Anmeldelse: Forbrændt, Odense Teater

Anmeldelse: Forbrændt, Odense Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard

Hvor begynder din historie? Den dag du blev født? Eller den dag din mor eller far blev født? Det var et spørgsmål, der igennem denne forestilling printede sig dybt i mig – for det er vel egentlig ikke rigtig til at svare på. Én enkelt replik, men så meget at tage til eftertanke.

FORBRÆNDT er en fortælling om et tvillingepar, Simon og Jeanne, der søger grunden til deres dødes mors, Nawals, tavshed gennem de sidste fem år af hendes liv. De tvillingerne sidder hos advokaten for at høre moderens sidste vilje; Simon skal finde deres bror, de aldrig har hørt om, og overbringe ham et brev. Jeanne skal samtidig finde deres far, ham de altid har fået at vide var død, og overbringe ham et brev. Tvillingerne er splittet i beslutningen om at udføre moderens sidste vilje, men vi følger dem i deres søgen. Lige ledes følger vi Nawals, historie fra hendes unge år og op til tvillingernes fødsel, på den måde kører der to parallelle fortællinger i forestillingen. Stykket bærer præg af borgerkrig, hemmeligheder, familiedrama og skaber fra begyndelsen en dyster stemning i salen.

På gulvet er der ni medvirkende, som hver i sær gør det helt sublimt på scenen. Alle spiller så det går lige ind under huden på en. Deres fremførsel af deres replikker, var så det kunne give kuldegysninger. Specielt Youssef Wayne Hvidtfeldt, der spiller Simon, viser sin vrede over sin mor helt ned til bagerste række. Man kan næsten mærke vreden i sig selv, på vegne af ham, når han råber op på scenen.

De lange replikker, der nogle gange mindede mere om monologer, gav fuld ro i salen. Man kunne næsten høre, hvordan publikum bearbejdede det, der blev sagt. En følelse jeg sjældent har oplevet – og som jeg håber at opleve noget mere.

Scenograf Mie Riis har designet en scene bestående af et scenegulv dækket af jord, kun brudt af et stort hul i midten og tre grå beton-lignende-vægge. På trods af det enkle look indeholder scenen stadig meget liv. Lyset, der falder på de grå vægge, røgen fra hullet og jorden, der bevæger sig sammen med skuespillerne. Det er med til, at man som publikum har sit fokus 100 procent hos skuespillerne og i deres ageren på scenen.

En generel ting for forestillingen er det mørke. Sorte, grå og andre mørke farver fylder scenen, både gennem scenografien men også skuespillerne er oftest klædt i disse nuancer. Men der er en farve, der er med til at guide publikum gennem forestillingen og trække tråd – og det er den røde. Små elementer hos nogle af skuespillerne har farven rød, hvilket er med til at hjælpe publikum i den rette retning.Foto: Emilia Therese

Trods dette er en forestilling på lige knap tre timer, inkl. pause, var jeg slet ikke klar til, at den sluttede. Jeg ville have mere. Selvom forestillingen indeholder megen elendighed, havde jeg lyst til at se mere fra skuespillerne. Jeg ved ikke hvad, jeg ville se. Jeg ville bare gerne se og høre mere, for det var virkelig en oplevelse. Jeg havde en følelse af at sidde tilbage med nogle eftertanker og nysgerrige spørgsmål, ikke fordi det manglede, men fordi jeg sagtens kunne blive siddende som publikum lidt endnu: Hvordan kommer tvillingerne videre efter, at de fandt svar? Hvad med broren – bliver hans liv nu fyldt ud med tavshed, lige som Nawals gjorde?

Og så spørgsmålet til mig selv. Hvor vil jeg sige, at min historie begynder?

Odense Teater

Teatersalen/ODEON, Odeons Kvarter 1, 5000 Odense C