Anmeldelse: Hamlet – The revenge of Prince Zi Dan, HamletScenen, Kronborg (Shanghai Peking Opera Company)

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Hamlet er tilbage på Kronborg, men han ser anderledes ud, end han plejer. Han har make-up og plateausko på og lange fjer bølgende fra hovedet, og han kan nogle rimelige seje kampsports moves!

The Shanghai Peking Opera Company er tilbage på HamletScenens Shakespeare Festival med deres udgave af Hamlet, Hamlet – The Revenge of Prince Zi Dan; en opsætning fra 2005, som fortolker den kendte historie gennem traditionel Peking Opera. Hamlet er i denne forestilling blevet til Prince Zi Dan.

I Peking Opera lægges der lige meget vægt på sang, dans, recitation og kampkunst, og skuespillerne mestre derfor alle disse kunstarter. Derudover er alle karaktererne iklædt prægtige traditionelle kinesiske kostumer, og det hele akkompagneres af et live orkester.

Man skal lige vænne sig til musikken, da den kan virke larmende til at starte med. Det er fordi orkestret i høj grad består af perkussionister, som slår hårdt, og derfor ligger lydniveauet højt – alt efter hvor du sidder selvfølgelig. Musikken komplementerer dog Peking Operaens form godt, og allersmukkest er det, når skuespillernes stemmer flyder sammen med Jinghu’en, et to-strenget instrument, der mest minder om en high-pitched violin.

Skuespillerne spiller stort, karikeret og meget fysisk. F.eks. er Polonius konstant nede i knæ, hvilket gør ham komisk lav – og dermed en af forestillingens sjove indslag.

Da spillet i forestillingen er stort og stiliseret, og da der springes fra højdepunkt til højdepunkt i historien med et højt tempo, vil jeg ikke mene, at du har set alt, hvad Shakespeares Hamlet har at byde på, når du har set Hamlet – The Revenge of Prince Zi Dan. Forestillingen holder sig til Shakespeares oplæg, men den går ikke i dybden med historien eller viser karakterernes kompleksitet. Derfor vil jeg råde folk, der ikke har set Shakespeare før, også at se andre iscenesættelser, før de danner sig en mening om fortællingen om Hamlet.

MEN! Den kinesiske udgave af Hamlet kan til gengæld noget andet end de øvrige opsætninger, som jeg har set før. Her er underholdningsværdien helt i top, bl.a. på grund af de prægtige kostumer og de fantastiske krumspring, som de super trænede skuespillere leverer. De dramatiske dødsscener f.eks. virker mere troværdige, fortolket igennem denne Peking Opera, hvor våben og kampsport har været nærværende under hele forestillingen, og hvor de dermed ikke kun kommer frem til slut i Hamlet og Leartes fægtekamp.

Jeg har aldrig set Peking Opera før, og jeg kan derfor heller ikke udtale mig om, på hvilket niveau denne forestilling ligger på i forhold til andre Peking Opera’er. Til gengæld kan jeg sige, at det var både forfriskende og fascinerende, at se en så kendt historie fortolket på en helt anderledes måde, og igennem en anden kulturs øjne.

Med mere sol og varme i vente, er der ingen undskyldning for ikke at tage til smukke Kronborg og sidde under åben himmel. Peking Opera er ikke noget man får mulighed for at opleve hver dag, og her har du muligheden, og så endda i en fortolkning af Shakespeares Hamlet.

 

Shanghai Peking Opera Company/Shanghai Jingju Theatre Company

HamletScenen, Kronborg, 3000 Helsingør

Spilleperiode: 1.-5. august 2018

Set den 1. august 2018

Foto: Bo Nymann 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://hamletscenen.dk/da/platforme/shakespeare-festival/festival-2018/hamlet-the-revenge-of-prince-zi-dan/#select/71950

Medvirkende: Fu Xiru, Guo Ruiyue, Chen Yu, Zhao Huan, Zhu Heji, Geng Lu m.fl.
Manuskript: Feng Gang efter Shakespeares Hamlet

Instruktør: Shi Yokun

Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause

Forestillingen er på kinesisk med danske og engelske undertekster.

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: SMK Onsdag (med ballet), SMK og Det Kongelige Teater

Af Julius Gotthardt Møller   Note: Denne anmeldelse vedrører alene konceptet og forestillingen den ...

Anmeldelse: A Midsummer Night’s STEAM, Fredericia Teater

Af Julie Vad B. Madsen   Fredericia Teater har nyfortolket Shakespeares ’En skærsommernats drøm’ ...

Anmeldelse: Love and Money, Bådteatret

Af Jonas Gudmand   Bådteatret er et intimt og småklaustrofobisk teater, på den gode ...

Anmeldelse: Puntila, Det Kongelige Teater

Af Jonas Gudmand   ‘Puntila’ er et virkeligt originalt stykke, der er værd at ...