Anmeldelse: Hjemvendt, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm, gæsteanmelder

“Hjemvendt” er med meget stor sandsynlighed ikke som noget andet teater, som du har set. På mange måder er det mere et foredrag i teatralske rammer, end det er et decideret teaterstykke. De medvirkende er ikke skuespillere, men “almindelige” mennesker med ægte historier – og nogle barske nogen af slagsen. Det handler nemlig om krig og dets rædsler og menneskelige konsekvenser.

1Du skal ikke tage ind og se forestillingen, hvis du søger store skuespillerpræstationer og et eventyrligt handlingsforløb. Til gengæld behøver du ikke være den store teaterfan for at få noget ud af stykket, da det som sagt mere minder om et foredrag, hvilket dog bestemt ikke gør det mere kedeligt. Ægtheden er nemlig ikke til at tage fejl af, og man skal være en meget kølig person for ikke at blive ramt.


Det er som sagt nogle meget tragiske og barske historier, vi får fortalt. Sådan er krig jo, det ved vi, eller måske gør vi ikke helt alligevel? Der er selvfølgelig ingen, der kan være i tvivl om hvor skrækkelige, blodige og umenneskelige krige kan være; det har vi hørt om tusinde gange før, hvilket selvfølgelig ikke gør det mindre forfærdeligt. 
I “Hjemvendt” møder vi fem mennesker i forskellige aldre, der alle har været udsendt i krig. Tre af dem som soldater, en som sygeplejerske og en som feltpræst. De er alle vendt hjem med seriøse ar på sjælen og har hver især nogle voldsomme og traumatiske oplevelser at berette om. Der berettes både om episoder fra tiden som udsendt, men også om tiden før, imellem og efter. Det er meget stærkt og medrivende, og selvom de fem personer som sådan ikke har noget med hinandens historier og monologer at gøre, så foregår der stadig en form for sammenspil og en følelse af, at de er en lille familie.2

Men det, som vi normalt ikke hører så meget om, er de personlige krige, som kommer efter krigene, og om det psykiske helvede, som mange bliver efterladt i, når våbnene er smidt. Om hvordan det kan være svært at få en normal hverdag op, at køre igen efter sådanne oplevelser, og om hvor umuligt det kan være at sætte andre, der ikke selv har oplevet det, ind i det.

De fem medvirkede leverer nogle stærke og rørende monologer, der dog bærer lidt præg af nervøsitet, hvilket jo er helt naturligt. Det er ganske enkelt så ægte, som det kan blive, og det er helt uden filter. Det er fem mennesker, der har fået nogle alvorlige tæsk af livet og permanente ar på sjælen, som de åbenhjertet fortæller om, og man kan simpelthen ikke undgå at føle med dem. Deres troværdighed og ægthed ville selv den bedste skuespiller ikke kunne gengive.
På rigtig mange parametre skal den her forestilling have den absolutte topkarakter, men det kommer meget an på, hvordan man vælger at vurdere det. Rent teatermæssigt er det ikke videre imponerende, og der er en hel masse skønhedsfejl at finde. Men det er netop også det uperfekte, der gør det så medrivende, og langt hen af vejen virker det stærkere, end nogen anden forestilling jeg har set. Det er dog nok et stykke, som du skal være i humør til, og det er som sagt ikke eventyr og intense dialoger, der er i højsædet her, men derimod får du et indblik i den virkelige verden, hvor den gør allermest ondt. Personligt er jeg ret begejstret, og jeg kan kun anbefale folk at gå ind og se det.

Aalborg Teater, Borgerscenen, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spiller indtil 13. juni 2015

Spilledato: 18. maj 2015

Fotos: Allan Toft og Lars Horn 

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side: http://www.aalborgteater.dk/Forestillinger/Vis-forstilling/hjemvendt.aspx

 

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Metamorfoser, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Det Kongelige Teater genopsætter i denne sæson forestillingen ’Metamorfoser’ ...

Anmeldelse: Macbeth, Odense Teater

Af Nikoline Bræmhøj Grinsted   ”Falsk maske dækker hjertets falskhed til”, er ordene, der ...

Anmeldelse: Doktor Zhivago, NørregadeTeatret

Af Kathrine Fremming   I Hylddalen i Maribo åbner egnsteatret NørregadeTeatret, under kunstnerisk ledelse ...

Anmeldelse: Tartuffe, DDSKS Odense

Af Mette Herschend   Så er vi nået til den tid på sæsonen, hvor ...

Anmeldelse: Skygge (Eurydike siger), Aalborg Teater

Af Ditte Marie Pedersen   På Aalborg Teater kan du i øjeblikket opleve Nanna ...

Anmeldelse, Rød Kanin Hvid Kanin, Teater V

Af Eva Gudmand, gæsteanmelder ”Det der betyder noget er ikke at vide noget”. Sådan ...