Anmeldelse: Forårsrullen, Odense Teater

Af Anne Lottrup Sørensen

 

Musikalske, kåde forårsruller, khaki og kineserier i kælderen – Forårsrullen er et underholdende potpourri af rap, hip-hop, pop og jazz.

En kreativ scene lægger ramme til historien om – I har måske gættet det – forårsrullen. I 1935 rejser kinesiske Sai-Chiu Van til Danmark for at studere. Den oprindelige plan er, at Van skal vende hjem til sin familie i Kina efter endt uddannelse, men forskellige omstændigheder udsætter returrejsen. Van stifter sin egen familie i Danmark, og i 1960 stifter han også virksomheden Daloon.

Foto: Emilia Therese

Forårsrullen er musikteater med tryk på musik. Der er ingen talte replikker, vi får alle budskaber gennem pop, hip-hop, folk, jazz og ikke mindst rap i den mindeværdige ”Battle i bestyrelsen”, hvor Daloons direktør og selveste forårsrullen battler om firmaets fremtid.

Musikken er i kyndige hænder hos kapelmester og komponist Anders Ortman, og får liv af et fantastisk 3-mandsorkester, der også lægger vokal til korstemmerne. Scenografien tillader, at vi også nyder godt af synet af bandet under forestillingen, og de rocker alt fra basklarinet til melodica.

Foto: Emilia Therese

En forestilling som denne, der er musikalsk fra første sekund til tæppefaldet, kunne have fortjent større stemmer. Jeg har haft fornøjelsen af at se og opleve samtlige syv medvirkende i andre forestillinger, og jeg mener det, når jeg siger fornøjelse. De er fantastisk dygtige! Men vokalt er de i underkanten til Forårsrullen.

Anders Gjellerup Koch og Nicolai Jandorf er dem, der bedst holder det musikalske niveau. Teatret kalder forestillingen en ”musikalsk Danmarkskrønike”, men niveauet ligger her desværre noget fra det, vi ellers kan høre på den danske musical- og musikscene. Timingen er heller ikke helt i skabet endnu.

Historien er charmerende, selvom troværdigheden måske påvirkes en smule af, at stykket er støttet af S. C. Van Fonden selv. Publikum får et kærligt indblik i vores lands historie, og støttet af kostumedesign i topklasse rejser vi gennem 30’erne, 60’erne og helt op til 00’erne med finesse.

Foto: Emilia Therese

Hvis jeg skulle identificere et sexsymbol, ville ”Nicolai Jandorf iført khaki” nok ikke være min første indskydelse, men han er intet mindre end forrygende i rollen som forførende forårsrulle. Hvis Daloon igen bliver udsat for en salgsnedgang, er jeg ikke i tvivl om, at Jandorf bliver redningsmand. Sex sælger.

Selvironien klæder forestillingen, og de bedste scener er dem, hvor al højtidelighed er sat til side. Der er nogle hurtige skift fra energifyldte og humoristiske scener til mere emotionelle og personlige historier. Efter lige at have accepteret præmissen om en personificeret forårsrulle, har jeg svært ved så hurtigt at omstille mig til de alvorlige øjeblikke. Det humoristiske greb gør historien om forårsrullen levende på en indbydende måde.

Foto: Emilia Therese

Mikkel Bay Mortensen spiller hovedrollen Van, og selvom Mortensen forbliver 46 år hele forestillingen, præsterer han at skildre Van lige vedkommende som den purunge studerende i et fremmed land til den aldrende forretningsmand, der er klar til at sige farvel til Daloon.

Forårsrullen, når den er bedst, er som en humoristisk familiekrønike, men enkelte steder minder den mere om en firmasketch.

Scenografien af Rikke Juellund bryder med de klassiske skæve brædder, og er i stedet opbygget trinvist. Det er den ideelle måde at udnytte scenerummet på. Variationen giver det dygtige cast noget at lege med, og særligt rullebåndet giver liv til Daloons fabrik, når forårsrullerne side om side stryger ned at samlebåndet.

Alt i alt var forestillingen et charmerende møde med forårsrullens historie i Danmark.

 

Odense Teater

ODEON, Teatersalen, Odeons Kvarter 1, 5000 Odense C

Spilleperiode: 17. maj-13. juni 2018

Set den 17. maj 2018

Fotos: Emilia Therese 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.odenseteater.dk/forestillinger/foraarsrullen

Medvirkende: Mikkel Bay Mortensen, Rikke Bilde, Nicolai Jandorf, Cecilie Gerberg, Anders Gjellerup Koch, Hanne Hedelund og Peter Høgsbro

Manuskript og iscenesættelse: Martin Lyngbo

Komponist og kapelmester: Anders Ortman

Scenografi og kostumedesign: Rikke Juellund

Koreografi: Jacob Stage

Lyddesign: Kim Malmose

Lysdesign: Simon Holmgreen

Varighed: Ca. 1 time og 30 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Teaterkoncerten CARL, Østre Gasværk

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen Denne forestilling er en repremiere. Vi anmeldte også Teaterkoncerten ...

Anmeldelse: Med sne, Det Kongelige Teater

Af Eva Gudmand   Livet er en rejse, når kontrolløren er væk, og der ...

Anmeldelse: Klokkeren fra Notre Dame, Fredericia Teater (Københavner-premiere)

Af Christian Skovgaard Hansen   Fredericia Teaters succes og Reumert-vinder ’Klokkeren fra Notre Dame’ ...