Anmeldelse: Den grønlandske mand, Teater freezeProductions og Grønlands Nationalteater

06-DGM-1280x600

Af Christian Skovgaard Hansen

 

De fleste har en – ofte stereotyp og måske ikke altid lige positiv – opfattelse af den grønlandske mand. Den grønlandske mand er meget mere end druk, misbrug, sociale problemer og selvmord. Og heldigvis for det!

Teater freezeProductions og Grønlands Nationalteaters forestilling Den grønlandske mand er en forestilling om, til og med den grønlandske mand. Forestillingens grønlandske titel er ”Angutivik”, hvilket betyder ”rigtig mand(folk)”. Denne titel er næsten mere sigende end det mere generiske Den grønlandske mand, da den grønlandske titel både kan referere til, at vi netop får billedet af den rigtige grønlandske mand og til, at det er de rigtige mandfolk, som vi ser.

02-DGM-1280x600

På scenen ser vi de 4 grønlandske skuespillere Klaus Geisler, Kristian Mølgaard, Hans-Henrik Poulsen og Miki Jacobsen. De leverer alle 4 fine og nærværende præstationer, og Miki Jacobsen på guitar giver nogle lune og ægte mellemspil, der nærværende binder forestillingen sammen. Vi får det meste på grønlandsk og med en nerve, så forestillingen fremstår autentisk og ærlig i stedet for at være en konstrueret forestilling. Forestillingen er tekstet på engelsk, så alle kan være med – det eneste minus er, at teksten ikke altid helt følger med skuespillernes ord.06-DGM-1280x600

Forestillingen beskriver den grønlandske mand på ny – på en ny og ærlig måde. Forestillingen er bygget på virkelige historier, der er indsamlet blandt den rigtige, moderne grønlandske mand. Vi får derfor et mere ærligt og ikke mindst nuanceret billede af, hvem han er. Vi hører om mændenes fester og erobringer, arbejdet og jagten. Men vi hører også om skyggesiden med ensomhed, impotens og livet problemer og mangler. Vi hører om kulturen, kulturforskellene og forholdet til Danmark.

05-DGM-1280x600

Niviaq Korneliussens tekst taget fat på både det gode og det onde, så vi får et (k)ærligt billede af den grønlandske mand i dag. Teksten serveres med lige dele komik og alvor i en fin balance, som hverken gør grin med den grønlandske mand, men heller ikke forherliger ham. Det er ikke bare en underholdende teaterforestilling, men det er også et væsentligt bidrag i den kulturelle og politiske debat om Grønland og forholdet til Danmark og danskerne.

Teksten kunne dog godt have været lidt skarpere. Det er en forfriskende forestilling, der gør op med stereotyperne og myterne om Grønland og dens befolkning, men vi får serveret de forskellige scener lettere fragmenteret, og der mangler en mere gennemgående tanke med, hvad forestillingen egentlig vil. Vi får præsenteret den ”rigtige” grønlandske mand, men vi får ham desværre aldrig rigtig sat ind i en store kontekst.

09-DGM-1280x600

 

De fire skuespillere er alle i blå jakkesæt og sorte t-shirts. Scenografien er enkel og består mest af fire ”halve” isbjerge og et scenetæppe med isbjerge, hvorpå lyset skifter. Enkeltheden giver teksten plads, men på den anden gør den også det hele lidt for ensformigt og ikke helt ægte, hvor vi klart ved, hvor vi er.

Trods ankerne til forestillingen, så går man ud af salen både klogere på den ”rigtige” grønlandske mand, men også beriget om en fremmed kultur. Hvilket Grønland er det egentlig, som vi ønsker? Og hvordan kommer vi dertil? Du vil i hvert fald have et andet syn på den grønlandske mand næste gang, hvor du møder ham.

 

Teater freezeProductions og Grønlands Nationalteater (Nunatta Isiginnaartitsisarfia)

Husets Teater, Halmtorvet 9, 1700 København V

Spiller i DGI-Byen

Spilleperiode: 1.-3. juni 2018

Set den 2. juni 2018

Foto: Gerth Lyberth

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.husetsteater.dk/forestillinger/den-groenlandske-mand-cph-stage/

Medvirkende: Klaus Geisler, Kristian Mølgaard, Hans-Henrik Poulsen og Miki Jacobsen

Dramatiker: Niviaq Korneliussen

Koncept: Hanne Trap Friis og Susanne Andreasen
Produktionsleder: Julie Helbak

Instruktør: Hanne Trap Friis

Dramaturg: Susanne Andreasen

Scenograf: Camilla Nielsen

Lysdesign: Morten Ladefoged

Lyddesign: Gerth Lyberth

Konsulent: Kuupik Kleist

Varighed: Ca. 1 time og 20 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Foto: Carsten Nielsen

Anmeldelse: Lille requiem om kærlighed, Betty Nansen Teatret (DDSS i Aarhus)

Af Christian Skovgaard Hansen   ’Lille requiem om kærlighed’ er afgangsforestillingen fra 2016 fra ...

billede-4-froeken-julie-teater-birgitte

Anmeldelse: Frøken Julie, Teater Birgitte

Af Christian Skovgaard Hansen   ’Frøken Julie’ er skrevet af den svenske dramatiker August ...

For enden af kærligheden PR03

Anmeldelse: For enden af kærligheden, Odense Teater

Af Mette Herschend, gæsteanmelder   Nøgent, koldt og ærligt. Vægge, gulv og døre er ...

Sexinsitu-21319028_1558957944160926_6245991707682928925_o

Anmeldelse: Sex in situ, Teater Nordkraft

Af Sofie Trige   Sex, sex, sex. Hvorfor taler vi ikke mere om sex, ...

Tivoli-MOR og FRA SIDDER I GRØFTEN 5_2018-28281

Anmeldelse: Mor og Far sidder i Grøften, Tivoli

Af Emilie Lykke Hartz   I anledningen af Tivolis 175 års jubilæum har fire ...