Anmeldelse: Educating Rita, Krudttønden (That Theatre Company)

educatingrita1 copy

Af Laura Munk Christensen

På et lille lærerkontor i England mødes to meget forskellige mennesker. Rita er en ung, brovtende damefrisør, som kommer direkte fra byens arbejderkvarter. Frank er en ældre litteraturprofessor med en forkærlighed for poesi og whisky. Rita vil gerne være en dannet kvinde – og for at blive det, vil hun gerne lære alt. Men kan Frank lære hende op direkte fra rendestenen? Eller kan han måske lære noget selv?

educatingrita1 copy

’Educating Rita’ er efterhånden en ret berømt fortælling, særligt pga. filmudgaven fra 1983. Handlingen er meget lig George Bernard Shaws ”Pygmalion” og dennes berømte musical-modstykke ”My Fair Lady”. Dette er naturligvis ikke tilfældigt, da begge stykker er baseret på den romerske digter Ovids metamorfose ”Pygmalion”, hvor en ung mand laver den perfekte kvinde af sten og forelsker sig hovedkulds i sin statue, som forvandles til en levende. Denne fortælling er endda at spotte i ’Educating Rita’s scenografi via et billede på bagvæggen. Og Eliza Doolittles gebrokne engelsk er da også at spore i Dawn Walls Rita, der i begyndelsen af stykket absolut kræver, at folk spidser ører, hvis man skal have alle ordene med. Det er dog en fornøjelse at se forestillingen på sit originalsprog, hvor de britiske stemmer får lov til at understrege historiens engelske baggrund.

Jeg må indrømme, at det første kvarter af forestillingen ikke levede op til mine forventninger. Forestillingen starter kaotisk og næsten overfladisk. Når man når forbi denne første scene er stemningen dog en helt anden. Karaktererne bliver hurtigt vedkommende og ”dybe”, hvilket vi både kan takke skuespillerne og instruktør Barry McKenna for.

ed.rita4

Særligt anden akt bliver rørende, da Rita bliver en væsentlig mere selvstændig kvinde og får lov til i højere grad at stå på egne ben. Rita, som kan virke en smule overfladisk i første akt får her lov til at lægge langt flere lag til sin karakter, og Dawn Wall, der er en ny og lovende skuespillerinde, formår på upåklagelig vis at vise hende i alle sine facetter.

Også Ian Burns er fantastisk som den lettere alkoholiserede og noget humørsvingende litteraturprofessor Frank. De evige skift i hans tone bliver realistiske og menneskelige under Burns’ behandling og på trods af uforskammethed og mangelfuld empati kan man ikke lade være med at føle med ham.

’Educating Rita’ er en eviggyldig fortælling om, hvor meget vi egentlig kan lære af hinanden. Hvor vigtigt det er at hungre efter viden, og hvor meget en god lærer (eller elev) kan give én. Og hvor vigtigt det er, at vi kan forstå hinanden på tværs af klasse, køn og intellekt. Rita og Franks verdener er helt forskellige, men deres forening i interessen for viden og litteratur skaber en bro mellem disse samfundslag.

Stykket kan nydes af alle, store som små (så længe man kan forstå engelsk).

That Theatre Company

Krudttønden, Serridslevvej 2, 2100 København Ø