Anmeldelse: Den lille prins, Malstrøm Teater

Af Anne Lottrup Sørensen

 

Aldrig har jeg været i et rum med så mange børn uden at høre en lyd fra deres side. De var fuldstændigt tryllebundne af handlingen, og større ros kan børneteater ikke få.

Malstrøm Teater har med fem medvirkende opsat Den lille prins i Det Bruunske Pakhus’ hyggelige rammer. På scenen står den forfaldne flyver, som piloten forsøger at fikse, og foran scenen ligger en stor madras. Madrassen er fyldt med børn. Er man ung, men ikke helt ung nok, får man en stol med de andre voksne. Siddepladser til trods er det dog den samme vedkommende historie, som både voksne og børn får fortalt.

Den lille prins fra asteroiden B612 elsker sin blomst. Han kommer til jorden med så åbent et sind, at voksne ikke kan andet end at tage ved lære. Piloten, der spilles af Michael Hansen, fortæller publikum om sit helt unikke venskab med Prinsen, alt imens vi følger Prinsens rejse fra B612 til jorden.

Sacha Josephine Thorslund er kun 14 år gammel og spiller hovedrollen som Den Lille Prins blåøjet og bramfrit – præcis som rollen kræver det.

Hun spiller overfor Michael Hansen, stykkets fortæller og piloten. Fra første scene har han en helt unik kontakt til børnene. Før min ledsager og jeg overhovedet havde åbnet programmet, havde vi gættet på, at han måtte være folkeskolelærer – og ganske rigtigt. Han fortæller så hjertevarmt om Den lille prins, at det er umuligt ikke at lade sig påvirke. En 8-9-årig knægt var heller ikke bleg for at indrømme, at han kneb en lille tåre, da vi snakkede sammen i al fortrolighed bagefter. Han var ikke den eneste.

”Åh, vil du ikke godt… vil du ikke nok gøre mig tam?” Særligt rørende er scenen, hvor ræven – også spillet af Michael Hansen – og Den lille prins lærer hinanden om venskab. Livet gælder om at være noget for nogen, og hvad ræven og Den lille prins er for hinanden, viser os i den grad, hvor dyrebart nærhed er.

Jesper Wodstrup Jørgensens scenografi er vellykket. På venstre side af scenen står flyvemaskinen og venter på, at piloten får den på vingerne igen. I midten står Den lille prins – ikke karakteren, men bogen. Åbnet fungerer bogen som en skærm, der visuelt bliver levendegjort som alt fra geografens kontor til den hede ørken.

Lige så charmerende som det bindingsværk, der kendetegner Det Bruunske Pakhus er, lige så generende er det, når man gerne vil se, hvad der foregår. Det er en ærgerlig detalje, for alt i alt giver pakhuset rare og hjemlige omgivelser til den velkendte og medrivende forestilling.

Den lille prins er en kærlig og bevægende forestilling, der bjergtog de yngste og rørte de voksne. Den lille prins har en pointe, når han siger, at voksne er underlige – men lige de voksne, der havde fundet vej til Det Bruunske Pakhus, virkede barnlige og fornuftige nok til at nyde momentet. Bogens evigt aktuelle budskaber når ud over scenekanten.

Hvis du har en ven – sådan en rigtig ven, du har gjort tam og knyttet bånd med, så tag dem endelig med til Den lille prins. Man har nemlig ansvar for det, man har gjort tamt.

 

Malstrøm Teater

Det Bruunske Pakhus, Kirkestræde 3, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 21. november-16. december 2018

Set den 21. november 2018

Foto: Malstrøm Teater

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.malstrøm.com 

Medvirkende: Sacha Josephine Thorslund, Michael Hansen, Frederikke Gejl Damgaard, Daniel Stoof Jensen og Silke ”Trille” Jensen

Instruktør: Sidsel Nygaard

Instruktørassistent: Maria Cordtz

Scenograf: Jesper Wodstrup Jørgensen

Varighed: Ca. 1 time uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Aftenlandet, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm   På Aalborg Teaters Lille Scene spiller for tiden stykket ’Aftenlandet’. ...

Anmeldelse og bemærkninger: Imagine, Aveny-T

Af Christian Skovgaard Hansen   Sofie Amalie, vores anmelder i Århus, så forestillingen til ...

Anmeldelse: Lyst, Østerbro Teater, Republique

Af Ea Melissa Christiansen   Det kvindelige kønsorgan har været et kæmpe tabubelagt, men ...

Anmeldelse: The Book of Mormon, Det Ny Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Anderledes. Og modig. Det er de to ord, der ...