Anmeldelse: Chess, Tivoli (Mikkel Rønnow & TOCA Records)

Af Ea Melissa Christiansen

 

”Alle mennesker spiller et spil.”

Musicalklassikeren Chess havde forleden premiere i Tivolis Koncertsal, som led i deres Danmarksturne 2018. Det er første gang vi kan opleve Chess blive opført professionelt i en dansk version på dansk jord.

Chess_r8m3034farve

I første akt befinder vi os i den italienske by, Merano, hvor verdensmesterskabet i skak finder sted. På den ene side af skakbrættet har vi den karismatiske og medieliderlige Frederik Trumper fra USA, som med sig har sin partner og støtte, Florence Vassy. Hans modstander er Anatoly Sergievsky fra Sovjetunionen, og han har efterladt kone og barn til fordel for sin skakkarriere. Det hele spidser til i et trekantsdrama, med et strejf af humor i ny og næ, når Florence og Anatoly forelsker sig i hinanden. Men hvad sker der, når Anatolys kone opdager hans kærlighedsaffære?

Chess-_r8m2550

Efter pausen åbner andet akt op med hittet ”One night in Bangkok”, mens vi charmeres af yndefulde, letpåklædte dansere. Hvad der undrer mig er, at Mark Clements og Jesper Malmose har valgt at bibeholde sangen på engelsk her. Det gjorde mig forvirret under resten af forestillingen. Sommetider glippede et ord eller to og i stedet for at nyde sangene, funderede jeg over, om de igen skiftede sprog eller om resten var på dansk.

Chess_rum4993d3s

Koncertsalen er skabt med kærlighed til musik, og derfor blev sangerne desværre ofte overdøvet af det ellers utroligt talentfulde liveorkester med Mikkel Rønnow i spidsen.

Første akt var proppet med energiske numre, dog med få pusterum i form af en solo i ny og næ. Andet akt har til gengæld flere sårbare og smukke ballader, som fik hårene i nakken til at rejse sig. Dog savnede jeg noget variation. Det bliver simpelthen for kedeligt, når der er ballade efter ballade på en tom scene. Hvad blev der af de storslåede koreografier? Og brugen af videoprojektorer og alle de andre sublime effekter, som vi oplevede i første akt?

Det var tydeligt, at produktionen havde fokus på et minimalistisk og stilrent design, hvilket fungerede godt, da scenen ofte blev fyldt ud med ensemblet, uden det virkede rodet. Peter McKintoshs scenografi bestod af to bagvægge, med skærme på væg og gulv, som åbnede op for en masse muligheder. Gulvet kunne løftes og scenografien indeholdte en ”ekstra etage”, der jævnligt blev brugt som ”udkigspost”. Dette gav følelsen af at blive overvåget, hvilket er en fin metafor til spionoperationerne under den kolde krig.

Chess_r8m3085

Sangerne gav alt, hvad de havde i sig og der herskede ingen tvivl om, at dem på bagerste række, kunne mærke dem hele vejen ned ad ryggen. Stig Rossen leverede en nærmest umenneskelig fantastisk præstation, mens hans samspil med Xenia Lach-Nielsen fik tiden til at stå stille. Herudover var både Bjarne Langhoff perfekt til rollen som den charmerende og sensationshungrende Frederik Trumper, såvel som Pernille Petersson, der i andet akt manifesterer Svetlanas kærlighedsfrustrationer ud, i håb om at vinde Anatoly tilbage.

Det var som at genopleve en forelskelse, hvor alting forvandles til et drømmeligt øjeblik og alt går op i en højere enhed. Det var topklasse præstationer, både fra dem og resten af medspillerne, og jeg gik forelsket derfra den aften.

Chess handler ikke kun om skak, men refererer også til den kolde krig. Den handler om kærlighed, medmenneskelighed, at være tro mod sig selv og vigtigst af alt, læren om at hvert skridt vi tager har en konsekvens for det næste. Livet får betydning af de skridt vi tager, om vi tager springeren to skridt frem og et til højre, eller om vi prioriterer en bonde i stedet og tager et musseskridt frem.

Alle mennesker spiller et spil og sejr er ikke altid lig med lykke. Selv om musicalen er skrevet i 1980’erne, er der én problematik, som er og altid vil være i den tidsløse ånd: Kærlighedsdramaet. Hvad der herudover er en spøjs tilfældighed er, at Frederik Trumper minder umenneskeligt meget om Amerikas nuværende præsident, Donald Trump.

Chess_rum5177d3s

Når alt dette er sagt, føler jeg mig som en lille pige, der lige har åbnet alle sine julegaver. Det var en fantastisk givende forestilling med topprofessionelle sangpræstationer, der siger spar fem. Det var ikke bare skønsang, men ildsjæle, der gav den hele armen. Det var ligesom en rigtig musicalperformance bør være, og derfor kan jeg godt se bort fra de få, påpegede mangler, da jeg undervejs både fik kuldegysninger, grinte og græd.

Jeg giver mine bedste anbefalinger til dig, som er til musical med dramatiske kærlighedsdramaer og storslåede sange fra skaberne bag ABBA.

 

Produceret af Mikkel Rønnow & TOCA Records

Tivolis Koncertsal, turné-forestilling

Spilleperiode: 19. januar-17. februar 2018

Herefter på turné: Århus (Musikhuset Aarhus) den 20. februar-3. marts, Odense (ODEON) den 6.-10. marts, Vejle (Vejle Musikteater) den 13.-17. marts og Holstebro (Musikteatret Holstebro) den 21.-24. marts 2018

Set den 19. januar 2018

Fotos: Rumle Skafte

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://chessmusical.dk/#koeb-billet

Medvirkende: Stig Rossen, Xenia Lach-Nielsen, Bjarne Langhoff, Kristian Vetter, Jakob Zethnher, Pernille Petersson, Martin Loft med flere

Musical af: Benny Anderson, Björn Ulvaeus og Tim Rice

Dansk oversættelse: Jesper Malmose

Iscenesættelse: Mark Clements

Scenografi og kostumer: Peter McKintosh

Koreografi: Nick Winston

Dirigent: Mikkel Rønnow

Lysdesign: Tim Mitchell

Lyddesign: Caspar Ravn og Anders Dalmose

Orkestrering: Anders Eljas

Varighed: 2 timer og 40 minutter inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Topmøde for de mest deprimerede, Republique

Af Christian Skovgaard Hansen   ”Nej! Jeg vil ikke ind!” Lyset tændes på scenen, ...

Anmeldelse: Den politiske kandestøber, Folketeatret

Af Jonathan Stahlschmidt   “Man kæmper for en pølsesag og ender selv i hakkemaskinen!” ...

Anmeldelse: Hamlet, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm   William Shakespeares ’Hamlet’ er uden tvivl et af de mest ...

Anmeldelse: Entropolis, Teaterøen (Cantabile 2)

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Forestillingen ‘Entropolis’ sætter spørgsmålstegn ved, hvilke kvaliteter ...