Anmeldelse: Den magiske maske, Eventyrteatret

Af Julie Vad B. Madsen

 

Eventyrteateret leverer igen, når de denne gang tager os med til Christian 7. hof i 1766. Det er en forestilling, der leverer talent i topklasse, imponerende sangstemmer og kostumer, når de tager os med til legenden om masken fra Venedig, som vil kaste forbandelse og død over dem, som ikke behandler andre ordentligt.

Christian 7. er blevet gift med Caroline Mathilde og Christiansborg slot er på den anden ende oven på brylluppet. Kongen og dronningen får ikke den bedste start, da slottet styres af Enkedronningen og Christians læremester Reventlow, som er brutal over for kongen.

Kongen har fire hemmelige venner, Aha, Jubi, Øv og Uha, som ingen andre end ham kan se og høre. Det tager dog lige lidt tid, inden de giver mening i sammenhængen og stykket, da de aldrig rigtig præsenteres som det de er, men kun som hemmelige venner. Jeg havde selv svært ved at placere dem i starten, som kongens mentale sindsstemning, så for børn er de nok blot spøgelser, som bor på slottet, hvilket underbygges af deres hvide kostumer. Disse fire har før bragt kongen i uheldige situationer, men tjenestefolkene og køkkenpersonalet føler sig fortrøstningsfulde over, at kongen nu vil falde til ro. Det vil sige, indtil han står i køkkenet og må skjule sig for Reventlow, og får givet et løfte til en køkkenpige. Her starter kampen om, hvem der bestemmer og dikterer, og denne kamp bringer liv i den magiske maske.

Forfatter Gunvor Reynberg og komponist Christian Dahlberg har gjort det igen. Den magiske maske er en eventyrlig fortælling bygget på Danmarks historie, som er høj på humor, mystik, venskab og kærlighed.

Scenografien af Kirsten Brink er utrolig vellykket og løst meget elegant. Fem flytbare paneler, åbner op for et utal af rum på det kongelige slot, og de manøvreres rundt af en flok tjenestefolk, så selve sceneskiftet bliver integreret i forestillingen. Nogle af sceneskifterne er lidt lange, men det er okay, fordi det er integreret så fint. Kostumerne af Christine Brincker er ikke overraskende smukke og leder elegant tankerne hen på 1800-tallets Danmark, blot tilsat ekstra højt hår og en hel del mere glimmer. Som vi har set i tidligere forestillinger. Hun leverer igen i år høj kvalitet.

Musikken af Christian Dahlberg rammer hele følelsesregisteret. Man bliver henført og rørt af køkkenpigernes sang ”Frihed og lighed” og ”Støvlet Katrines farvel”, får gåsehud af Kong Christians sang ”Granit”, mens sangene under maskeballet sætter en i den helt rigtige feststemning. Musikken sætter stemningen og satte mig i et fantastiske humør. Jeg har CD’en og har hørt musikken siden.

Eventyrteateret er fyldt med unge talenter, som alle er med til at gøre forestillingen til det den er. Det er utrolig dygtigt amatørteater.

”Parykkerne”, Reventlows tjenere, bringer det komiske indfald, og selvom de er med skurken, kan man ikke rigtig synes dårligt om dem, fordi de er så tilpas tåbelige, at de ikke opfattes som en trussel mod vores helte. En anden duo, som leverer et komiske indfald, er enkedronning Juliane Maries frisører. Selvom de ikke har nogen replikker er de en skøn tilføjelse.

Køkkenet er hjertet i de fleste huse, hvor samtale og fællesskab hører til, og det er også sandt her. Hele køkkenpersonalet bliver et hjerte i forestillingen. Det er her fra problemerne løses, og kærligheden blomstrer og både kok, køkkenpiger og -drenge er sublime.

Selvom det er svært at fremhæve nogen af de dygtige skuespillere, når der leveres på alle niveauer, bliver jeg dog nødt til at nævne Christian 7. spillet af Oliver Due. Han kan både give os kongens usikre mentale tilstand og styrke, samt han kan synge. Også skurken Reventlow spillet af Kristoffer Nordentoft, må fremhæves. Han fremstiller en skurk, som man elsker at hade skaber, og frydes over, når det går skidt for. Dette kræver et talent.

Den magiske maske er en eventyrlig musical, som kan underholde både børn og voksne fra start til slut. Selvom det undervejs kan se sort ud, så får vi den klassiske ”det ender godt-slutning”, hvor kærlighed og venskab overvinder alle udfordringer, så du kun kan forlade teateret med et smil og i godt humør. Endnu en gang er jeg blæst bagover af talentet, kreativiteten og indlevelsen.

Jeg glæder mig allerede til juleforestillingen ”Et julekort”, som spiller i Glassalen i Tivoli fra 24. november til 16. december.

 

Eventyrteateret

Glassalen i Tivoli, Vesterbrogade 3, 1620 København V

Spilleperiode: 5.- 21. oktober 2018

Set den 6. oktober 2018

Fotos: Ole Mortensen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.eventyrteatret.dk/webbutik/den-magiske-maske

Medvirkende: Iris Mealor, Oliver Due, Laurids Skovgaard, Eva Paludan, Emil Grundsten, Mathias Harmann, Jacob Spang Olsen, Julia Bircow, Desiree Pedersen, Mille Rosendahl, Kristoffer Nordentoft, Freja Larsen med flere

Forfatter: Gunvor Raynberg

Komponist: Christian Dahlberg

Instruktør: Bo Skødebjerg

Scenograf: Kirsten Brink

Kostumedesigner: Christine Brincker

Koreograf: Henrik Lund

Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Atlantis, Teaterøen (Nørrebro Musicalteater)

Af Sofie Riis Endahl   Langt ude på Refshaleøen i et mennesketomt industriområde ligger ...

Anmeldelse: På kanten af opløsning, Teater Grob (clapclap)

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   Clapclap er et megaspændende kulturelt fænomen, der forener ...

Anmeldelse: FISK, Scenekunst 16/17 fra Akademiet

Af Julius Gotthardt Møller   ’FISK’ er energi-eksplosion af akavede dansetrin, usagte hemmeligheder og ...

Anmeldelse: Narnia, Aarhus Teater

Af Signe Birk Backs   Aarhus Teater sætter denne gang ’Narnia’ op på de ...

Anmeldelse: Hår på den, Teater Grob

Af Stine Hermann Larsen, gæsteanmelder   ”Jeg ligner noget nyt hver dag, for hver ...