Anmeldelse: Breaking News, Teatret Svalegangen

Af Catharina Busk Andersen

I den seneste tid er vores brug af de sociale medier blevet diskuteret. Teknologien tager fart, og som forbruger bliver vi konstant mindet om, hvilke konsekvenser den kan have for os selv og vores relationer. Mediesatiren Breaking News giver et billede på, hvor galt det kan gå, hvis vi lader teknologien kontrollere os.

Scenen viser en dagligstue; enkel og minimal med jordnære farver. Man kan se backstage, at skuespillerne træder ind. De tager hver især en maske på, som er formet som et øje. De kommer alle frem på scenen og træder ind i dagligstuen. Øjnene følger publikum, når de drejer med drejescenen. En ny scene vises; endnu mere minimal og klinisk med sin hvide farve. Det er en interessant måde at understrege temaet på. Man føler virkelig, at man bliver overvåget; som om vi altid er overvåget. Under forestillingen bliver øjne-maskerne taget i brug, og de bliver også placeret backstage og foran scenen, så vi altid kan se dem. Man fornemmer, at karaktererne bliver overvåget, og det samme gør publikum.(

Photo by Morten Fauerby // Montgomery www.montgomery.dk

I forestillingen møder vi to parallelle historier. Vi møder to journalister og deres nye chef, som konstant finder på nye metoder, hvorpå de kan komme med nyheder til forbrugerne. Herefter møder vi Gitte og Rasmus; to forbrugere, som illustrerer medieverdenens udvikling. Undervejs i forestillingen får man hints til, hvordan disse to historier er sammenkoblet med hinanden, og drejescenen er endnu en hjælp til at illustrere dette. Karaktererne sammenkobler de to verdener ved, at Gitte, som eksempel, bevæger sig ind i kontoret, forvirret over, hvor hun er. Det giver igen effekten af, at man konstant er under overvågning; som om, at kontoret hele tiden ved, hvad der foregår i dagligstuen.

Generelt gør hele skuespilholdet det godt, men de fremstiller nogle karakterer, som er lettere karikerede typer, som man ikke har en mulighed for at knytte sig til. Jeg fornemmer, at det er gjort med vilje, da man som tilskuere skal have mulighed for at se et genkendeligt billede af sig selv, og derved nemmere kan blive provokeret af det. Der har ikke været et fokus på, at man skal have sympati for karaktererne, men mere at danne et billede af, hvor galt det kan gå, når teknologien kontrollerer os.

Særligt skiller Anna Ur Konoy sig ud. Hun har to roller, som befinder sig på hver sin side af drejescenen. Konoy spiller både Gitte og den ene af de to journalister. Hun spiller med stor energi og følelse, men selvom det er to vidt forskellige karakterer, som hun spiller, så er det svært ikke at se den samme kvinde, som befinder sig i to forskellige situationer af sit liv. Skellet imellem disse to karakterer er ikke skarpt nok, og derved kunne det ligeså godt være Gitte, som var på kontoret og omvendt.(

Selve iscenesættelsen af forestillingen har Anne Zacho Søgaard gennemført. Ud fra Brian Wind-Hansens tekst har hun iscenesat en genkendelighed fra ens egen hverdag. Dette gør, at man nemmere kan relatere, og dermed også finder det morsomt, når parret, Gitte og Rasmus, planlægger en fast dag at skulle have sex, eller pointerer, at de har mødt hinanden over Tinder. Genkendeligheden er sjov, men den er samtidig også skræmmende, for står det ligeså slemt til hjemme hos mig selv? Sidder jeg også for meget og kigger på en skærm?

Breaking News er en forestilling, som formår både at være humoristisk og underholdende, men samtidig også uhyggelig. Man overvejer om forestillingen rent faktisk belyser vores fremtid. Det er skræmmende at se en historie, hvor teknologien konstant udvikler sig, og som forbruger tager denne udvikling til sig uden at overveje, om det måske har taget overhånd.

Umiddelbart synes jeg dog ikke, at forestillingen som sådan handler om ”breaking news”. Teatret lægger op til en mediesatire, hvor der er fokus på nyhedsstrømmen og det, som vi kalder ”breaking news”, men egentlig ikke helt er det. Hvad er virkeligheden? Forestillingens titel er derfor ikke helt dækkende.

Forestillingen handler mere om, hvordan man tager del i teknologiens fremgang. I den sammenhæng provokerer forestillingen, da man godt kan se, at det er forkert, og den rejser samtidig spørgsmålet: Hvor meget gør vi egentlig selv for at kæmpe imod?

Teatret Svalegangen, Rosenkrantzgade 21, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 16. februar-20. marts 2019

Set den 16. februar 2019