Anmeldelse: Doktor Carl von Cosels hemmelige liv, Limfjordsteatret

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Limfjordsteatrets forestilling Doktor Carl von Cosels hemmelige liv – med undertitlen: – en virkelig historie om grænseløs kærlighed – bygger på en virkelig historie. Teksten af Lasse Popp og Sune C. Abel tager udgangspunkt i den virkelige Doktor Cosels egen selvbiografi.

Doktor Carl von Cosel var en amerikansk videnskabsmand og røntgenspecialist i 1930’erne, da han møder den unge Elena de Hoyos på tuberkuloseklinikken. For ham er det kærlighed ved første blik. Faktisk mener han at have mødt hende i en drøm for mange år siden, således de skulle være forudbestemt for hinanden, og at deres kærlighed – uanset hvad – ville vare evigt.

Problemet er blot, at Elena dør fra ham trods hans ihærdige bestræbelser på at helbrede hende. Det stopper dog ikke Doktor Cosel. Han mener, at videnskaben kan vække de døde til live igen, så han sætter alt ind på Elena og give hende livet tilbage. Koste hvad det vil! Han kan – vil – ikke forstå virkeligheden, så meget foregår i hans hoved og i hans egen lille verden. Doktor Cosel træffer derfor nogle grænseoverskridende – og ulovlige – handlinger, hvor han forstyrrer gravfreden for, at han kan leve med Elena, indtil videnskaben kan hjælpe dem. Sådan går det dog ikke.

Sune C. Abel spiller Doktor Carl von Cosel. I starten af fortællingen er han den nøgterne videnskabs mand, men efterhånden som handlingen skrider frem, og hvor han må se døden i øjnene, bliver han mere og mere fraværende og underlig, mens han lever i hans egen verden. En verden, hvor livet og døden forenes i kærligheden. Sune C. Abel er skræmmende som doktoren, og man mærker hans fortvivlelse over døden og hans absurde handlinger.
Vi ser til gengæld aldrig Elena i virkeligheden. Hun optræder kun i live på røntgenskærmen og efter døden billedligt i kisten, som doktoren har gravet op og derefter tager med hjem. Makabert og stærkt!

Heroverfor står Lasse Popp som doktorens samvittighed og indre stemme. Med sin hæse og dystre stemme passer han perfekt til rollen som den både indsmigrende, makabre og dæmoniske tankegang inde i doktoren. Han repræsenterer de forkerte tanker og glemte drømme, hvor skæbnerne ikke altid ender, hvor de skal. Han viser doktoren, hvordan han på den ene side er en normal doktor, mens han på den anden side er det moralsk forkastelige og fordærvede menneske. Det er i høj grad hans fortjeneste, at forestillingen hænger sammen og får sit mørke præg.

Det hele foregår i Kim Fast Jensens enkle og mørk scenografi. Sammen med kostumerne og Kim Fast Jensen og Bastian Popps fantastiske lydunivers og musik fuldender det den dystre og makabre stemning i salen. Mørket er altdominerende, og der er ikke meget lys i hverken doktorens liv eller i forestillingen som helhed. Trods dette tiltagende mørke står fortællingen lysende klart for os.

Omgivelserne og lydsiden fungerer til fulde. Skæbnefortællingen om doktoren og Elena, deres kærlighed og videnskabens kunnen er dyster og mørk. Men de store gysninger kommer dog aldrig helt, da Gitta Mallings instruktion er ikke helt stram. Hendes iscenesættelse af Doktor Carl von Cosels væsen er visse steder lidt for fersk, hvor man savner mere dybde i hans handlinger og de psykologiske årsager hertil. I stedet for at holdes på ”pinebænken” med tanke på, hvad doktoren – eller hans indre stemme – nu kan finde på, bliver forestillingen desværre lidt lang i spyttet, selvom den kun varer ca. fem kvarter.

På den ene side er det hele en syg og frastødende oplevelse og fortælling. Men på den anden side er det også en fascinerende, og på en eller anden måde smuk fortælling om kærlighed, og om troen på både kærlighedens styrke, men også på videnskabens udvikling. Vi forstår hans kærlighed, men derimod vil de fleste formentlig ikke være enig i hans måde at vise den på.

Og selvom det doktoren gjorde var – og er – forkert, er spørgsmålet alligevel, om videnskaben en dag vil udvikle sig så meget, at vi kan vække de døde til live igen – og hvor det ikke vil føles så mærkeligt!

 

Herlev Teaterbio

Limfjordsteatret, Skolegade 14, 7900 Nykøbing Mors

Spilleperiode: 26.-27. oktober 2018

Turné rundt i Danmark 29. oktober 2018-25. januar 2019

Set den 29. oktober 2018

Fotos: Lars Horn, Baghuset

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.limfjordsteatret.dk/ulvehjen-1/

Medvirkende: Sune C. Abel, Lasse Popp, Kim Fast Jensen og Bastian Popp

Elena de Hoyos (videooptagelser): Benedicte Gregersen Andersen, Anna Amalia Martens og Kathrine Weigelt Nielsen

Instruktion: Gitta Malling

Komponist og musiker: Bastian Popp

Ide og manuskript: Lasse Popp og Sune C. Abel

Instruktion og teaterleder: Gitta Malling

Scenografi: Kim Fast Jensen

Kostumer: Lene Bek Nielsen

Rekvisitter: Leif Lundgaard

Varighed: Ca. 1 time og 10 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Menneskedyr, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Sort. Tankevækkende. Forunderlig. Underligt. Legende. Overraskende. Skævt. Dette er ...

Anmeldelse: Tove! Tove! Tove!, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen Hvem var Tove Ditlevsen egentlig? De fleste af os har ...

Spotlight: GROW og GROWINSANE

Af Christian Skovgaard Hansen   Her på Ungt Teaterblod har vi denne gang fokus ...

Anmeldelse: Jorden rundt i 80 dage, Himmerlands Teater

Af Michelle Holst Andersen, gæsteanmelder   Forestillingen er for dig, der har lyst til ...

Anmeldelse: Life Is Good, Dansk Rakkerpak

Af Ea Melissa Christiansen   Et venskab kan opstå på et splitsekund. Ligeså kan ...