Anmeldelse: Carmen, Det Kongelige Teater (Den Jyske Opera)

Af Henriette Devantier

 

Den Jyske Opera har indtaget Det Kongelige Teaters Gamle Scene på deres Danmarksturné med Bizets Carmen. ”Operaen Carmen synes enkel. Micaëla elsker José, José elsker Carmen. Men Carmen forlader ham, for hun elsker Escamillo. Men enkeltheden er vildledende: Kærlighed er ikke bare kærlighed.” Sådan skrives der i programmet, og det opsummerer godt den kærlighedsforvirring, som jeg var vidne til i aftes.

Carmen er en skøn og lokkende kvinde, der arbejder på en tobaksfabrik. Da hun ser soldaten, Don José, som synes at være den eneste mand, der ikke er interesseret i hende, forsøger hun at forføre ham. Det lykkes hende let, og Don José bliver så forelsket i hende, at han bryder med sin forlovede Micaëla og følger Carmen til smuglerlejren, hvor hun bor.

Den frie fugl Carmen begynder at kede sig i forholdet med Don José og falder for den berømte toreador Escamillo. Don José bliver drevet til vanvid af sin jalousi og dræber til sidst Carmen uden for tyrefægtningsarenaen – eller gør han?

Vi kender alle Carmens entré-nummer, den berømte Habanera, som sætter ord på hendes opfattelse af kærlighed. For Carmen er kærligheden noget, der lever i øjeblikkets vekslende momenter, og den er ikke mindst identisk med seksuelt begær.

Netop dette fanger aftenens Carmen, den hollandske Francine Vis, der deler rollen med danske Johanne Højlund, lige på kornet. Hendes sikre mezzostemme og skuespilevner rammer karakteren Carmen, så man ikke er i tvivl om hendes stædighed og evne til at forføre. Også de andre sangere leverede flotte præstationer, men Francine Vis var helt sikkert aftenens højdepunkt for mig.

Det ellers vante miljø på tobaksfabrikken i 1800-tallets Sevilla, er i denne opsætning rykket frem til nutiden og kredser i højere grad om smuglermiljøet. Sceneskiftet fængslede mig, men samtidig haltede det også lidt. Nogle steder levede denne moderne fortolkning ikke op til den stemning og ånd, som Carmen ellers plejer at have med sig. Netop stemningen og ånden er essensen i denne opera, og den er i den grad med til at løfte og bakke arierne, vi alle kender så godt, op. Men det var en udfordrende og spændende version af denne klassiker.

Men Den Jyske Opera havde fået nogle sjove detaljer med i kraft af sceneskiftet. Alt recitativ, som er det, der siges mellem arierne, og som normalt fremføres i en messende klang, var i denne opsætning kogt ned til almindelig tale på fransk, som operaen opføres i. Og dette var fedt! Det gik lige ind i den mere moderne opsætning og fangede publikum på en anderledes måde.

Scenografien, der er lavet af Thaddeus Stressberger, som også er opsætningens instruktør, bar præg af, at den skal kunne tages med rundt fra scene til scene under turnéen. Der var altså ikke så meget alsidighed i scenografien, der for det meste agerede område for smuglermiljøet.

Musikken var der ingen der havde ændret i – heldigvis. Bizets smukke udødelige musik, der blev fremført af Copenhagen Phil denne aften, er en klassiker uden lige. Den indeholder en dynamik, man sjælden ser – lige fra det helt sårbare til det allermest temperamentsfulde. Og på vildeste vis går disse yderligheder hånd i hånd gennem hele operaen. Da operaen første gang blev opført i Paris i 1875 var det en katastrofe. Siden ændrede alt sig. Bizet døde tre måneder senere i en alder af 36 år uden at have oplevet, at hans værk fra den anden opsætning blev én af verdens mest succesfulde og populære operaer.

 

Spillested og -periode:

Forestillingen har været på turné rundt i landet siden 5. oktober, og den fortsætter indtil den 1. december.

Turné videre:
FrederiksborgCentret, Hillerød: 9. november,

Musikteatret Albertslund, Albertslund: 10. november,

MCH Herning Kongrescenter, Herning: 14. november,

ODEON, Odense: 19.-20. november

Vejle Musikteater, Vejle: 21. november, og

Musikhuset Aarhus, Århus: 24. november-1. december

Set den 7. november 2018

Fotos: Anders Bach

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://jyske-opera.dk/kalender/carmen

Medvirkende: Francine Vis/Johanne Højlund, Samuel Sakker/Daniel Szeili, Lars Møller/Leif Jone Ølberg m.fl. og forskellige landsdelssymfoniorkestre

Musik: Georges Bizet

Libretto af: Henri Meilhac og Ludovic Halévy efter novelle af Prosper Mérimée

Instruktør: Thaddeus Strassberger

Scenografi: Thaddeus Strassberger

Kostumedesigner: Madeleine Boyd

Lysdesigner: Jeffrey Allen Messenger

Korindstudering: Tecwyn Evans

Varighed: Ca. 2 timer og 40 minutter inkl. en pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (1)

  • Christian

    Kære Henriette
    Blot en lille faktuel kommentar: recitativ-versionen, der nogle gange høres, er ikke original. Recitativerne er skrevet senere af Guiraud. Det originale er dialog-versionen, som man som regel ‘koger ned’ til kortere version.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Lev Spil Dø, Forscenen, Skuespillerakademiet

Af Rose Himmelstrup Hansen, gæsteanmelder Hvad ville du gøre, hvis du havde 50 år, ...

Anmeldelse: Kom Bamse, nu balletter vi!, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Skolernes efterårsferie er lige rundt om hjørnet, og endnu engang ...

Anmeldelse: 3 x Beckett, Østre Gasværk Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Østre Gasværk Teaters forestilling ’3 x Beckett’ består, som ...

Anmeldelse: Kalaallit Aalborgimiitut, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm   Det er ikke nogen hemmelighed, at en hel del grønlændere, ...

Anmeldelse: Danmarkshistorien, Bellevue Teatret

Af Jonas Gudmand   Bellevue Teatret inviterer til en original idé, hvor vi skal ...