Anmeldelse: Don Juan, Teatret Slotsgården

Af Mette Herschend

Teatret Slotsgården beriger denne sommer Odenses teaterliv med Molières klassiker ’Don Juan’ – en sexet og forførende opsætning under åben himmel, som med garanti sætter lattermusklerne i gang.

Rammerne er i orden: Sommeren har endelig ramt Danmark for alvor, og Odense Slot står knivskarpt i denne lune skyfri aften. Jeg bliver allerede her klar over, at dette skal blive en helt anderledes teateroplevelse, for på vej ud til Slotsgården ledes publikum gennem backstage, hvor vi mødes af alle skuespillerne, der sidder klar til aftenens premiere og byder os smilende velkommen.

Start

Historien om Don Juans dekadente livsførelse genfortælles denne gang med en kvindelig hovedrolle og en omskrivning til ’Donna Juanna’; den aktuelle debat om seksualitet og køn tages således op på scenen, og hvis Donna har udset sig en mulig erobring, er det er lige meget, om det er mand eller kvinde – bare der er kemi.

K

De otte unge skuespillere sprudler af energi, og Slotsgården er næsten ved at boble over. Det er tydeligt, hvordan Teatret Slotsgårdens opgave: ”Spil teksten, men fabuler frit og fortolk fantasifuldt” lykkes til UG. Hver og én giver skuespillerne sig mindst 200% samtidigt med, at der er plads til kunstnerisk frihed og sjov med hinanden. Med Iza Mortag Freund som Donna Juanna er det vanskeligt ikke lade sig forføre, og med Thomas Nielsen som hendes følgesvend, Sganarelle, er det særligt vanskeligt ikke at hyle af grin.

Sganarelle

Forestillingens gennemgående og i begyndelsen nærmest overvældende teatralske udtryk udspringer fra brugen af kroppen som rekvisit og som det ultimative medium for historiefortælling. Skuespillerne har ikke brug for meget andet end hinanden til at formidle f.eks. transport til hest, stærke lydeffekter, blodig nærkamp eller sensuel forførelse af en uskyldig bondepige.

Stol

Udtrykket bliver aldrig kedeligt, for komedien tilsættes aktuelle emner og en god portion moderne bemærkninger, således at publikum på mest finurlige vis overgiver sig til universet og bliver viklet ind i historien som aktive deltagere. Det er derfor på mange måder en intelligent opsætning af ’Don Juan’ med en nutidig charme, uden at man går på kompromis med stykkets klassiske elementer.

Fader

Jeg vil uden tøven anbefale denne teateroplevelse til alle, jeg møder, for jeg var godt underholdt hele vejen igennem. Det unge publikum vil have glæde af de mange komiske udtryk, men måske finde de mere pikante scener lidt for, ja pikante. Det ældre publikum vil sætte pris på de mange intertekstuelle referencer, som med nænsom hånd er blevet strøet ud over fortællingen.

Forestillingen spiller i Slotsgården i Kongens Have ved Odense Slot

Teatret Slotsgården, Odense

Spiller indtil 19. august 2016