse: Human Nature, Teater Katapult

Af Anne Sophie Thingsted   ’Human Nature’, der er produceret af Teater Katapult, er ...

Anmeldelse: Spamalot, Tivoli

Af Julie Vad B. Madsen   ”Always look at the bright side of life”. ...

Anmeldelse: Shakespeares skurke, Teater PLAY (Tempest Teaterproduktion)

Af Sofie Lystrøm   Shakespeares spøgelse lever i bedste velgående i vores moderne kultur. ...

Anmeldelse: Glasbobler, Aarhus Teater

Af Sofie Amalie Dammeyer Johansen, gæsteanmelder og Christian Skovgaard Hansen ●●●●●○ Har du også taget ...