Anmeldelse: En lille smule ubehag, Teatret Svalegangen

Af Catharina Busk Andersen

”Rystende komisk cancer-monolog” skriver Teatret Svalegangen i deres præsentation af forestillingen En lille smule ubehag. Da jeg læste det, kunne jeg ikke undgå at overveje, hvordan de mon vil tage et så tragisk emne som kræft og så gøre det komisk? Kan det overhovedet lade sig gøre? Svaret er ”ja”.

Holger Østergaard står allerede klar inden på scenen, inden publikum har fået sat sig ned. På scenen er der et langt bord med tre stole. Der er lidt vand på bordet, og i det ene hjørne ligger der en stak røde notesbøger. Bagved bordet er der placeret nogle skærme, som hurtigt giver en association til, at man er hos lægen. Pludselig begynder Østergaard at snakke. Normalt plejer lyset at blive dæmpet for at give tegn til, at forestillingen begynder, men det gjorde det ikke her. Lyset forblev tændt, hvilket gjorde, at der blev tilrettelagt et meget intimt rum. Holger Østergaard, gennem sin karakter Frank Fjordby, henvender og inviterer publikum ind i en meget personlig fortælling.

En lille smule ubehag er en monolog, som handler om professoren Frank Fjordby. Frank har fået konstateret prostatakræft, og han fortæller hele processen fra start til slut. Man oplever hans samtaler med læger i sygdomsforløbet, hans samtale med sin familie omkring sin sygdom, hans samtale med Døden og hans samtale med sin penis.

Holger Østergaard spiller den 55-årige Frank Fjordby. Østergaard formår at skabe nogle dragende fortællinger om, hvad Frank oplever i sit sygdomsforløb. Han formår, på egen hånd, at skabe forskellige finurlige karakterer bare gennem sin stemmeføring eller gennem en lille ændring i sit kropssprog. Han får allerede i starten skabt et intimt rum, hvor han ikke lægger skjul på, at han godt ved, at publikum er i rummet hos ham. Dette gør, at det hele kommer meget tæt på, og man kan ikke andet end at blive inddraget i den følelsesmæssige rutsjebane, som Østergaard formår at fremvise gennem sin karakter Frank Fjordby.

Det eneste tidspunkt, hvor publikumslyset bliver dæmpet er, når Frank fortæller om sine absurde drømme, såsom en samtalen med Døden eller en samtale med sin penis. Det bliver meget hurtigt konkret, at publikum bliver suget ind i Franks bevidsthed og får et indblik i, hvad der kan ske med ens tanker efter en operation, hvor man har været under narkose. Det blev utrolig absurd, da Frank i sin ene drøm giver Døden råd til, hvordan han ikke skal skræmme folk væk. Denne absurditet får det hele til at blive enormt sjovt, da noget så uvirkeligt pludselig går hen og får menneskelige træk.

Undervejs i forestillingen bruger Frank nogle notesbøger. Løbende i monologen, bliver notesbøgerne taget frem, og der bliver læst små afsnit op fra dem. De røde notesbøger indeholder Franks tanker og ønsker fra før, at han blev syg, og de sorte indeholder også tanker, men bare tanker, som er opstået under hans sygdomsforløb.

Idet de løbende bliver taget frem under monologen, så fornemmer man, at bøgerne er vigtige for Frank. Bøgerne kan ses som en måde, hvorpå, at han bedst kan holde styr på tingene, og måske han ligefrem finder en form for trøst ved at skrive sine tanker ned. Derudover, så får bøgerne også forskellige funktioner, såsom at skulle illustrere tallerkner, et skærebræt, en kniv eller en telefon. De bliver et hjælpemiddel til at tydeliggøre fortællingerne endnu mere.

Forestillingen En lille smule ubehag er enormt tankevækkende. Den tager et emne op, som mange, måske især mænd, ikke rigtig tør tale om. Selve monologen er skrevet af den amerikanske dramatiker Jeff Metcalf, og den er samtidig baseret på hans egen kamp mod kræften. Med den viden i baghovedet, så kan man tydeligt fornemme en vis styrke i monologen; selvom det kan været hårdt og svært, så kan humoren gøre det nemmere at komme igennem de hårde og de svære tider.

Jeg blev både underholdt og rørt af forestillingen, og budskabet til sidst gjorde et enormt indtryk hos mig; vi skal huske at tale om tingene, for man aldrig er alene. Og husk nu at gå til lægen, før det er for sent.  

Teatret Svalegangen, Rosenkrantzgade 21, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 23. marts-13. april 2019

Set den 23. marts 2019

Fotos: Morten Fauerby // Montgomery

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.svalegangen.dk/forestillinger/egne-forestillinger/2018-2019/en-lille-smule-ubehag/

Medvirkende: Holger Østergaard

Tekst: Jeff Metcalf

Instruktion: Per Smedegaard

Oversættelse: ABC Sprog

Lyddesign: Anton Bast

Lysdesign: Henrik Sloth

Varighed: Ca. 95 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Lille mand hvad nu?, Mungo Park

Af Jonas Gudmand Mungo Park har lavet en forestilling, der er for dig, der ...

Anmeldelse: DIRCH, Tivoli

Af Jonas Gudmand    Der er nogle, der har været så modige at kaste ...

Anmeldelse: Dødsdansen 3.0, Teater Insite, Teater TVAZZ og Teatergrad

Af Daniel Lassen Alice og Edgar har inviteret 45 publikummer til sølvbryllup, og det ...

Anmeldelse: The BeatRoots, Teatergrad

Af Emil Samaras Eriksen Jeg havde ingen forventninger til The BeatRoots. Jeg forstod, at ...

Anmeldelse: The Internet, Dansehallerne

Af Rose Himmelstrup Hansen Kære læser, Denne anmeldelse er lavet på en lidt anderledes ...

Anmeldelse: Den lille prins, Anemone Teatret (Teater Next)

Af Henriette Devantier   Hvert år køber omtrent 2 millioner mennesker verden rundt Antoine ...