Anmeldelse: Dans2Go, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

 

Den Kongelige Ballet byder publikum velkommen til det tilbagevendende koncept Dans2Go, der både er teaternybegyndere og balletnørder, og som navnet hentyder, er forestillingen let tilgængelig – på samme måde som en kop kaffe to go. Ligesom de tidligere år får alle værker et par ord med på vejen fra nogle af danserne, der, i korte videopræsentationer, fortæller om, hvad publikum skal se. Det giver endnu mere plads til fordybelse, specielt for nybegynderne, så man ved, hvad der skal lægges særligt mærke til.

Denne sæsons Dans2Go fremviser tre forskellige måder, dans og bevægelse kan udfolde sig på igennem tre korte balletter, der i år er ”Salmesymfoni” af Jiří Kylián, ”Dvořák pas de deux” af Harald Lander og det nykoreograferede værk ”My Daddy Loves Sugar So Much He Eats It With His Nose”, også bare kaldet ”My Daddy Loves Sugar”, af korpsdanser Oliver Stapov.

Fra: Salmesymfoni
Foto: Henrik Stenberg

”Salmesymfoni” af Jiří Kylián er et ensemblestykke uden lige – enkel og billedskøn til imponerende musik af Igor Stravinsky. Der er ingen fælles tolkning på dette stykke, pointerer solodanser Ida Praetorius og solist Astrid Elbo, der begge medvirker i stykket, i introvideoen.

Til gengæld er det en gave for øjet at overvære denne ballet. Jiří Kylián har skabt en ballet med en utrolig organisk og dynamisk koreografi. Koreografien, danserne, kostumerne og musikken skaber til sammen en spirituel og ren stemning, der drager og fascinerer øjet. Der var øjeblikke, hvor der var så stille i salen, at man nærmest kunne høre en knappenål falde til jorden.

Fra: Salmesymfoni
Foto: Henrik Stenberg

Aftenens andet stykke var ”Pas de Deux” af Harald Lander. Harald Lander var et af det 20. århundredes største danske koreografer. Han er også manden bag det smukke nationalklenodie ”Etudes”, som er kendt verden over.

Men i dette års Dans2Go er det hans ”Dvořák pas de deux”, der er på programmet. Det var danserne Emma Riis-Kofoed og Jón Axel Fransson, der leverede denne intense pas de deux til musik af Dvořák, som titlen også hentyder til. Pas de deux’en er fyldt med forskellige tempi – utrolig mange trin på meget kort tid, hvilket også gør den så intens.

Tredje og sidste stykke var den nykoreograferede ”My Daddy Loves Sugar” af det unge koreograftalent Oliver Starpov, der før har imponeret med blandt andet sin korte ballet ”Beginning and Ending”. ”My Daddy Loves Sugar” handler om sindet – den ydre skal, der fremstår ren, klar og perfekt, og et indre, der er fyldt med mørke tanker. Det er et dystert univers, der bliver lukket op for.

Fra: My Daddy Loves Sugar
Foto: Lukas Hartvig-Møller

Der er to hovedkarakterer; Daddy og Sugar. Sugar (MacLean Hopper) er den naive og nysgerrige, og Daddy (Benjamin Buza) er den manipulerende og kontrollerende. Alle dansere repræsenterer det samme sind men på hver sin måde. Oliver Starpov har kreeret et abstrakt stykke, der lader tankerne flyde, og momentvis føles det nærmest som om, man er i hypnose, imens man betragter, hvad der foregår på scenen. Det er imponerende dans i samspil med flotte tekniske effekter, men jeg følte ikke, at My Daddy Loves Sugar var helt ligeså højt oppe og ringe, som nogle af Oliver Starpovs tidligere værker.

Alle tre stykker var flotte, men jeg havde svært ved at se sammenhængen mellem dem. Jeg manglede lidt en rød tråd. Men når det så er sagt, er Dans2Go en god mulighed for at opleve Den Kongelige Ballet folde sig ud på den brede pallette, som Dans2Go netop lægger op til med stykkernes forskellighed.

Endnu en bonus er billetpriserne, der er billigere end normalt. Du kan købe en billet for 200-260 kr. specielt til denne forestilling, og hvis du er under 25 år, er der endnu flere procenter at hente.

 

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv

Spilleperiode: 23. oktober 2018-18. maj 2019

Set den 9. november 2018

Fotos: Lukas Hartvig-Møller og Henrik Stenberg

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/ballet/dans2go/?section=top

 

Salmesymfoni

Medvirkende: Astrid Elbo, J’aime Crandall, Samuel Rees, Andreas Kaas m.fl.

Koreografi: Jirí Kylián

Musik: Igor Stravinsky

Scenografi: William Katz

Kostumer: Joop Stokvis

Lysdesign: Jirí Kylián, Joop Caboort og Kees Tjebbes

Dvorák Pas de Deux

Medvirkende: Emma Riis-Kofoed og Jón Axel Fransson

Koreografi: Harald Lander

Musik Antonin Dvorák

Kostumer: Rikke Korfix og Lise Lander

Lysdesign: Thomas Bek Jensen

My Daddy Loves Sugar

Medvirkende: MacLean Hopper, Benjamin Buza, Oliver Starpov m.fl.

Koreografi: Oliver Starpov

Musik: Cliff Martinez, Ben Salisbury, Geoff Barrow m.fl.

Kostumer: Oliver Starpov

Lysdesign: Thomas Bek Jensen

 

Varighed: 1 time og 50 minutter inkl. en pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Enhver, Teater Play (Teater Bajads)

Af Amalie Sloth de Fine Licht Er du til kabaret eller lignende forestillinger, byder ...

Anmeldelse: Jorden rundt i 80 dage, Teater V (Grønnegade Teater)

Af Christian Skovgaard Hansen   Grønnegade Teaters opsætning af ’Jorden rundt i 80 dage’ ...

Anmeldelse: Madame Butterfly, Det Kongelige Teater

Af Jonathan Stahlschmidt   Madame Butterfly var den opera blandt Puccinis egne, som han ...

Anmeldelse: Lyst, Teater Får302 (Teater Undreværket)

Af Jonathan Stahlschmidt, gæsteanmelder   Hvis du vil have en sviptur til Nyhavn, tilsat ...

Anmeldelse: Fest, Teater Får302 (gæstespil fra LiminalDK)

Af Jacobe Orry, gæsteanmelder “Fest” er en mere eller mindre non-verbal danseforestilling, som særligt ...