Anmeldelse: Dig og mig ved daggry, Teater Grob (Teater Nordkraft)

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Forestillingen Dig og mig ved daggry bygger på den anmelderroste og populære ungdomsroman af Sanne Munk Jensen og Glenn Ringtved. Teater Nordkraft har i Minna Johannessons version omsat romanen til nærværende og stærkt teater.

I centrum i både bogen og forestillingen står Louise. Hun kommer fra et godt, men måske lidt trivielt hjem i Hasseris, hvor forældrene ikke altid har haft tid og nærvær til hende. Hun møder knægten Liam, som hun bliver forelsket i. Liam bor alene hos sin irske far, og han har – desværre – også kontakter til det nordjyske narkomiljø. Louise – eller ”Loui” som Liam kalder hende – er forgabt i ham; også selv han ikke altid er lige god for hende og trods det, at hans beslutninger ikke altid er lige kløgtige, så han kommer i klemme i Aalborgs narkomiljø blandt dets barske drenge.

Digogmigveddaggry_c5b5389

Livet udvikler sig ikke helt som planlagt, og de sorgløse tider forandres – ulykkeligvis kun til det værre. Det hele ramler derfor til sidst. Louise og Liam begår selvmord ved at springe ud fra Limfjordsbroen, lænket til hinanden med håndjern. Her starter fortællingen, og Louise er den alvidende fortæller, som fører os igennem hele historien.

I nuet står forældrene, Louises far og mor og Liams far. De reagerer vidt forskelligt, og vi følger dem i sorgen og ikke mindst i deres søgen efter svaret på det store spørgsmål: ”Hvorfor!?” Undervejs springes i tid, så vi samtidig oplever Louise og Liams historie, og det der lægger op til tragedien. Men vi er aldrig i tvivl om, hvor vi er, og hvor fortid og nutid krydser hinanden; fortællingen bindes elegant sammen af disse skift.

Digogmigveddaggry_c5b5192

Hele skuespillerholdet gør det fantastisk. Jela Natius Abildgaard og Alexander Clement er som henholdsvis Louise og Liam både sårbare, vilde og medrivende i deres følelsers vold. Jela Natius Abildgaards Louise starter uskyldig og glad, men frustrationerne og problemerne vokser, og de får til sidst overtaget. Alexander Clements Liam er på en og samme tid heroisk og naiv – et eller andet sted vil han kun det bedste for Louise. Man føler enhver lykke og smerte med dem.

Lærke Schjærff Engelbrecht, Petrine Agger og Jacque Lauritsen spiller de resterende roller, og de har alle flere forskellige roller. Lærke Schjærff Engelbrecht er sød som både veninden Cille og tilpas fjollet som vennen Jeppe. Petrine Agger er fantastisk som Louises psykisk svagelige og knuste mor og modsætningen som den skruppelløse og barske narkobagmand. Overfor hende er Jacque Lauritsen lun tilpas underspillet som både Louises far – og ikke mindst som hendes svigerfar, Liams irske far Ian.

Digogmigveddaggry_c5b5105

De udgør alle Teater Nordkrafts første ensemble, som startede op i foråret 2018. Det er et imponerende ensembleteater. Man kan håbe på, at teatrets fremtidige forestillinger får samme styrke!

Det hele spilles i Claus Helbos enkle, men effektfulde scenografi. Den består mest af en masse rå trækasser, som kan flyttes rundt på scenen efter behov, så der let kan skabes nye miljøer, som passer til de enkelte scener. Sammen med et fin både lyd- og lysdesign fuldender det omgivelserne. Det hele komplementerer historien, men uden at det på noget tidspunkt tager fokus fra historien. Vi får selv lov at tænke og at danne os vores egne billeder.

Digogmigveddaggry_c5b4542

Vi får bekendtskab med alle de store, klassiske temaer, som (også) ungdommen slås med. Kærlighed, identitet, forventninger, forholdet til – og ofte generationskløften i – familien, venskaber, forskellighed… Listen er lang! Hvordan overlever man som ung?

Teater Nordkrafts Dig og mig ved daggry er ungdomsteater, når det er bedst. Forestillingen taler ikke ned til de unge; den taler direkte til de unge, og den rammer lige i hjertekulen! Vi oplever, hvor skrøbeligt og grusomt livet på en og samme tid er. Forestillingen er både for unge selv, men også for deres forældre – og for andre voksne i øvrigt.

 

Teater Nordkraft

Teater Grob, Nørrebrogade 37, 2200 København N

Spilleperiode:

3.-5. juni 2018 på Teater Grob under CPH STAGE

5.-21. september 2018 på Teater Nordkraft

Set den 5. juni 2018

Foto: Louise Dybbro

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.teaternordkraft.dk/forestillinger-arkiv/dig-og-mig-ved-daggry/

Medvirkende: Alexander Clement, Jela Natius Abildgaard, Lærke Schjærff Engelbrecht, Petrine Agger og Jacque Lauritsen

Baseret på bogen ”Dig og mig ved daggry” af Sanne Munk Jensen og Glenn Ringtved, udgivet af Gyldendal, produceret i samarbejde med Gyldendal Group Agency

Instruktør: Minna Johannesson

Instruktørassistent: Malte Herold Lysdesign: Kian Larsen

Lyddesign: Ditlev Brinth

Videodesign: Chris Nieft

Scenograf: Claus Helbo

Scenemester: Bill Eldridge

Scenografibygger: Burning Snail v/Klement Thorst

Rekvisitter: Theresa Breitenstein

Kostumer: Berith Ann Christensen

Varighed: Ca. 2 timer og 25 minutter inkl. pause


Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Spamalot, Tivoli

Af Julie Vad B. Madsen   ”Always look at the bright side of life”. ...

Anmeldelse: Kroppen, Bådteatret

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Lemmer flyver rundt på scenen i Bådteatrets ...

Anmeldelse: Verden er vores krop, SC3NE, Nationalmuseet

Af Maria Lisberg-Jonasson, gæsteanmelder   “En menneskelig tidsrejse, fra civilisationens fødsel til fremtidens drømmeagtige ...

Anmeldelse: Don Ranudo, Grønnegårds Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Grønnegårds Teatrets forestilling i den smukke Designmuseum Danmarks Have ...

Anmeldelse: Lille requiem om kærlighed, Betty Nansen Teatret (DDSS i Aarhus)

Af Christian Skovgaard Hansen   ’Lille requiem om kærlighed’ er afgangsforestillingen fra 2016 fra ...

Anmeldelse: Fest, Teater Får302 (gæstespil fra LiminalDK)

Af Jacobe Orry, gæsteanmelder “Fest” er en mere eller mindre non-verbal danseforestilling, som særligt ...