Anmeldelse: Grab them by the pussy, Teatret Svalegangen

Af Anne Sophie Thingsted

 

En enkel scenografi, der understreger stykkets temaer, fem velcastede skuespillere og et tårnhøjt ambitionsniveau. På beskrivelsen lyder Rasmus Asks splinternye feministiske komediestykke Grab them by the pussy som en skudsikker succes. Castet og scenografien er strålende, men det formår ikke helt at kompensere for den manglende entydighed i stykkets budskab.

Til premieren den 7. april var Teatret Svalegangen spækket med forventningsfulde teatergængere. Rasmus Ask modtog en af de særlige talentpriser til uddelingen af Årets Reumert i 2014 for sin instruktion af ”Gammeljomfruen og tyven” på Det Kongelige Teater. Det var derfor spændende at se, hvad han havde fundet på denne gang.

01-GTBTP-Montgomery [1600x1200]

Stykket handler om forskellige kvinder, der bor i samme opgang. På øverste etage bor en gådefuld Barbie-kvinde med langt lyst hår og en mikroskopisk talje. Gudesmuk og fuldstændig fejlfri. Typen, der dyrker fitness to gange dagligt, aldrig spiser kage, stiller op som bestyrelsesformand i beboerforeningen, får blomster af sin perfekte kæreste og som altid har overskud. Det uopnåelige ideal for andre hunkønsvæsner.

De andre kvinder i opgangen derimod, har masser af problemer. De slås med alt lige fra kønsneutral børneopdragelse til sexchikane på arbejdspladsen, og deres mænd er enten for sexistiske, vattede eller ubekymrede til at have forståelse for deres trængsler.

07-GTBTP-Montgomery [1600x1200]

Stykket er en komedie, og alle skuespillerne leverede en rigtig god – og i disse ligestillingstider ligeværdig – indsats. De lykkes i høj grad med skiftevis at more og ryste salen. Jokes leveres legende let efterfulgt af sømløse overgange til alvor, som henlægger publikum i dyb tavshed. Alle er grebet af skuespillernes evner til at formidle det tunge såvel som det lette. Mig selv inklusiv.

09-GTBTP-Montgomery [1600x1200]

Scenografien af Peter Schultz er nedskaleret til det allermest nødvendige. En skrå scene, nogle store balloner og nedgangen til en trappeskakt. Alle tre dele er med til at understrege nogle af stykkets temaer.

Den skrå scene giver kvinderne problemer ved at stå fast uden at snuble eller glide, hver gang de føler sig pressede af samfundets forventninger til dem. Fra nedgangen til trappeskakten klinger Barbie-kvindens sødmefulde lillepigestemme, uden at publikum får hende at se. For alle har deres egen forestilling om, hvordan den perfekte kvinde ser ud. Ballonerne springer, når illusionen om den hendes perfektion brister i slutningen af stykket.

10-GTBTP-Montgomery [1600x1200]

Desværre bliver min fornemmelse af budskabet i Grab them by the pussy kvalt i stykkets eget høje ambitionsniveau. Rasmus Asks bestræbelse på at få alle slags feminister og kønsproblematikker presset ind i stykket, gør ikke forestillingen en tjeneste. Tværtimod.

90 minutter er for kort tid til at presse alle kønsproblematikker lige fra kvinder, der har for høje forventninger til sig selv, til voldtægt, ind. Resultatet er et sammensurium af alle de problemer, som kvinder har.

Der mangler retning, og derfor forlader jeg salen med følelsen af at være blevet fodret med mere underholdning end tydelig substans. For har jeg grinet? Ja, mange gange. Men er jeg blevet klogere på feminisme-debatten? Nej, ikke særlig meget.

 

Teatret Svalegangen, Rosenkrantzgade 21, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 7. april-4. maj 2018

Set den 7. april 2018

Foto: Morten Fauerby, CZOO

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.svalegangen.dk/forestillinger/egne-forestillinger/2017-2018/grab-them-by-the-pussy/

Medvirkende: Camilla Gjelstrup, Holger Østergaard, Mette Gadeberg Gregersen, Albert Stein Ankerstjerne og Josefine Tvermoes

Instruktion: Rasmus Ask

Tekst: Jeanette Munzert

Scenograf: Peter Schultz

Varighed: Ca. 90 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Og nu: Verden!, Husets Teater

Af Emilie Lykke Hartz   Husets Teater er så småt ved at blive en ...

Anmeldelse: Elskov, Vin & Basfioler, Teater Optimis

Af Carina Blangsbøll   Ved du noget om Carl Michael Bellman? Vil du vide ...

Anmeldelse: Mit mørke, Bådteatret (Five Feet Tall)

Af Sidsel Stoustrup   ’Mit mørke’ er en usædvanlig fortælling, der skildrer en ung ...

Anmeldelse, Status, Husets Teater

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Erlend Loes roman ’Status’ er kommet ind ...