Anmeldelse: Biedermann og brandstifterne, Aarhus Teater

Af Trine Kinch Møller

 

Den velhavende hr. Biedermann og hans kone bor i et teaktræs-hus i en by, hvor pyromaner eller brandstiftere er et fremherskende problem. I avisen kan parret læse om, hvordan brandstifterne går metodisk til værks. Brandstifterne er hjemløse personer, som ringer på hos husejere, og spørger efter en seng at sove i. Når de er flyttet ind på husejernes lofter eller i deres kamre, stikker de efter et par dage ild til hele huset.

Foto: Isak Hoffmeyer
Foto: Isak Hoffmeyer

Forestillingen starter med, at en hjemløs ringer på døren hos hr. Biedermann og beder om ly for regnen. Biedermann er humanist og tror på det gode i alle mennesker, og selvom Biedermann i starten ikke er meget for, at byde den hjemløse hr. Schmitz så meget som over dørtærsklen, går der ikke længe, før hr. Schmitz er bosiddende på Biedermanns loft. Ej heller går der særligt længe, før loftrummet er fyldt op med benzin-tønder, twist og to andre hjemløse.

Selvom Biedermann og hans kone begge er meget utrygge ved situationen, og selvom tegnene på at de hjemløse virkeligt er brandstiftere er soleklare, er frygten for at tage konfrontationen og måske fremstå usympatisk, påståelig og fordomsfuld langt stærkere.

Foto: Emilia Therese
Foto: Emilia Therese

Alle forestillingens skuespillere gør et fremragende stykke arbejde. Særligt skal dog nævnes Morten Suurballe i rollen som hr. Schmitz. Hans karakter er uhyre genkendelig og spilles lige på vippen mellem det karikerede og det realistiske.

Forestillingen er akkompagneret af Aarhus Teaters kor, som i disharmoniske klange kommenterer og forvarsler forestillingens udvikling. Et greb, som er utrolig stemningssættende og velfungerende.

Scenografien og forestillingens visuelle side er enkel og skarp. Brugen af den rødlige pvc-skærm og røgen er meget effektfuldt, og at bosætte Biedermann i et hus, hvor alt er bygget i teaktræ er kreativt og sjovt. Dog synes brugen af et flue- og et abekostume i forestillingens sidste del, at falde en smule uden for æstetikken. I denne sidste del af forestillingen befinder vi os nede i helvede. Det er min opfattelse af idéen har været at skildre en form for surrealistisk helvede, men denne idé falder desværre til jorden og det kunne både have været forstærket visuelt og i spillet.

Foto: Emilia Therese
Foto: Emilia Therese

Biedermann og brandstifterne er en forestilling, som handler om det gode og det onde i mennesket. Biedermann ser sig selv som et godt, retskaffent menneske, men som en anden hykler lukker han øjnene for de problemer som opstår omkring ham. På den måde bliver han medskyldig i den udvikling, som opstår i samfundet.

Teksten er skrevet i 1958, og førhen har brandstifterne været et billede på nazismen som ”flyttede ind” i Tyskland i forbindelse med 2. verdenskrig. Men tekstens tema er på mange måder meget aktuel i dag; den handler om medmenneskelighed, fordomme, godtroenhed og konfrontation.

Foto: Emilia Therese
Foto: Emilia Therese

Forestillingen kan også nemt tolket som en kommentar til nutidens flygtningstrømme. I dette tilfælde kan udsigelsen hurtigt komme til, at få en uheldig klang af noget modvilligt eller mistroiske over for de flygtninge der bliver og er blevet lukket ind i Danmark. En sådan udsigelse virker i den grad meget provokerende, og jeg har svært ved at forestille mig, at det er Aarhus Teaters hensigt. Men måske virker det netop så provokerende, fordi jeg selv, ligesom Biedermann, gerne vil tro på det bedste i alle mennesker?

Forestillingen kan varmt anbefales og kan i den grad danne grobund for en lang række sunde diskussioner om det samfund, som vi lever i.

 

Aarhus Teater, Scala, Teatergaden 8000 Aarhus C 

Spilleperiode: 18. maj-15. juni 2018

Set den 18. maj 2018 

Fotos: Emilia Therese og Isak Hoffmeyer

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1718/biedermann-og-brandstifterne/

Medvirkende: Nikolaj Kopernikus, Nanna Bøttcher, Mette Døssing, Morten Suurballe, Christian Hetland, Holger Østergaard og Kim Veisgaard

Medvirkende i Koret: Aarhus Teaters Kor: Malte Øster, Daniel Kjær Holmberg, Emilie Jarling Trolle, Clara Skaarup Sørensen, Jacob Damsgaard Ditlev, Sigrid Vibe Kristensen, Nanna Ferslev Sørensen, Mads Urenfeldt Bækgaard, Alexander Illum Vandekerckhove og Ingeborg Thisted Højlund.

Dramatiker: Max Frisch

Oversættelse: Jørgen Engberg

Iscenesætter: Christian Tafdrup

Scenograf: David Gehrt

Komposition af recitativer: Sune Kølster

Lysdesign: Anders Kjems

Lyddesign: Kim Engelbredt

Korleder: Ingeborg Thisted Højlund

Varighed: Ca. 90 minutter uden pause

 

lg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

lg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Når byen sover, Marionetteatret

Af Amalie Sloth de Fine Licht   ’Når byen sover’ spiller i Kongens Have, ...

Anmeldelse: De Frafaldne, Holbæk Teater

Af Jonathan Stahlschmidt   “… og når det ikke lykkes, så siger de jeg ...

Anmeldelse: 9x9x9, SMK, Det Kongelige Teater og Gyldendal

Af Julius Gotthardt Møller   Al kunst fra musik over noveller til installationskunst er ...

Anmeldelse, Accordion Stories, Tivoli

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Det skal indledningsvis siges, at jeg ikke ...

Anmeldelse: Salt, Riddersalen (Odin Teatret)

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   Dette er en fantastisk forestilling, men vær opmærksom ...

Anmeldelse: Lad den rette komme ind, Odense Teater

Af Mette Herschend   Odense Teaters opsætning af ’Lad den rette komme ind’ er ...