Anmeldelse: Catch Me If You Can, Odense Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard

 

Vi har nok alle prøvet at stikke en hvid løgn, og så er det blevet ved det. Men Frank Abagnale Jr., spillet af Laus Høybye, har ikke helt lært, hvor grænsen går, når der skal pyntes lidt på sandheden.

Catch Me If You Can handler om den unge amerikanske gut, Frank Abagnale Jr. Han finder ud af, gennem små hurtige løgne, at han har talent for at svindle. Han kan uden problemer indløse falske checks samtidig med, at han prøver at arbejde som pilot, læge og advokat. Abagnale jagtes af FBI-agenten Carl Hanratty, spillet af Claus Riis Østergaard, der gang på gang tages ved næsen og ikke mindst bliver nødt til at ændre sit syn på, hvordan en forbryder ser ud.

Catch Me if you can kvadratisk høj [1600x1200]

Scenografien består ikke af meget mere end en drejescene i midten med to tilhørende trapper. Alligevel mangler man på intet tidspunkt mere. Rolf Heim, scenografen, har formået at skabe en dynamisk scene, som gør det muligt at lave glidende overgange mellem scenerne. Én ting, der virkelig imponerede mig, var det kreative tænkning i forhold til rekvisitter. Forestil dig en sofa bestående af fire skuespillere, en stol er en skuespiller på hug. Der anvendes meget få møbel-rekvisitter i løbet af forestillingen, hvilket er med til at give et humoristisk indspark og ikke mindst er sceneskiftene næsten ikke eksisterende. Jeg er stor fan af denne ”løsning”, da det giver en hel speciel stemning for forestillingen.

Odense Teater - Catch me if you can

Noget, der gør sig gældende for hele forestillingen, er hvordan der bliver gjort brug af hele rummet. Ikke bare scenerummet, men hele teatersalen. Der danses både på balkoner, på scene og nede på gulvet ved publikum. Man vil gerne se det hele, men til tider kan det kan være svært at få det hele med. F.eks. når der bliver spillet over dig på balkonen eller bag dig på gulvet.

Jeg synes, det er ekstremt godt gået af koreograf Peter Riis, at indtage hele rummet på den måde og ikke mindst at få skabt det høje intensitetsniveau hele forestillingen igennem. Især fire kvinder fangede min opmærksomhed; de mindede mig om muserne fra Herkules. De sang skønt, dansede godt og man vidste, at hver gang de trådte på scenen, var der lagt op til en fest. De kan i bund og grund kaldes for forestillingens firkløver.

Odense Teater - Catch me if you can

Jeg er nødt til at fremhæve Laus Høybye og Claus Riis Østergaard. Deres samspil på scenen er humoristisk og til tider meget seriøst. Har man, som jeg, set filmen med Leonardo DiCaprio og Tom Hanks, er jeg sikker på, at man kan nikke genkende til, at forholdet mellem de to roller er noget helt unikt og det synes jeg, at Laus Høybye og Claus Riis Østergaard formår at få frem på bedst mulig vis.

De to skuespillere synger, både hver for sig og sammen, så hele salen dækkes af gåsehud. En medfaktor til dette er uden tvivl også fordi de akkompagneres af 17-mands orkestret Tiptoe Bigband, der spiller, så man får lyst til at stille sig op og danse med til rytmerne.

Odense Teater - Catch me if you can

”Jeg er live, og jeg er i farver” – sådan synger Laus Høybye, så taget på Odense Teater er lige ved at lette. Og det er han. Han er live sammen med en masse andre dygtige aktører og de skaber sammen fest, farver og intensitet på Odense Teater.

 

Produceret i samarbejde med Tiptoe Bigband

Odense Teater, Store Scene, Jernbanegade 21, 5000 Odense C

Spilleperiode: 8. februar 2018 – 14. marts 2018

Set den: 8. februar 2018  

Foto: Ard Jongsma

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.odenseteater.dk/forestillinger/catch-me-if-you-can

Medvirkende: Bl.a. Laus Høybye, Claus Riis Østergaard, Joakim Lind Tranberg, Mikkel Bay Mortensen og Cecilie Gerberg

Iscenesætter og bearbejder: Rolf Heim

Scenografi og kostumer: Sisse G. Jørgensen

Koreograf: Peter Riis

Kapelmester: Torben Sminge

Musikalsk rearrangement: John Kristensen

Lysdesign: Brian Nijie

Lyddesign: Rudi Senf og Jesper Findshøj

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Os, Teater Momentum

Af Anne Lottrup Sørensen   Er du racist? Feminist? Hvid? Kvinde? Homoseksuel? Har du ...

Anmeldelse: For enden af kærligheden, Odense Teater

Af Mette Herschend, gæsteanmelder   Nøgent, koldt og ærligt. Vægge, gulv og døre er ...

Anmeldelse: Hospitalet, Aarhus Teater (Aarhus Teater og Sort/Hvid)

Af Anne Sophie Thingsted   Sygeplejersker spiser fødselsdagslagkage i et rum tilsølet af lort ...

Anmeldelse: We Will Rock You, Royal Arena

Af Julie Vad B. Madsen og Christian Skovgaard Hansen   ”I stedet for 10.000.000 ...

Anmeldelse: Teaterkoncerten CARL, Østre Gasværk

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen Denne forestilling er en repremiere. Vi anmeldte også Teaterkoncerten ...

Anmeldelse: Stor ståhej for ingenting, Gribskov Kultursal (Dramaterne)

Af Ea Melissa Christiansen   ”Ring riing”. Klokken ringer, og publikum føres hen til ...