Anmeldelse: EDDA, Aarhus Teater (med Det Norske Teatret og Aarhus2017)

Af Lea Damgaard

 

Under vores nordiske himmelstrøg foregår der i øjeblikket en opblomstring af interessen for den norrøne fortid. Vikingerne er populære, og det samme er den polyteistiske gudetro, som de bekendte sig til. I sommers var Det Kongelige Teater på besøg i Aarhus med den utroligt folkelige opsætning af ’Røde Orm’ på Moesgaard Museum. I øjeblikket er det Det Norske Teatret, der besøger Aarhus Teater med forestillingen ’EDDA’. En iscenesættelse, der må siges at være alt andet end folkelig.

EDDA

Fortællingen om de nordiske guder i den legendariske, eksperimenterende kunstner Robert Wilsons udgave er ikke teater, som vi kender det. Den er fragmenteret og afbrudt af fjollede indslag og amerikanske sange, skuespillerne er iklædt glam-rock rober og sminket som ”Den hvide klovn”s nærmeste slægtninge. Og de maskuline kampguder, Thor og Tyr, er endda udstyret med fistelstemmer og Odin med et fjoget grin.

Det giver en distance til figurerne og fortællingen, men alligevel er der noget helt igennem fascinerende og uafrysteligt ved Wilsons iscenesættelse. Den amerikanske instruktør er et anerkendt navn indenfor det eksperimenterende teater. Og det er man absolut ikke i tvivl om, når man ser ’EDDA’.

EDDA

Wilson lader scenebilleder, der er både smukke og voldsomme stå lidt længere, end man nok er vant til, men i stedet for en oplevelse af kedsomhed, bliver man som publikum nærmest hypnotiseret og trukket ind i en anden verden.

Gennem hele første akt er man hensat til en mærkelig oplevelse af at være lidt hægtet af og samtidig dybt fascineret. Som publikum tvinges man til digte med i forsøget på at forstå, hvad det er for en mærkelig oplevelse, som man er vidne til.

Guderne er udstyret med en god portion menneskelige fejl, og det bliver så rørende at se alfaderen Odin forsøge at danse sig ud af sit ansvar eller at se Friggs afmagt over at have mistet sin søn på grund af sin egen forglemmelse – eller var det hovmod? Man ser, hvordan en moder aldrig kan sikre sine børn i så høj grad, som hun ønsker – at det kan ikke engang en gudinde gøre. Det perfekte findes ikke, og det er her, forestillingen formår at tale ind i vores moderne higen efter at være lige så perfekt som vor tids stjerner.

EDDA

Men det helt bjergtagende kommer dog i anden akt. Ragnarokmyten er skildret så afsindigt smukt, hvor både lys, lyd, scenografi og skuespillere er positioneret og bevæger sig, så man ikke kan andet end at blive rørt over de billeder, som man er vidne til.

Der kan kun lyde en stor anbefaling til at se opsætningen, men anbefalingen kommer med forbehold! Dette er ikke som noget andet teater, de fleste kender, det er ikke en fortælling, som det er muligt at finde hoved og hale i. Det er derimod en afsindig smuk scenisk oplevelse, som er så overdådig, at man ikke lige slipper det igen, når man forlader teatersalen.

Det er muligt at få en kæmpe oplevelse på Aarhus Teater, men man skal være klar til en meget fremmedgørende oplevelse, som kræver en vis portion hengivelse, før den slår rødder.

 

Præsenteres i samarbejde med Det Norske Teatret og Aarhus2017

Aarhus Teater, Store Scene, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 14.-20. oktober 2017

Set den 14. oktober 2017

Foto: Lesley Leslie-Spinks

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her: http://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1718/edda-aarhus-2017/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads