Anmeldelse: Disgraced, Betty Nansen Teatret/Edison

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Dem og os. Tillid og raseri. Race, religion og identitet. Karriere og succes. Opbrud og forandring. Alle disse aktuelle emner er temaerne i ’Disgraced’, som er ny amerikansk dramatik af Ayad Akhtar. Vi ser, hvad der sker, når der sker sammenstød, og hvad konsekvenserne bliver. Forestillingen behandler identiteten – både egen, religionens og samfundets – og forholdet til forskellige religioner, herunder islamofobien i samfundet.

Selvom ’Disgraced’ oprindeligt er en amerikansk forestilling, så har dens teamtikker og problemstillinger også relevans for os her i Danmark. Forestillingens emner er overordnede og universelle, og de findes alle steder i den vestlige verden – måske bare i forskellig fremtrædelsesform.

Amir Kapoor (Janus Nabil Bakrawi) er en succesfuld, pakistansk-amerikansk advokat, som er gift med smukke Emily (Helle Fagralid). Hun er kunstner og arbejder med den islamiske kultur i sine kunstværker. Amir ser sig som frafalden og stærkt islamkritisk, mens Emily er kristen. Han er fintfølende og forandret, og han kan ikke finde sig rette, så han bliver mere og mere irritabel. Det hele sættes ind i historiens gang, hvor vi støder på flere kunstnere, digtere og politikere og verdens udvikling.

En aften er de værter for et middagsselskab med venneparret Jory (Caroline Henderson) og Isaac (Joen Højerslev), og det er startskuddet til, at det går helt galt. Gæsterne kommer, og det starter som en hyggelig middag, men stemningen bliver mere og mere forceret, inden det hele eskalerer til noget altødelæggende, hvor bølgerne går højt og diskussionerne om fordomme, karriere, identitet, politik og religion går endnu højere.

Amir krakelerer mere og mere, som aftenen skrider frem. Tonen bliver mere og mere skinger, og det hele vælter ud af de fire middagsgæster, hvor det i større og større grad bliver de mindre pæne ting, der dominerer, indtil han desperat forsvarer terrorangrebet 9-11. Han går ikke kun til kanten; han går også over den. Hvem er han egentlig – og ved han det egentlig selv? Hvilken identitet har han, og hvordan finder han sig til rette med sig selv i et foranderligt samfund? Kan – og skal – man tilpasse sig? Og det store spørgsmål: Hvorfor?

Skuespillerne leverer alle fine præstationer. Rolf Heims instruktion er stringent, og de 4 forskellige ”typer”, der mødes og efterfølgende skilles, portrætteres præcist og lige til stregen. Særligt Janus Nabil Bakrawi leverer en flot indsats med nerve, skrøbelighed og drive, alt efter hvor i forløbet vi er.

En vis stringenthed er også nødvendigt på grund af tekstens relativt store kompleksitet. Man skal holde tungen lige i munden og følge godt med. Tempoet i teksten stiger, og det hele bliver mere intenst, efterhånden som handlingen eskalerer. Det væsentligste er det, som bliver sagt – og måske også det underliggende, som ikke bliver sagt. Det er også her, at forestillingens mindre svaghed ligger, da det kræver stor koncentration hele tiden. Forestillingen kan derfor føles en kende utilgængelig i øjeblikket for et yngre publikum, men tag den med hjem og tænk over den, og den vil sætte tankerne i gang.

Scenen er sat til en luksuslejlighed på Manhatten i New York. Scenografien af Katrine Gjerding er her fantastisk, hvor vi følger livet i lejligheden igennem firkant, hvori det hele udspiller sig. Der er ét stort rum, hvor de rå finerplader med de mange ind- og udgange og få rekvisitter, skaber en fin minimalistisk ramme for. Scenografiens lette foranderlighed overrasker også, men det fungerer!

Og hvordan skal det hele så mon ende? Vi kan kun gisne. ”Disgraced” betyder skam, unåde, vanære, skændsel, nedværdigelse – forestillingens titel er derfor velvalgt i forhold til Amirs nye situation. Forestillingen stiller spørgsmålene og ridser problemstillingerne op, men svarene giver den os ikke. Dem må vi selv finde.

 

Betty Nansen Teatret

På EDISON, Edisonsvej 10, 1856 Frederiksberg

Spilleperiode: 16. september-14. oktober 2017

Set den 16. september 2017

Foto: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.bettynansen.dk/da/oplev/forestillinger/disgraced/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Rockulven, Aalborg Teater

Af Ditte Marie Pedersen   Aalborg Teater sceneopsætter for tiden og en god måneds ...

Anmeldelse: Rusturen, Edison (C:NTACT)

Af Christian Skovgaard Hansen   De fleste, der går eller har gået på en ...

Anmeldelse: Bridge Over Troubled Water, Landsteatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Simon & Garfunkel var en amerikansk succesfuld vokalduo, som ...

Anmeldelse: SMK Onsdag (med ballet), SMK og Det Kongelige Teater

Af Julius Gotthardt Møller   Note: Denne anmeldelse vedrører alene konceptet og forestillingen den ...

Anmeldelse: Billy Elliot, Det Ny Teater

Af Christian Skovgaard Hansen    Se forestillingen, hvis du holder af musicals og gerne ...