Anmeldelse: Das Ding, Aalborg Teater

Anmeldelse: Das Ding, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm

 

På Aalborg Teaters lille scene spiller lige nu stykket ’Das Ding’. Det er historien om den store globalisering, og om hvordan de mindste ting kan have en stor effekt for vores liv på jorden. Dette gælder selv en lille bomuldstot, som i dette tilfælde bliver kaldt for Tingen (eller Das Ding), og som er stykkets helt store omdrejningspunkt.

Das0-tilskåret

Flot scenografi, godt skuespil, underlig og prætentiøs handling. Kort fortalt handler dette teaterstykke først og fremmest om bomuldstotten, kaldet Tingen, og dens rejse ud i verden og tilbage igen. Den starter som en ny og ”spirende” tot i Afrika, kommer ud og både blomstrer og falder i den store hvide verden og ender til sidst udslidt tilbage i Afrika, som det rene affald.

Tingens historie bliver fortalt af en pigestemme, der guider os gennem hele turen. Samtidig følger vi ægteparret, Thomas og Katrin. Lige fra deres første møde, deres spirende romantiske forelskelse, til den grå hverdag og til sidst sørgelige skilsmisse.

På mange måder kan der drages paralleller mellem Tingen og ægteparret, deres tilværelse og skæbne, og på papiret giver det faktisk også rigtig god mening. Det er nærmest poetisk.

Problemet er bare at det i praksis ikke rigtigt fungerer. Det hele bliver simpelthen for rodet og mærkeligt, og selvom jeg egentligt godt kan se, hvor instruktøren vil hen, så er der simpelthen for meget, der ikke giver mening. Det bliver for abstrakt, underligt og prætentiøst.

Men nu til det lidt mere positive ved stykket. Scenografien af Frederikke Dalum (som er praktikant fra Statens Scenekunstskole København) er rigtig fin og imponerende. Den er okay simpel, men den er så godt sat op, at den faktisk fortæller en historie i sig selv. Den er i hvert fald flot! Så jeg vil sige, at scenografien redder dette stykke lidt hen af vejen.

En anden positiv ting ved denne forestilling er skuespillet. Især Anders Kristian Aamodt og Ena Spottag, gør det godt i rollerne som ægteparret Thomas og Katrin. Historien er som sagt ikke den mest vellykkede og dragende, men de gør det virkelig godt, set ud fra hvad de har at arbejde med. De leverer deres dialoger med rigtig fin troværdighed, timing og humor. Det virker endda vildt tragikomisk ind imellem – på den gode måde.

Aalborg Teater

Hvis jeg lige skal komme med et bud på, hvad pointen og konklusionen er i dette stykke, så vil jeg sige, at det er noget med at alting hører sammen i denne verden, og alt har en konsekvens. Vi er alle meget små brikker i et usandsynligt stort spil, uanset om man er et menneske eller en lille bomuldstot.

Jeg har valgt at give denne forestilling tre bloddråber ud af seks. En for scenografien, en for skuespillet, og en for ideen bag handlingen. For idéen er der bestemt, det er bare ærgerligt, at den ikke rigtigt fungerer i praksis.

Jeg har lidt svært ved at vurdere, hvilket publikum og hvilken aldersgruppe dette stykke henvender sig mest til. Men man skal helt sikkert kunne lide og være indstillet på noget alternativt og abstrakt teater. Jeg tror desværre ikke lige at det er denne forestilling, der vil kaste nye teatertilhængere af sig.

 

Aalborg Teater. Lille scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 10. maj-6. juni 2017

Set den: 10. maj 2017

Foto:  Lars Horn

Lyst til at bestille billet? Læs nærmere her:

https://aalborgteater.dk/event/das-ding/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *