Anmeldelse: Hamlet, Mungo Park

Af Julie Vad B. Madsen

 

Mungo Park tager os med på en intens tur gennem Hamlets og Danmarks skæbne, når det handler om magt og om ”at være eller ikke at være”, og formår med overbevisning at puste nyt liv i en 400 år gammel historie, som vil drage dig ind med sin intensitet og stil.

Mit eneste kendskab til Shakespeares Hamlet, var hvad jeg havde set i julekalenderen ’Jul på Kronborg’. Jeg har aldrig læst eller set den opført før. Dette var imidlertid intet problem for at forstå og blive forført af forestillingen. Mungo Parks moderne take på klassikeren gør den meget publikumsvenlig. Plottet er typisk Shakespeare-tragisk. Hamlet troede, at han skulle være konge, da hans far døde. I stedet overtager hans onkel magten, og hans mor gifter sig med onklen, mens hans livs kærlig bliver forbudt at se ham. Han er fanget i et magtspil med intriger, hævn og død. En mistanke om, at hans far er blevet myrdet, får ham til at bruge teatret som redskab for at opklare sagen og drage nogen til ansvar.

Hamlets rejse for at finde ud af, hvordan han kan bruge sit liv for Danmark bliver ledsaget af musik. Mungo Park har været teksttro, men ikke nødvendigvis bogstavtro. De har sat musik bag nogle af ordene og forvandlet dem til sange. Musikken spilles af alle skuespillere og sætter en helt utrolig stemning. Denne musik ledsages af en meget minimalistisk scenografi, med et par kasser i forskellige størrelser og to glaskander med glas til. Dette er kun med til at skabe det intense indtryk, som man efterlades med.

HamletMP-Cast [1600x1200]

De eneste kostumer er mørke jakkesæt og hvide skjorter, og dette fungerer. Denne brug af kontraster, af sort og hvid giver et meget stærkt indtryk. Der indføres først farver på scenen, da skuespillertruppen ankommer og skal fremføre et stykke, som skal afsløre bedraget, og farverne forsvinder igen efterhånden, som flere personer dør.

Jeg var overrasket over, hvor dramatisk jeg følte stemningen i stykket. Brugen af lys til at fastholde og fremhæve nogle karakter, så deres kropssprog viser deres sindsstemning, uden at de taler, var meget stærk. Samtidig udføres hele handlingen stort set uden, at skuespillerne rører hinanden, men alligevel agerer, som om de gør. En kamp med slag uden at nogen rør hinanden lyder måske mærkeligt, men det var stærkt.

Der er tale om et meget talentfuldt cast, som alle bidrager til stykket. Henrik Prip er en solid konge, der giver rollen autoritet, mens Christine Albeck Børge leverer Hamlets skift mellem normal og påtaget sindssyge med overbevisning. Anders Budde Christensen springer mellem hans forskellige roller meget overbevisende på samme måde, som Mads Hjulmand gør kun med brug af et par briller. Nana Morks sødme til Ofelia og Marianne Mortensens ophøjethed til dronningen fuldender karaktererne. Jonas M. Hansen spiller Hamlets ven med overbevisning, men mest imponerende er hans evner som komponist. Musikken var en flot understøttelse af forestillingen.

HamletMP-Hamlet [1600x1200]

Skal der siges nogle mindre godt, er det, at stykket startede med en stor del humor, som forsvandt som stykket fortsatte, hvilket var meget ærgerligt samtidig med, at kærlighedsforholdet mellem Hamlet og Ofelia ikke var særligt utrykt. Hamlet er spillet af en kvinde, hvilket man enten kan lide eller ikke kan lide. Det gik imod min forestilling om en magtfuld og maskulin Hamlet, som afslørede bedraget, men gav det til gengæld en snuhed, som skulle gøre op for den manglende fysik. Dette fylder dog en meget lille del af det samlede billede. Man skal selvfølgelig kunne lide denne type af moderne take på et gammelt stykke for at sætte pris på det, for min ledsager blev nogle elementer nemlig lidt for kunstneriske.

Jeg har sjældent følt mig så draget og underholdt og sjældent nydt et stykke så meget, som jeg gjorde under ’Hamlet’. Der var en intensitet og dramatik, som fastholdt mig gennem de fulde to timer uden pause. Jeg ville bare have mere.

Martin Lyngbo er lykkes utrolig godt med sin iscenesættelse og bearbejdning af dette stykke. Jeg kan kun anbefale andre, at gå ind og få denne oplevelse med. Mange forestillinger er allerede udsolgte, så skynd dig at få en billet.

 

Mungo Park, Fritz Hansens Vej 23, 3450 Allerød

Spilleperiode: 5.-22. april 2017

Herefter på Betty Nansen Teatret i perioden 27. april-19. maj 2017

Set den 5. april 2017

Foto: Peter Boel

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.mungopark.dk/forestilling/hamlet/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: American Spirit, Aarhus Teater (Aarhus Teater og Aveny-T)

Af Michelle Holst Andersen, gæsteanmelder   Forestillingen er for dig der gerne vil ind ...

Anmeldelse: SKAM 2 – Noora + William, Aveny-T

Af Laura Munk Christensen   Musikken pumper fra første sekund og salen går amok, ...

Anmeldelse: Præsidentinderne, Det Kongelige Teater

Af Anne Sophie Thingsted   Præsidentinderne er et sort humoristisk skuespil om livsløgne, som ...

Anmeldelse: byVANDring, Luna Park Scenekunst

Af Thormod S. Kamban   Har du nogensinde mærket din by? Lukket øjnene og ...

Anmeldelse: Salt, Riddersalen (Odin Teatret)

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   Dette er en fantastisk forestilling, men vær opmærksom ...

Anmeldelse: Entropolis, Teaterøen (Cantabile 2)

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Forestillingen ‘Entropolis’ sætter spørgsmålstegn ved, hvilke kvaliteter ...