Anmeldelse: Corpus + Bobbi Jene: Caldera, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

Den anerkendte amerikanske koreograf og danser Bobbi Jene er kommet til København for at arbejde med Den Kongelige Ballets moderne kompagni Corpus. Sammen med Corpus har hun skabt værket Caldera, der er en meget ærlig og sensuel danseoplevelse. Som publikum bliver man placeret midt i et kollektivt traume, der udspiller sig i krateret efter en nedsunken vulkan. Caldera er et sted uden for tid og rum. Et sted, hvor den menneskelige tilstand forstærkes. Et sted, hvor lyst og smerte har lige vilkår.

Det var en fascinerende og samtidig absurd forestilling at overvære. Lige som jeg troede, jeg havde fundet mening, blev brikkerne kastet op i luften, og lige pludselig vendte alt igen på hovedet. Caldera er et komplekst og samtidig simpelt værk, som tirrer ens rationalitet.

Bobbi Jene er en kontrastfuld koreograf, der besidder både det ledende og det spørgende. Hun har fokus på den menneskelige udfoldelse, og hun tror på menneskelige historier, den menneskelige skæbne og humor. Hendes værk skal mærkes frem for forstås, og det var bestemt gældende ved denne forestilling. Der var ikke meget, der gav mening, men bestemt meget der kunne mærkes, uden man helt kunne finde rundt i det, man mærkede.

Forestillingen spiller i A-salen, som oprindeligt var en prøvesal inde bag facaderne på Det Kongelige Teater. Nu er det forvandlet til Corpus’ faste scene. Publikum blev lukket ind i salen lige inden forestillingens begyndelse, og danserne var allerede på scenen i fuld gang med forskellige ting. Én fejede gulvet, én anden stod ved et klaver, og langsomt dukkede en nøgen kvindekrop frem fra bagscenen kun dækket af en buket blomster. Blomsterne forsvandt, og tilbage stod hun helt nøgen. En nøgen mand trådte nu også frem på scenen. Sammen dansede kvinden og manden, Hazuki Kojima og Yiannis Logothetis, en smuk og meningsfuld pas de deux.

En stor del af forestillingens koreografi og dramaturgi var svær at gå til. Der var mange passager, som var svære at finde mening i. Det blev for absurd, for mærkeligt og for svært at fordøje. Selvom koreografien ikke sagde mig så meget, var der ingen tvivl om dansernes kunnen. De var stærke og formåede at gå rent ind hos publikum. De både sang, dansede, spillede musik og snakkede. Det var en anderledes oplevelse, der vakte alverdens følelser – lige fra angst til grineflip.

Forestillingenkræver et specielt og meget åbent publikum – en smal målgruppe. Men hvis man er åben for det absurde, lidt skæve, irrationelle og emotionelle, er Corpus’ Caldera oplagt! Det er ikke blot en danseoplevelse, men også en sanseoplevelse.

Corpus og Bobbi Jene

Det Kongelige Teater, A-Salen, Tordenskjoldsgade 10, 1055 København K

Spilleperiode: 15. februar-2. marts 2019

Set den 15. februar 2019

Fotos: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/ballet/corpus–bobbi-jene/?section=top

Medvirkende: Alexander Stæger, Hazuki Kojima, Louella May Hogan, Alma Toaspern og Yiannia Logothetis

Iscenesættelse: Bobbi Jene

Lysdesigner: Mårten Axelsson

Koreografassistent: Doug Letheren og Oliver Starpov

Produktionsassistent: Julie Mogensen

Lys & scene: Kasper Riisberg

Tonemester: Jonas Jensen

Kostumier: Annette Nørgaard

Rekvisitter: Mikkel Rasmus Theut

Produktionsleder: Per Uffelmann

Varighed: Ca. 1 time og 30 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: ULTIMATUM, Holbæk Teater

Af Anja E. H. Poulsen Stemningen er rå og intens, som man sidder i ...

Anmeldelse: Direktøren for det hele, Odense Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard   Forestillingen er en komedie af Lars von Trier og ...

Anmeldelse: All Shook Up, Herlev Revy og Teater

Af Diana Marckmann Hansen   Charme, selvtillid og lækkert hår er indbegrebet af de ...

Anmeldelse: REN, Husets Teater

Af Jonas Gudmand   På Husets Teater kan du i disse dage opleve dødsensalvorligt ...