Anmeldelse: Burlesque – Inspired by Alice in Wonderland, Teater Malstrøm

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Undertitlen til denne burlesqueforestilling er, at den er inspireret af ”Alice i Eventyrland”. Det er stensikkert. Med det samme jeg træder ind på Det Bruunske Pakhus i Fredericia, træder jeg ind i en eventyrverden af en helt anden kaliber. I baren står frembrusende servitricer med et par sedler i strømpekanten, og i salen giver den neddæmpede musik, en afdæmpet og intim stemning, der alt sammen giver et fingerpeg hen imod, hvordan aftenens underholdning bliver. I hvert fald fyldt med burlesque.

Åbningsnummeret giver hurtigt en følelse af, at være inde i en verden, der er inspireret af ”Alice i Eventyrland”. Kaninen fra ”Alice i Eventyrland” kommer, som start, forvirret ind i lokalet med et kæmpe ur i favnen. Derefter bliver publikum stille og roligt præsenteret for de forskellige medvirkende. Alle i ekstravagante kostumer.

Det er tydeligt at se på de flotte kostumer, at der er gjort noget ud af, at få alle de 350 kostumerne klar, uden at gå på kompromis med noget. Både mænd og kvinder er i løbet af forestillingen iklædt overrumplende kjoler, små trusser, bodystockings og jakkesæt. Der bliver uden tvivl stillet spørgsmålstegn til, hvordan køn skal defineres. Det er ikke en selvfølge, at kvinderne skal være feminine, og at mændene skal være maskuline, her bliver der eksperimenteret på kryds og tværs af kønnene.

En del af scenografien, som er uundgåelig, er en polestang. Her brillerer især Birgithe Lindsay Kjærgaaard Honorè. Det er tydeligt at se, at hun har styr på, hvad hun laver. Det hun er viser frem her er elegant og forførende. Dog vil jeg ønske, at denne polestang bliver taget mere i brug undervejs. Til tider er der at par skuespillere, der stiller sig op af den, eller tager fat i den, men jeg ville elske at se mere skuespil på eller omkring den, siden polestangen er så klar en del af scenografen, og på intet tidspunkt er til at overse.

Selvom en stor del af denne burlesqueforestilling er som nævnt inspireret af ”Alice i Eventyrland”, synes jeg at denne inspiration mangler i anden akt. En stor del af dette kommer af, at jeg ikke kan se sammenhængen mellem det utal af numre, der er med i anden akt, og ”Alice i Eventyrland”. Det er næsten som om, at disse numre er til for at skabe en nostalgi over numre som ”I Will Survive”, ”Nutbush City Limits” og ”Sånt Är Livet”. Det er ærgerligt, for skuespillerne er utroligt underholdende i disse numre. Jeg kan bare ikke se sammenhængen med denne fremførsel af disse numre og så idéen med ”Alice i Eventyrland”.

Jeg oplever også undervejs, at skuespillerne har et godt samspil, og de mærker og løfter hinanden. Men til trods for dette, synes jeg ikke, at den kropslige kontakt sidder helt i skabet. Og her bliver jeg lidt overrasket og skuffet. For selvom skuespillerne ofte er letpåklædte og næsten nøgne, virker det til, at det er mere grænseoverskridende for en stor del af skuespillerne at røre ved hinanden. Dette medfører, at når skuespillerne skal røre ved hinanden på en forførende måde, bliver det meget overfladisk, unaturligt og næsten svævende. Dette overbeviser mig ikke, i de historier der er i gang på scenen, som kræver denne kropslige kontakt, de prøver at skabe.

I 2018 fremførte Teater Malstrøm deres første ”Burlesque”, og det skulle de selvfølgelig følge op på i år. I år ville de bruge den velkendte fabel ”Alice i Eventyrland” som inspiration. Hovedmålet med denne forestilling er ikke, at lave en genskabelse af ”Alice i Eventyrland” som vi kender den, men i stedet lave en hyldest til kroppen som den er ved hjælp af overrumplende kostumer, humor, masser af farver og erotik. Og dette når de i mål med. Der er derfor lagt mere vægt på selve forestillingens burlesque, end der er på inspirationen fra ”Alice i Eventyrland”.

Der bliver skabt et rum, hvor kroppen er fredet, og den bare er smuk og komisk fra alle vinkler. Skuespillerne er ikke bange for at udvise den store mængde af selvironi, de besidder, og dette hjælper til med at gøre rummet endnu mere trygt. Derfor er det stadig relevant at se denne burlesqueforestilling, selvom den røde tråd mangler gennem forestillingen.

Teater Malstrøm

Det Bruunske Pakhus, Kirkestræde 3, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 28. februar 2019 – 13. april 2019

Set den 28. februar 2019

Medvirkende: Michael Vennevold, Silke (Trille) Jensen, Maria Jensen, Daniel Stoof Jensen, Luise Lee Falslund, Frederikke Gejl Damgaard, Michael Skytte, Sidsel Nygaard, Charlotte Møller-Madsen, Birgithe Lindsay Kjærgaaard Honorè og Andree Askjær

Instruktør og ide: Michael Hansen

Kostumedesigner: Karina Thranholm Lyk

Scenograf: Bjarne Pedersen