Anmeldelse: Den sidste Gud, Teater V (De Damer)

Af Anne Sophie Thingsted

Teaterstykket Den sidste Gud er det musikdramatiske ensemble De Damers nyeste opsætning. De 8 kvindelige medlemmer har siden 2010 stået for en række shows båret af musik, humor og satire, og i Den sidste Gud får vi mere af samme skuffe.

Stykket er en grotesk hospitalskomedie om idoldyrkelse. Her mødes hyperromantiske og åndelige boybandsange med en hospitalsstues rå realisme og vamle kropslighed. Stykket er morsomt og skuespillet og sangene gode, men præcis, hvad De Damer gerne vil sige om idoldyrkelse, forbliver en smule uklart.

Den sidste Gud foregår på en hospitalsstue, hvor de indlagte kvinder passes af to sygeplejersker, imens de venter på ”Lægen”. Men på trods af sygeplejerskernes endeløse løfter om, at han snart kommer, dukker lægen aldrig op. Alt imens får patienterne det dårligere og dårligere.

Som tilskuer bliver du hurtigt klar over, at kvindernes evindelige venten på lægen, der skal kurere dem, er et billede på idoldyrkelse, hvor boybandenes pladeselskaber sælger unge piger drømmen om en glansbilledagtig tilværelse. En romantisk eskapisme, hvor boybandmedlemmerne skal komme og redde deres fans fra dagligdagens trivialiteter og problemer.

Stykket kommer fint i mål med at formidle det budskab, ved at drysse mange velkendte boyband-hits af bands såsom Backstreet Boys, Nik & Jay og One Direction ud over forestillingen. Dem opfører De Damer i løbet af stykket i nyfortolkede slagkraftige a capella-versioner, og det lyder rigtig godt. Damernes stemmer harmonerer smukt med hinanden og deres takt er lige i øjet.

Især Linnea Voss, der spiller den gravide Dora, leverer en helt fantastisk sangpræstation med sin kraftfulde sangstemme – hendes optræden sætter sig fast hos publikum.

Fortolkningerne af de forskellige boyband-hits er også gode. Så vidt mit utrænede musikøre kan opfange, bruges der mange halve toner i fortolkningerne. Det skaber en sælsom dissonans i de ellers harmoniske boyband-ørehængere, og giver en fornemmelse af at boyband-glansbilledet er ved at krakelere.

For eksempel er One Directions ”What makes you beautiful” blevet forvandlet til en ildevarslende tango midt inde på hospitalet. Den er som en forvarsling på, at lægen ikke kommer, og den understreger derfor stykkets overordnede tema meget fint.

Sangene spiller også på væsensforskellen mellem hospitalsuniverset og boyband-universet for at skabe humor – og det med succes. Da Dora skal føde, synger de to sygeplejersker ”Hot” af Nik & Jay. Skellet mellem Nik & Jays fremstilling af kvinder som sexsymboler og den rå kropslighed forbundet med en fødsel forekommer både absurd og morsom, for der er bestemt ikke noget sexet ved en fødsel. Desuden får linjerne ”lad mig se lidt sved på din krop” en helt ny, og knap så erotisk, betydning.

Stykkets største problem er, at de enkelte karakterers funktioner forbliver forvirrende. Man er ikke i tvivl om, at De Damer prøver at sige noget om idoldyrkelse, og at man ikke skal vente på prinsen på den hvide hest, men være selvstændig.

Men hvorfor er Rebekka hele tiden så liderlig? Og hvorfor bløder hun ud af øjnene? Hvorfor er Gud en patient, der er blevet indlagt efter at have været involveret i et biluheld og hvorfor befamler hun de andre indlagte om natten?

Der er simpelthen for mange forvirrende elementer, som man ikke forstår ideen bag. Man kan ikke gennemskue, hvad elementerne skal sige om idoldyrkelse, hvilket gør, at man som publikum ikke rigtig lever sig ind i stykket – det er især et problem i andet akt, hvor man bliver mere og mere forvirret.

Som publikum bruger man for meget energi på at sidde og overveje, hvordan det hele hænger sammen. Men når det er sagt, er Den sidste Gud rigtig god underholdning. Hvis man vil have en sjov aften i byen med sine veninder, og gerne vil høre nogle boybandklassikere i friske nyfortolkede udgaver, er Den sidste Gud et glimrende bud på en aktivitet.

De Damer

Teater V, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby

Spilleperiode: 30. december 2018-13. januar 2019

Set den 6. januar 2019

Fotos: Karoline Lieberkind

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Jette Sophie Sievertsen, Iben Dorner, Margit Watt-Boolsen, Penille Albæk Andersen, Ann Hjort, Tine Gotthelf, Nina Marie Birk, Raivis Zandovskis og Linnéa Voss

Instruktør: Mads M. Nielsen

Scenograf: Gøje Rostrup

Musikalsk arrangør: Raivis Zandovskis

Dramatiker, forfatter: Alexandra Moltke Johansen

Varighed: Ca. 1 time og 50 min. inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: as I collapse, Dansehallerne (recoil performance group)

Af Rose Himmelstrup Hansen   Moderne dans kan tit være totalt forvirrende. Sådan, hvor ...

Anmeldelse: Mit mørke, Teater Grob (Five Feet Tall)

Af Jonathan Stahlschmidt    Efter trekvart-hundrede år er vi langt fra færdige med at ...

Anmeldelse: Sylfiden, Pantomimeteatret (Tivoli Ballet Teater)

Af Henriette Devantier   Sylfiden er en af de helt store balletklassikere af vores ...

Anmeldelse: Ding Dong, Odense Teater

Af Anne Lottrup Sørensen   Ding Dong (eller Klokkeværket) er en letsindig og løssluppen ...

Anmeldelse: Passageren, Musikhuset Aarhus (Den Jyske Opera)

Af Christian Skovgaard Hansen   Den Jyske Operas nye operachef Philipp Kochheim lægger ud ...

Anmeldelse: An Officer and a Gentleman, Musical Silkeborg

Af Christian Skovgaard Hansen   ’An Officer and a Gentleman’ er oprindeligt et amerikansk ...