Anmeldelse: Forever Young, Teatret Brændende Kærlighed

Af Kathrine Fremming

 

I et hjørne af Kongens have var der lagt op til sjov og ballade. En scenografi af to skydedøre, der mest af alt lignede et udsnit af en hjemmelavet cirkusscenografi.

Der sad jeg blandt ældre og børn, som følte sig godt underholdet af en falde på halen-humor, som følgeligt ikke faldt i min smag.

For det var en pantomimeforestilling båret af mimik og volapyk, i form af grammatisk forkert tysk og engelsk. En genre vi kender fra cirkusarenaen, men leveringen levede desværre ikke op til de forventninger, jeg havde til genren og spillestilen. Jeg havde forventet mig mere fysikalitet og overdrevent spil, dog fik vi en svagere version af dette.

Forever_young_a_foto_Gorm_Valentin [1600x1200]

Teatret Brændende Kærlighed er et gadeteater, som spiller en nonverbal forestilling henover sommeren – først i Kongens Have og siden på turné. Teatrets forestillinger bygger på grundlæggende menneskeligt tema, som (forsøges at) gøres nærværende og aktuelt for publikum.

Forestillingen bestod af 3 spillere: Søren Møller Pedersen, Glenn Ziqver Xavier og Jens Kløft, og det er sikkert, at det var Glenn Ziqver Xavier, som havde mest energi til at give sig hen til spillet og feedede mest af publikums reaktioner, som var mange. De spillede ikke decideret roller med en karakterudvikling, men mere arketyper. Den uheldige/klodsede/udsatte, den stærke og den underholdende ”Charlie Chaplin-type”.

Historien var ikke fængende og var præget af intermezzo, som der jo som sådan ikke er noget galt med, men jeg sad med en følelse af at dramaturgien først nåede til sit højeste punkt 10 minutter inden forestillingen var slut – resten var præget af fragmenterede intermezzo. Fortællingen handler om medicinalindustrien anno 2018, hvor disse mænd udvikler en eliksir og sælger den på webshoppen Live4ever, indtil de finder ud af der er noget galt med den.

Forever_young_c_foto_Gorm_Valentin [1600x1200]

Selvom jeg så en teatergenre, som man ikke ofte ser længere, var der plads til nutidige referencer til elementer i samfundet som klædte forestillingen og som kan kobles til forestillingens titel, der leger med fremtidsforskningsidéen om at kunne leve for evigt ved hjælp af medicin.

Jeg kan godt lide idéen om gratis sommerteater i Kongens Have i den folkelige genre, som desuden trækker referencer til middelalderens Commedia dell’arte med brug af masker, intermezzi og spilleplads, som bliver skabt øjeblikket hvor de optrædende træder ind.

Men hverken historien eller skuespillet er stærk nok til at bringe genren og denne forestilling til dørs. Det er en sjov lille forestilling, men den bliver aldrig nærværende for mig. Dog var mine medpublikummer godt underholdt, som var ældre mennesker og børn. Jeg var dog ikke lige så overbevist. Men oplev den for jer selv til et billigt grin eller bare til et stop på gåturen i Kongens Have.

 

Teatret Brændende Kærlighed

Kgs. Have (indgang ved Statens Museum for Kunst), København K

Spilleperiode: 24. juni-22. juli 2018

Turné i august 2018

Set den 24. juni 2018

Fotos: Gorm Valentin

Læs nærmere her:

http://www.burninglove.eu/index.php/da/forestillinger/forever-young

Gratis adgang

Medvirkende: Søren Møller Pedersen, Glenn Ziqver Xavier og Jens Kløft

Dramatikere: Annegrete Kraul og Jens Kløft

Instruktion: Bodil El Jørgensen

Scenografi: Henriette Drejer Lubanski

Masker: Nyoman Setiawan

Speak: Line Svendsen

Varighed: Ca. 50 min (uden pause)

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Next Day, Folketeatret (Campo)

Af Christian Skovgaard Hansen   CPH STAGE indleder i år festivalen med en åbningsforestilling: ...

Anmeldelse: Hair, Aalborg Teater

Af Sofie Trige   Det er mandag aften på Aalborg Teater. Salen er fyldt. ...

Anmeldelse: Jorden rundt i 80 dage, Himmerlands Teater

Af Michelle Holst Andersen, gæsteanmelder   Forestillingen er for dig, der har lyst til ...

Anmeldelse: De 39 trin, Tivoli

Af Eva Gudmand og Christian Skovgaard Hansen   ”Jeg har lyst til at gøre ...