Anmeldelse: Giselle, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

 

Det Kongelige Teater har en af ballettens absolut klassikere på programmet denne sæson. Nemlig den tragiske Giselle, der handler om den smukke Giselle, som forelsker sig i Hertug Albrecht, der udgiver sig for at være en menig bonde, for at komme tættere på hende.

Det viser sig, at Albrecht er forlovet med den højtstående Bathilde, og da Giselle opdager dette, vælter hendes verden, og hun dør af vanvid. Albrecht besøger hendes grav om natten, hvor han omringes af wilier, der er underskønne kvinder, som er døde før deres bryllupsnat. De danser unge mænd til døde, og de ser et oplagt offer i den unge sørgende Albrecht.

Wiliernes dronning, Myrtha, kalder Giselle af graven og inddrager hende i wiliernes forbandelse. Giselle nærmer sig Albrecht, og han fornemmer hendes tilstedeværelse.

Hun skærmer ham og beskytter ham mod Myrthas magt. Til sidst falder Albrecht om af udmattelse, og i det samme bryder daggryet frem. Albrecht har mistet sin elskede, men Giselle har gennem sin altoverskyggende kærlighed givet sig selv, Myrtha og wilierne fred.

Denne opsætning er koreograferet af balletmester Nikolaj Hübbe og tidligere solodanser Silja Schandorff efter den originale Giselle af Jean Coralli og Jules Perrot til musik af Adolphe Adam. Hübbe og Schandorff har gjort det før blandt andet med deres succesfulde ”Svanesøen”, og deres Giselle fejler bestemt heller ikke. Den er utrolig gennemarbejdet, og de har i den grad fået dramaet frem blandt den smukke koreografi.

Denne forestilling, jeg overværede i aftes, var desværre ikke Den Kongelige Ballets bedste aften. De virkede en smule ved siden af dem selv, og der var en del tekniske fejl. Men alle kan have en dårlig dag, for når det så er sagt, er Giselle sådan en smuk forestilling, at fejlene i aftes ikke overskygger den gribende historie.

I rollerne som Giselle og Albrecht var solodanserne Ida Praetorius og Andreas Kaas. Disse to unge dansere går man aldrig galt i byen med på rollebesætningen. Deres kemi på scenen er ikke til at skyde igennem, og deres tekniske niveauer ligger helt i top. De leverer en sikkerhed, der drager publikum.

Giselle må siges at være Ida Praetorius’ rolle. Hun mestrer rollen og leverer en stærk, stærk vanvidsscene. Ikke kun hendes samspil med Andreas Kaas imponerede, men også med Mette Bødker, der dansede hendes bekymrede mor, var rørende at overvære.

Også den unge Emma Riis-Kofoed imponerede som den hævngerrige Myrtha, der er dronning over wilierne. Med fantastisk kontrol dansede hun mændene til døde.

Det er også en visuel flot forestilling. Maja Ziskas scenografi og Mia Stensgaards kostumer går hånd i hånd i dette dystre univers, vi især oplever i anden akt. Særligt de nyfortolkede, lette kostumer, er jeg helt forelsket i.

Giselle er en ballet for alle – ligegyldigt ”teaterniveau”. Denne klassiker indeholder en stor dybde og flere lag, man kan gå på opdagelse i. Og så er historien så utrolig gribende. Hvis du ikke har set ballet før, så er dette et godt sted at starte. Den magiske og overvældende Giselle kan opleves på Gamle Scene til den 17. november – og på turné i Jylland i starten af 2019.

 

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K

Spilleperiode: 31. august-17. november 2018

Turné i Jylland i januar-februar 2019 – se turnéplan i linket nedenfor

Set den: 15. november 2018

Fotos: Costin Radu

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/ballet/giselle/?section=top

og

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/ballet/giselle-turne/?section=23021

Medvirkende: Ida Praetorius, Andreas Kaas, Emma Riis-Kofoed, Mette Bødker, Guilherme de Menezes m.fl.

Koreografi: Nikolaj Hübbe og Silja Schandorff efter Jean Coralli og Jules Perrot

Musik: Adolphe Adam

Scenografi: Maja Ziska

Kostumer: Mia Stensgaard

Orkester: Det Kongelige Kapel

Varighed: 2 timer og 15 minutter inkl. en pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Human afvikling, Det Kongelige Teater

Af Laura Munk Christensen   Vi har tidligere talt med med-manuskriptforfatter Thomas Corneliussen i ...

Anmeldelse: Z – Monica Zetterlund, Teatret ved Sorte Hest

Af Christian Skovgaard Hansen   Monica Zetterlund (1937-2005) var en svensk skuespiller og internationalt ...

Anmeldelse: ≈[cirka lig med], Odense Teater

Af Mette Herschend Hvad betyder penge for dig? Har du tænkt over det? Efter ...

Anmeldelse: Lev menneske, Odense Teater

Af Mette Herschend   Godt håndværk. Det er, hvad ’Lev menneske’ på Værkstedet er: ...