Anmeldelse: Hedda Gabler, Aarhus Teater

Af Christian Skovgaard Hansen
 
I Henrik Ibsens klassiker ”Hedda Gabler” er Hedda og hendes mand Jørgen Tesman netop blevet gift, bryllupsrejsen er ovre, og de flytter ind i et stort og for Hedda ikke særligt tiltrækkende hus, og den klassiske borgerlige overflade har sprækker, som bliver større og større gennem stykket. For at slippe ud af dette og få sin frihed lægger Hedda planer for fremtiden – men det er planer, som viser sig at være dødbringende for hende. Hedda er forvirret og ikke mindst frustreret.
 
 
Scenografisk er det hele bygget op om ét langbord, hvorom stort hele handlingen spiller. Scenografien er modig, ny, enkel og bestemt spændende. Alle skuespillerne er hele tiden på scenen rundt omkring eller under bordet, og rekvisitterne findes oftest frem under bordet.
 
 
Forestillingen indeholder alle de klassiske forhold, men disse bliver blot udført i en nyfortolket og i et vist omfang nutidig og opdateret version. Borgerligheden, opgør og konflikter, liderligheden, affærerne og den (for) flinke ægtemand er alle med i forestillingen. Forestillingens tjenestepige spiller en stor rolle og fremstilles nærmest som en østeuropæisk slavinde, som siden hen gruppevoldtages i det maskuline samfund, der hersker. Det er ikke alene tjenestepigen, der voldtages – i Aarhus Teaters opsætning her øves der også nærmest voldtægt på Ibsens fremstilling.
 
 
Der er tale om en moderne nyfortolkning af Ibens klassiker ”Hedda Gabler”. Opsætningen er besat med gode og erfarne kræfter, og forestillingen er Marie Louise Willes afsked til Århus. Man kunne desværre have ønsket en bedre afsked!
Opsætningen bliver sine steder overspillet og lidt for underlig både musisk og opsætningsmæssigt. Forestillingens figurer bliver visse steder overspillet og enstregede karikaturer. Afslutningen med Heddas forvirring og endeligt sammenfattes underligt ved brug af rullegardiner på scenens sider efterfulgt af ”et stykke” af instrumenter. Afslutningen er dermed et antiklimaks på hele handlingen, og den værker kun undring om, hvor man vil hen med stykket.
Det kunne have været en fin og moderne opsætning af ”Hedda Gabler”, som også ville have tiltalt det unge og yngre publikum, men ovennævnte gør, at den selv for det dette publikum bliver en mindre heldig opsætning.
 
 
Aarhus Teater, Scala, Teatergaden, 8000 Århus C
Spiller indtil 28. februar 2015
Spilledato: 31. januar 2015
Fotos: Aarhus Teater, Rasmus Baaner

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:
http://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/store-scene-og-scala/hedda-gabler/

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Soldaten, Teatret Fair Play

Af Christian Skovgaard Hansen   Igennem de sidste mange år har Danmark været en ...

Anmeldelse: Min arm, Edison

Af Laura Munk Christensen ”Hvad har vi lige set?”, er mine første ord til ...

Anmeldelse: I familien, Teatret Svalegangen

Af Christian Skovgaard Hansen   Familien vælger du ikke selv. Hver familie har sine ...

Anmeldelse og kommentar til De stedløse og KGL Akut, Det Kongelige Teater

Af Mia Søndergaard   Jeg var inde og anmelde forestillingen ’De stedløse’ på Det ...

Anmeldelse: Doom Room, Makropol

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Hvad sker der efter, at man skyder ...

Anmeldelse: Most Truths are So Naked, Mute Comp. Physical Theatre (gæsteanmeldelse)

Af Nikolaj Bomberg Simonsen, gæsteanmelder    Forestillingen er for dig, der vil opleve en ...