Anmeldelse: Frit flet, Sort/Hvid (Sort/Hvid og Mungo Park Kolding)

Af Daniel Lassen

Kvindekampen er kommet til kødbyen, og det mærkes tydeligt i Frit flet, som er et stykke, der er baseret på bogen af samme navn af Line Knutzon, Mette Moestrup og Naja Marie Aidt. Bogen tager fat i nutidsrelevante og kontroversielle emner såsom ligestilling og kønsroller.

Det er svært at give en nøjagtig beskrivelse af hvad stykket egentlig handler om, da det veksler vidt imellem både kønsroller, feminisme, selvaccept og blot det at være kvinde. Stykket varer ca. 1 time og 15 minutter, og på denne tid når man samtlige kvindelige problematikker igennem. I beskrivelsen af stykket står der, at det både er komedie, horror, revy, show, musical, thriller, syngespil, krimi, tragedie, action, avantgarde, satire, naturalisme, poesi, gys, sci-fi, perfomance og egnsteater. Her kunne man måske med fordel have gabt over lidt mindre.

En scene med et stort sort hul i midten danner rammerne, hvor de fire skuespillerinder Sofie Torp, Ina-Miriam Rosenbaum, Kirsten Peüliche og Marie Nørgaard slår sig løs. De to unge skuespillerinder, Sofie Trop og Marie Nørgaard, har fantastiske sangstemmer, men står desværre efterladt med knap så skarp tekst. Her har de to ældre skuespillerinder Ina-Miriam Rosenbaum og Kirsten Peüliche til gengæld lidt mere at rive i. Kirsten Peüliche har især et par scener, hvor hun får lov til at vise sit talent og komiske udtryk, bl.a. som politisk ukorrekt præst samt med en monolog, der omhandler feminisme og drager paralleller til dyreriget. Man kunne godt have ønsket sig lidt flere scener, som virkelig går ind og sætter tankerne i gang, og samtidig viser de talenter, som de fire skuespillerinder alle besidder.

Frit flet går ind og rammer mange problemstillinger, samtidig med at den tager mange tabubelagte emner op, som bl.a. prostitution og det at føle sig utilpas i egen krop. Ideerne og emnerne er sådan set gode nok, men desværre bliver mange af scenerne uforløste, og man sidder som publikum tilbage og tænker: ”Hvorfor?” Ina-Miriam Rosenbaum har f.eks. en scene, hvor hun læser 152 sætninger op om mænd, der har slået deres koner ihjel. Idéen er god, men giver desværre bare ikke rigtig mening i sammenhængen.

Det samme gør sig gældende i andre scener i stykket, som på idéplan er gode, men desværre kommer til at drukne i for meget snak og for meget indhold, og på den måde kommer til at mangle dybde. Stykkets svaghed ligger derfor i, at man vil for meget. Man sigter efter både at være sjov, tragisk og poetisk på en og samme tid, hvilket medfører, at det hele ender med at virke en smule halvfærdigt. Desuden indeholder stykket få scener med en humor, der både er provokerende og grænseoverskridende, men denne form for galskab kunne man sagtens have håbet på mere af som publikum.

Da de fire skuespillerinder alle har gode sangstemmer, kunne man også med fordel have ladet det musikalske spille en større rolle, end den gjorde.

Jeg tror på, at det her værk, er et af dem, der virkelig deler vandene. Min kvindelige ledersager kunne rigtig godt lide det, og synes det var det bedste, hun nogensinde havde set.

Når stykket alligevel sniger sig op på 4 dråber, er det fordi, at der sker så meget på scenen, at man på ingen måde når at kede sig eller finde det uinteressant. Instruktøren Liv Helm har virkelig formået at lave et anderledes stykke, som får italesat mange tabubelagte emner, hvilket i sig selv er beundringsværdigt. Så hvis man kan lide teater, hvor man selv skal tænke og fortolke, vil Frit flet helt sikkert være et besøg værd.

Samproduktion mellem Sort/Hvid og Mungo Park Kolding

Sort/Hvid, Staldgade 26-30 København V

Spilleperiode: 21. februar-16. marts 2019