Anmeldelse: Bustin Jieber har brug for en pause, Zangenbergs Teater (teater [døgdi])

Af Sarah Emilie Hansen

Forestillingen Bustin Jieber har brug for en pause handler om, at man skal huske på ikke at presse sig selv for meget – heller ikke selvom, at andre måske forventer det af en. Vi alle er fanget i et samfund, hvor der i dag er meget fokus på at være den bedste, og samfundet forventer meget af en nu om dage. Men kan vi alle ikke have brug for at holde en pause? Vi er jo kun mennesker, ligemeget om vi er celebrity eller ej.

Bustin Jieber...27625352_931126777049943_7666566425812600828_o

De to piger Fanny og Caroline møder hinanden i ”Den Officielle Danske Klub For Justin Drew Biebers Ve Og Vel På Sjælland Og Øerne”. Det er Fannys første dag i klubben, og her kan de dyrke deres idol, Justin Bieber. Navnet på klubben ændres dog hurtigt til ”True Beliebers” af Fanny, der pludseligt bliver meget ambitiøs på klubben vegne. Sammen arrangerer pigerne en støttekoncert for Justin. De to er enige om, at det bliver den største støttekoncert, der nogensinde er holdt. I forbindelse med denne koncert møder pigerne flere udfordringer, så som da pigerne bliver nødt til at ændre Justins navn – og som titlen nævner ændrer pigerne hans navn til ”Bustin Jieber”…

Fanny arrangerer hurtigt scenografi, lys osv. Fanny er en pige, der er blevet svigtet af begge sine forældre, og hun er derfor vant til at alle ting bliver klaret selv, og hun er en pige, der forventer meget af sig selv. Hun har kontanter både i byen, men også i USA. Hun er meget ambitiøs, og står til tider i meget stor kontrast til den anden pige, Caroline.

Caroline er, modsat Fanny, meget naiv og meget forsigtig. Hendes familiære relationer er også helt i orden, og hendes mor er endda for beskyttende, hvilket også påvirker den måde som Caroline er på. Hun er mere afhængig af andre, mens Fanny er meget uafhængig.

Caroline bliver spillet af Mathilde Eusebius. Man får virkelig lyst til at give hende et kram. Hun er så sød og virkelig naiv. Fanny spilles af Ida Lund, der spiller den mere hårde type, og hun er også mere grov i sit udtryk. De to piger, Mathilde og Ida, er helt klart et godt match, og de klæder hinanden rigtig godt.

Bustin Jieber...28698702_946875838808370_3608984353089621367_o

Fortællingen om disse to pigers klub bliver suppleret med nogle små afbræk, hvor skuespillerne henviser sig direkte til publikum, og fortæller om faktuelle facts om Justin Bieber, starten på hans karriere, og hans meget travle liv. Disse afbræk bliver understøttet af underlægningsmusik, og fede Youtube-klip, hvor vi ser Justin Bieber optræde – både som lille og nu. Til slut bliver publikum og de to piger vidner til Justin Biebers fail i Parken for et stykke tid siden. En koncert, hvor han er helt fraværrende, og efterfølgende aflyser Justin Bieber resten sin turné – fordi han har brug for en pause.

Scenografien af Cæcilie Telling er meget minimalistisk, men de ting, der fylder i scenerummet bliver brugt meget aktivt, og det er fedt! Scenerummet indeholder egentlig kun et par trækasser, en projektor, selvfølgelig et skilt med fanklubbens navn og selvfølgelig en Justin Bieber-papfigur. Projektoren bruger meget effektivt, når Youtube-klip vises, og der skal skabes aktivt et andet rum, som indikerer, at der sker et skifte bl.a. forholdet til publikum.Bustin Jieber...'27628966_931126890383265_3317577433041243009_o

Forestillingen er meget aktuel i vores samfund, hvor forventningerne er tårnhøje, og alle skal præsterer deres allerbedste. Denne forestilling giver os et indblik i, at kendte også bare er mennesker, og at vi skal respektere, at selv disse mennesker har brug for en pause en gang i mellem. Vi skal lade være med at sammenligne os med alle andre. For man kan ikke være perfekt altid – heller ikke selvom man er celebrity.

teater [døgdi]

Spillede på Zangenbergs Teater, Pilestræde 55A, 1112 København K

Spilleperiode: 6.-7. marts 2018