Anmeldelse: I familien, Teatret Svalegangen

Familien vælger du ikke selv. Hver familie har sine traditioner, sine særheder og ikke mindst sine problemer og stridigheder. Tilsat julens stress kan det kun gå galt!

Hvordan overlever både familien og samfundet alt dette? Og hvad er den perfekte familie – hvis den da overhovedet findes? Kan den ældre generation og den yngre generation overhovedet enes og holde sammen? Tør man indse problemerne – og måske endda finde en løsning på det hele?

I familien-10 [1600x1200]

Alt dette behandles imponerende nærværende og humoristisk i Teatret Svalegangens I familien, som nu sættes op igen i Århus, inden den fortsætter på Danmarksturné. Den spillede i Århus i efteråret 2016, og de eneste ændringer siden dengang er, at den på Svalegangen er rykket fra Store Sal og 2 etager op i Ny Sal og tilpasset livet som turnéforestilling, så vi denne gang ikke sidder rundt omkring scenen, og at Bodil Lassen har afløst Vibeke Hastrup som moderen.

I familien-09 [1600x1200]

Anna Panduros tekst er spiddende og præcis med et fornemt humoristisk touch. Historien balancerer fint mellem det alvorlige og humoren, uden at den hverken bliver belærende eller plat. Teksten har fanget familielivet lige på kornet, og vi får fremstillet de forskellige stereotyper i familien. De færreste publikummer kan sige sig fri for ikke at kunne genkende enten sig selv eller ikke mindst familien igennem forestillingens forskellige situationer. Selvom vi griner, er der også et underliggende budskab, som giver os noget at tænke på og tale om.

”Så skulle vi sammen i alle dagene i julen” bliver mødt af den nøgterne konstatering: ”Dét er mange dage!” Denne lille og relativt uskyldige konstatering sammenfatter hele forestillingens essens ganske glimrende! Er det egentlig det, som vi ønsker? Bør ”du” egentlig ikke ændres til et ”vi”?I familien-02 [1600x1200]

Faderens minder om tidligere, gode jules familieture i sneen i Beitostølen i Norge afbrydes brat af det julegaveindkøbsræs, som han og moderen er på i Århus og omegn – og så endda på Black Friday! Det hele går op i en spids, da sønnens kone midt i det hele ringer og nærmest dikterer hvad til hvem, og det bliver bestemt ikke bedre til weekendens juleklippeklistredag. Modsætninger mødes. På den ene side sønnens velpolerede og velkoordinerede hjem med tjeklister og karriereræs. I midten forældreparret, som egentlig bare ønsker fred og en hyggelig jul, som de plejer. Og på den anden side datterens social- og samfundsbevidste holdninger krydret med hendes mere eller mindre arbejdsløse mand. Scenen er sat.

I første akt får vi opstillet alle problemerne, og alle sandhederne kommer – endeligt – på bordet. Børneopdragelse, sammenhold, traditioner, livssyn, karriereræs, samfundskritik, generationskløft og relationer. Det hele er der.

I anden akt forsøges familiens modsætninger løst, så det alligevel kan blive en hyggelig jul hos forældreparret, som det plejer. Det bliver en kende mere abstrakt og billedligt, da kampene udkæmpes i bokseringen. Det er også her, at forestillingen, trods tempoet i bokseringen, lidt mister pusten, og det ville ikke have gjort noget, hvis der var strammet lidt op her og kortet en smule. Om det hele ender godt, skal ikke afsløres her.

I familien-05 [1600x1200]

Scenografien af Siggi Óli Pálmason er enkel, men effektfuld, og den relativt lille drejescene fungerer rigtig godt. Den bringer associationer til familielivet, som også til tider kan føles som om, at det hele kører i ring. Morsomt er det også, at de tre par er iklædt hver sin farve, rød, blå og grøn – både for at skelne de tre par fra hinanden, men også i et vist omfang i deres sociale og politiske holdninger. Selvom der er noget om snakken, er virkeligheden – heldigvis – lidt mere nuanceret.

Alle seks skuespillere gør det godt hver især, og de har alle deres både eminente øjeblikke, men de fungerer bedst i sammenhæng med hinanden. Ole Jakobsen og Bodil Lassen er forældreparret Poul og Jette, mens Martin Gertz er sønnen Tobias og Kirstine Hedrups hans kone, og Kaja Kamuk er datteren Katrine og hendes mand Daniel Bevensee. Der spilles ud til os, og alle forestillingens (familiernes børn) er der og så alligevel ikke; fornemt!

Tag ind og se I familien med familien!

Teatret Svalegangen, Rosenkrantzgade 21, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 24. februar-25. april 2018, herunder den 24. februar og den 5.-10. marts på Teatret Svalegangen og den resterende tid på turné rundt i Danmark