Anmeldelse: Ghosting, Det Kongelige Teater (Corpus + Sebastian Matthias)

Af Henriette Devantier

 

”Du træder om lidt ind i A-salen. En sal, hvor mørket, lyset og lydene møder hinanden på helt nye måder og giver liv til dansen. Hurtigt vil du finde ud af, at GHOSTING har gjort A-salen til et inviterende og legende rum, hvor du kan tage stilling, deltage og udforske internettets facetter.” Sådan indledes aftenens forestilling danset af dansere fra kompagniet Corpus, på den lille seddel, der medfølger, når man træder ind i A-salen.

Corpus er et eksperimenterende, moderne dansekompagni for Den Kongelige Ballet, og de holder til i A-salen, hvor de arbejder, udforsker og præsenterer nye forestillinger. Corpus arbejder med skabelsesprocesser, nutidens æstetikker og umiddelbare fysiske oplevelser. Deres omdrejningspunkt ligger i det fysiske møde, der er essentielt for at skildre den komplekse oplevelse af at være menneske, og det undersøger og formidler de i forskellige forestillinger og formater.

GHOSTING tager interaktion på internettet op som emne. Du bliver ført gennem internetemner som ghosting, lurking og trolling, som du får lov at mærke på egen krop. Det er ikke en forestilling, der følger de gængse teaternormer. Publikum inviteres helt tæt på, og de bliver til en del af forestillingen. Der bliver brudt grænser, sociale normer og grupperinger.

Det hele sker i samspil med din smartphone og din egen krop. Man går rundt mellem danserne, der interagerer med hinanden og publikum. En interaktiv forestilling der handler om valg. De valg, du tager, har konsekvenser. Det er op til dig, om du vil observere langt fra, stille dig i midten eller aktivt være med.

Forestillingen, der er på engelsk og anbefales for børn over 12 år, er koreograferet af den tyske koreograf Sebastian Matthias, som arbejder på at skabe sociale koreografiske steder gennem samarbejdes processer. Det lykkes i den grad med GHOSTING. Man skulle næsten ikke tro, at der lå en fast koreografi for forestillingen, da den bygger så meget på det, der sker lige her og nu. Men man må også have for øje, at man som publikum bliver manipuleret i en bestemt retning af danserne.

Hvis jeg udelukkende skulle anmelde min fascination over denne forestilling, ville jeg sprænge skalaen. Jeg gik rundt, alle 70 minutter som forestillingen varer, med åben mund, og kunne ikke helt gennemskue, hvad det var, der skete rundt om mig. Men jeg var ikke i tvivl om, at det var helt vildt.

Det er helt op til én selv, hvor meget man tør gå ind i forestillingen eller projektet, kunne man også kalde det. I og med man selv skal tage valg hele tiden, tror jeg ikke at der er to publikumsoplevelser, der er ens, og det, synes jeg, er fedt! Jeg er vild med, hvordan Corpus denne gang har ramt plet i originalitet.

 

Det Kongelige Teater

A-Salen, Tordenskjoldsgade 10, 1055 København K

Spilleperiode: 26. oktober-10. november 2018

Set den 26. oktober 2018

Fotos: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/ballet/corpus–sebastian-matthias/?section=Galleri

Medvirkende: Alexander Stæger, Hazuki Kojima, Marco Høst, Lauella May Hogan og Alma Toaspern

Dramatiker: Marie Haugsted Mors

Koreograf: Sebastian Matthias

Komponist: Ida Lunden

Visuel kunstner: Masaru Iwai

Kostumer: Sebastian Matthias og Rikke Korfix

Streaming og videoteknik: Omnivox Aps

Lys og scene: Kasper Riisberg

Varighed: 1 time og 10 min uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Copenhagen Summer Dance 2016, Dansk Danseteater

Af Lisa Ludvigsen, gæsteanmelder   Dansk Danseteater åbner endnu engang op for deres årlige ...

Anmeldelse: Troen og ingen, Teatret Svalegangen

  Af Anne Sophie Thingsted   Troen og ingen er en hjertegribende teateroplevelse. Intet ...

Anmeldelse: Himmel uden fugle, Odense Teater

Af Mette Herschend   Hvad er frihed for dig? Er det selvrealisering? Er det ...

Anmeldelse: Kabaret Beatles, Teater Malstrøm

Af Emilie Elisabeth Bundgaard   Et mindre lokale med små kroborde med levende lys ...