Anmeldelse: Glasbobler, Aarhus Teater

3

Af Sofie Amalie Dammeyer Johansen, gæsteanmelder og Christian Skovgaard Hansen

●●●●●

Har du også taget dig selv i at observere dit liv i en glasboble i forandring? Og tror du egentlig på skæbnen? I Julie Petrine Glargaards nybagte dramatik “Glasbobler” kommer livets store spørgsmål på prøve – for hvad sker med mennesket, når det blotter sig for omverdenen, og hvor ærlig har man lov til at være?

Lad det være sagt med det samme: ”Glasbobler” er en lille perle. Forestillingen er flot og eftertænksom, og den anbefales til alle, der vil gå hjem med både en stor teateroplevelse, og som samtidig også gerne vil opleve en nærværende forestilling, som bliver siddende i kroppen. Forestillingen rummer mange af tilværelsens små, fine sekvenser, og den er så nærværende i sit skuespil og tekst, at den klistrer sig fast og bliver siddende i kroppen.

1

Julie Petrine Glargaard, uddannet fra Dramatikeruddannelsen i 2013, er husdramatiker ved Aarhus Teater og formår på smukkeste vis i denne forestilling at levere en tankestrøm af bevægende spørgsmål til livets mange valg. Det er skrøbeligt at være til og “Glasbobler” er et eksempel på den mur, som vi opstiller foran omverdenen for ikke at dumme os. For ikke at bevæge os udenfor vores comfort zone. Men ikke alt i livet kan kontrolleres og nogle gange vil det liv, som du ønsker at have, være afspejlet i de historier, som du fortæller. Nogle valg er til for at blive taget, og det er med at opleve dem, imens du stadig kan…  Samtidig viser forestillingen os også, hvor svævende livet kan være, og at man ikke altid selv kan have kontrollen over det, så det kan briste og gå i stykker.

2

Som vidne til 5 forskellige liv bliver vi nu kastet ind i et menneskeligt univers af tvivl, tro og kærlighed som alle gemmer på flere af livets små hemmeligheder. Ved forestillingens start observerer vi dem på en stolerække under et nedtællingsur. De sidder som i et venteværelse – som om de venter på, hvad livet vil bringe dem. Nedtællingsuret starter på 15 og bevæger sig derefter nedad i kronologisk rækkefølge. I de næste ca. 80 minutter er vi alle vidne til 5 personers skæbner i 15 forskellige sekvenser. Vi er vidne til deres liv i forandring og på forunderligt vis fælles relationer til hinanden.

Scenografien er enkel og stringent og tager dermed ikke unødig fokus fra historien. Udover nedtællingsuret består den af to små scener, en i hver side, og ”ventegangen” bagerst. På scenerne er vi vidne til persongalleriets små skæbnesekvenser og forskellige locations hvor ”ventegangen” og forscenen på flotteste vis binder disse sekvenser sammen.

3

Persongalleriet står meget skarpt, hvor alle skuespillerne, Inge Sofie Skovbo, Thomas Bang, Sicilia Gadborg Høegh, Victor Marcussen og Mette Døssing, leverer en flot og troværdig præstation. Man er med deres respektive karakterer hele vejen og kan tydeligt relatere til deres historie. I et skæbnefællesskab af ærlighed og empati vil det nu vise sig, om individernes skudsikre glasbobbel lægges på hylden.

Forestillingen spiller på Aarhus Teaters mindste scene, Studio. Scenen er perfekt til stykket, da den lille scene, podiet og den relativt lavloftede sal gør, at man kommer tættere på historierne og mærker nærværet endnu tydeligere da det er som om at observere historien set igennem et vindue.

Husk at leve livet, mens tid er. Og kom ud af din glasboble – kom ud og mod livet og lad det og andre mennesker påvirke dig.

Er du til undrende, ærlig og smuk dramatik kan Ungt Teaterblod varmt anbefale “Glasbobler”.

Aarhus Teater, Studio, Teatergaden, 8000 Århus C

Spiller indtil: 16. maj 2015

Spilledato: 16. april 2015

Fotos: Rasmus Baaner

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side: http://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/studio-og-stiklingen/glasbobler/

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod


Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Mødre-Lykke Sand, Mathilde Norholt, Szhirley og Julie R. Ølgaard. Fotograf Gudmund Thai [1600x1200]

Anmeldelse: MØDRE, Folketeatret

Af Henriette Devantier   Jeg træder ind på Folketeatrets Snoreloft med min egen mor ...

384croplarge

Anmeldelse: Clara, Bådteatret (AGJ Theatre)

Af Mia Søndergaard   Forestillingen ’Clara’ er for dem, der vil forsøge sig med ...

teaterkoncert-beethoven-2

Anmeldelse: Teaterkoncert Beethoven, Bellevue Teatret

Af Sofie Lystrøm   Endnu en teaterkoncert af Nikolaj Cederholm; denne gang en fortolkning ...

_MS_2561a copy

Anmeldelse: Vi ses Rafiq-e-man, Københavns Musikteater

Af Jacob Clement Utzon-Krefeld, gæsteanmelder   Egnet aldersgruppe: 8-14 årige samt ledsagere (iflg. anmelder). ...

AL4W9138 [1600x1200]

Anmeldelse: Maskerade, Det Kongelige Teater

Af Eva Gudmand   ”Jeg er verliebt,” runger stadig i mit hoved, efter premieren ...

Pressefoto Den N├©gne Konge_BB

Anmedelse: Den nøgne konge, Odense Teater

Af Mette Herschend   I forestillingen medvirker Anne Blomsgård også. Vores Spotlight med hende ...