Anmeldelse: Foråret, Republique

Af Pernille René, gæsteanmelder

 

Hvis du er til harmonisk kunst samt abstrakte såvel som direkte fortolkninger af dette, skal du tage ind og se ‘Foråret’ på Republique.

 

Forestillingen er skabt på baggrund af Harald Slott-Møller maleri “Foråret” fra 1896, og Katrine Wiedemann og Maja Ravn er hjernerne bag. De har ønsket at skabe en forestilling, som afspejler de mange fortolkningsmuligheder, som de mener, netop dette maleri giver.
Katrine Wiedemann kom ud i forhallen for at ringe tredje gang, og her benyttede hun chancen til at fortælle om maleriet. Hun gav altså en lille forklaring på, hvad man som publikum skulle ind og se, hvilket nok var en rigtig god idé.

 

FORAARET_WEB_MG_2941a-400x600

 

Selve forestillingen startede nærmest inden man fik sat sig ned. Her så man en mand i bar overkrop flytte rundt på kulisserne helt stille og roligt og uden at reagere det mindste på publikum. Det tog mig noget tid at finde ud af, hvad det egentlig gik ud på. Dog endte det med at give mening, da han på smukkeste vis til sidst kommer ind og sætter den unge pige på scenen. Vi fik hele skabelsen af maleriet med.

 

Herefter begynder det hurtigt at tage fart. Man får et tydeligt billede af en ung pige med masser af drømme, som føler sig fastholdt i en slavetilværelse, pga. den tid hun lever i. Så begynder de mange og meget ekstreme skift. Vi bliver som publikum ført i gennem en masse forskellige scenarier og fortolkninger ud fra dette maleri. Nogle er meget abstrakte, og nok ikke helt til at forstå for en ikke så kunstinteresseret person. Dog er der rigtig mange smukke billeder, og der er rum til egne fortolkninger.

 

Det er både smukt, sjovt og sørgeligt i de forskellige fortolkninger, og på den måde når de også godt omkring. Desværre ved jeg ikke helt, hvad det er forestillingen vil fortælle. De mange skift kan hurtigt blive til en rodebunke, som kan være svære at sortere ud i. Derudover møder man også en lille overraskelse i midten af stykket, som ødelægger rytmen.

 

FORAARET_WEB_MS_3991-600x400

 

Scenografien var dejlig simpel og på en måde primitiv. For mig gav det en lethed til stykket, og stadig var det maleriet, som var i centrum. Dette blev også brugt igennem hele stykket, hvor skuespillerne hoppede ind og ud af dette.

 

Sammensmeltningen mellem fantasi og virkelighed, i brug af netop maleriet, var både sigende og sjovt i mange tilfælde.

 

Igennem forestillingen stødte vi på flere forskellige lydtemaer. Tanken var god, og det gav en god effekt, men lydniveauet var meget generende. Det svingede konsekvent for hvert tema der kom. Derudover var det forskelligt om replikkerne blev sagt ud i det fri, med microport eller over en lydoptagelse. Det hjalp ikke på de nuancer, der var i lyden, og det blev for mig meget generende.

 

Man skal dog ikke tage fejl af præstationerne fra Laura Bro og Joen Højerslev. For mig vil denne forestilling slet ikke kunne trækkes igennem uden dem. De optræder begge med en solid, stærk og energifyldt præstation. Vi ser dem udfolde sig i næsten hele følelsesregisteret. Lige fra de fortvivlede og frustrerede hverdagspersoner, til de dyriske og liderlige fugle.

 

‘Foråret’ er bestemt en forestilling, som er værd at se for de personer der interesserer sig for kunstfortolkning, eller dem der vil opleve andres fortolkninger, og dermed skabe sine egne.
Men hold tungen lige i munden! Ellers kan du fare vild i rodebunken.

 

 

 

Repulique, Lille Scene, Østerfælled Torv, 2100 København Ø

 

Spilleperiode til den 16. april 2016

 

Set den 8. april 2016

Foto: Per Morten Abrahamsen

 

Lyst til at købe billetter? Læs nærmere her:

http://republique.dk/dk/forestillinger/foraaret/

 

 

 

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like