Anmeldelse: Camille Clouds brevkasse, Mungo Park

Af Line Rolighed

Camille Clouds brevkasse som teaterforestilling er varm, vittig og meget mærkværdig!  Forestillingen, der bygger på Line Knutzons bog af samme navn, er særdeles underholdende og aktuel samfundssatire, der igennem dialog mellem en lang række af bogens finurlige karakterer, stiller spørgsmålstegn og udråbstegn ved den ego-centrering og ansvarsfralæggelse som kendetegner den eksisterende tidsånd.

Line Knutzons selvhjælpsguru, Camille Cloud, er både skarp, skør og skøn i sine svar på de store såvel som små spørgsmål, som de anderledes og alligevel til dels genkendelige personligheder samles om i forestillingen. Forskellen mellem bogen og forestillingen er, at i forestillingen umuliggøres den distance, som det klassiske brevkasseformat ellers tilbyder. I forestillingen mødes og menneskeliggøres Line Knutzons karakterer og må forsøge selv at finde frem til mange af de svar Camille Cloud ville have givet. Ikke at det dog hjælper dem.

Scenografien er forholdsvis simpel i form af en halvcirkel af stole som de fire skuespillere flytter rundt imellem. Den anden halvdel af cirklen består af publikumsrækkerne, og på den måde inddrages publikum som en del af Camille Clouds forsamling, foruden når karaktererne henvender sig direkte til publikum med deres dilemmaer.

Det er interessant at se, hvordan karakterne lever også uden Camille Cloud gennem dialogen med hinanden, men kan de overleve? Højst sandsynligt ikke mere end de ca. 90 minutter forestillingen varede, men i de 90 minutter er man godt underholdt, og det var en fornøjelse, at stifte bekendtskab med den forfængelige, aldersbenægtende Kerstin Vadsted, hobby-haderne Susanne og Erik Plou og den ufrivillige gøgler Ole Jepper Clausen, for blot at nævne et lille udvalg. 

Det føles lidt som at være vidne til den mest akavede familiefest, som man om muligt kan forestille sig, men i dette tilfælde kan man heldigvis forlade salen uden egentlig at skulle tage stilling til de desperate karakterers ufrivilligt komiske identitetskriser. Undertonen i forestillingen er samfundskritisk, dog uden på noget tidspunkt at påtvinge sit publikum dårlig samvittighed.

At forestillingen lykkedes med at indfange sit publikum skyldes i høj grad, at de fire skuespillere, Malin Rømer Brolin-Tani, Marianne Mortensen, Mads Hjulmand og Anders Budde Christensen, formår at spille Line Knutzons skæve og utilregnelige karaktererne virkeligt overbevisende. Ved brug af ganske få virkemidler skifter de mellem de forskellige roller. For eksempel kan man blive et orakel af at samle en lyserød fjer op fra scenegulvet, og omvendt kan man blive enormt vred af at tage plyshue på.  

Camille Clouds brevkasse kan ses, ligegyldigt om man har læst Line Knutzons værk i bogformat eller ej. Karakterernes replikker er ofte taget ordret fra bogen, og derigennem er der et lag af genkendelighed for dem, der har læst bogen, men har man ikke læst bogen endnu, kan man glæde sig til at blive overrasket, når de absurde karakterer i den grad trækker den til grænsen med, hvad man kan finde på at spørge om.

Iscenesætter Heinrich Christensen rammer derved tonen i Line Knutzons værk med sin dramatisering, og han formår derudover at sætte en fin, fælles ramme omkring Knutzons karakterer og publikum. Vi venter i fællesskab på, at Camille Cloud skal dukke op på scenen og komme os til undsætning med gode råd – om vi ventede forgæves, er man nødt til at tage til Mungo Park, for at finde ud af.

Mungo Park, Fritz Hansens vej 23, 3450 Allerød

Spilleperiode: 17.januar-6. marts 2019

Spiller også den 16.-20. maj på Aveny-T på Frederiksberg

Set den 5. februar 2019

Fotos: Bjarke MacCarthy

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Malin Rømer Brolin-Tani, Marianne Mortensen, Mads Hjulmand og Anders Budde Christensen

Bogforlæg: Line Knutzon

Dramatiker og instruktør: Heinrich Christensen

Scenograf og kostumer: Nadia Nabil

Komponist: Jonas Munck Hansen

Lyddesigner: Rasmus Overgaard Hansen

Lysdesigner: Mikkel Givskov Hansen og Martin Danielsen

Varighed: Ca. 90 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Jeg hører stemmer, Sort/Hvid

Af Sidsel Stoustrup   Hvilke stemmer hører man i ‘Jeg hører stemmer’? Jeg hører ...

Anmeldelse: Stor ståhej for ingenting, Gribskov Kultursal (Dramaterne)

Af Ea Melissa Christiansen   ”Ring riing”. Klokken ringer, og publikum føres hen til ...

Anmeldelse: Anything goes, Det Ny Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Anything goes – eller gør det nu egentlig også ...

Anmeldelse: Troen og ingen, Teatret Svalegangen

  Af Anne Sophie Thingsted   Troen og ingen er en hjertegribende teateroplevelse. Intet ...

Anmeldelse: Turister, Teater Får302

Af Christian Skovgaard Hansen    Se den, hvis du vil opleve anderledes scenekunst, hvor ...