Anmeldelse: Hospitalet, Aarhus Teater (Aarhus Teater og Sort/Hvid)

Af Anne Sophie Thingsted

Sygeplejersker spiser fødselsdagslagkage i et rum tilsølet af lort og bræk, en patients gullige maveskin skæres op under operationslampens blege lys og en halvbedøvet mand med en stomipose ved navn Berit vandrer forvildet rundt i underhyler på hospitalsgangen. Det er helt fair, hvis du føler dig frastødt nu, men hvis det, du lige har læst, også vækker en smule nysgerrighed, så læs med.

"Hospitalet" Aarhus Teater - Foto: Emilia Therese

Dramatiker Christian Lollike er kendt for sine grovkornede og samfundssatiriske teaterstykker, som han har haft stor succes med. Han har vundet flere Reumertpriser for blandt andet ”Erasmus Montanus”, ”Manifest 2083” og ”Skakten”. I år er han så tilbage med Hospitalet, et samarbejde mellem Aarhus Teater og Sort/Hvid i København, og forestillingen vil med garanti provokere og underholde.

Stykket foregår på et offentligt sygehus, hvor hovedpersonen, sygeplejersken Una kæmper imod kynismen, som har ramt hendes kollegaer, fordi de er stressede. De japper sig igennem medarbejdermøder, ordinerer piller skødesløst og fejlbehandler patienter. Midt i vildreden forsøger Una at forblive tro overfor sit sygeplejeløfte, men jo mere desperat hun bliver, jo mere absurde bliver situationer på hospitalet også, og det sprøjtes til med blod, opkast og ekskrementer.

Et hospital med syge mennesker, hvidkitlede sygeplejesker, hvide lagner og røde kors, nærmest virker som et helligt sted, som fortjener at blive portrætteret mere andægtigt i kulturen. At Christian Lollike så vælger at overdænge det med lort, er et helt bevidst valg. Han tager det danske hospitalsvæsens effektiviseringer op til debat. På et tidspunkt vender Una sig til direkte mod publikum og spørger os: ”Er jeg den eneste der er ved at få nok af det her?”

Lollikes samfundskritik går ret tydeligt igennem, hvilket har en hel del med den flotte produktion at gøre. Den flotte hospitalskulisse af Franciska Zahle er badet i grøngult lys, og lyden af metalliske klik og regelmæssige bip fra en hjertemonitor biddrager til den stressede stemning. Brugen af farverige hospitalsklovne mod den blege scene skriger til publikum, at Una føler sig som en klovn på sit arbejde: Effektiviseringskrav og tidsnød betyder, at hun aldrig kan gøre sit arbejde godt nok.

Den i stykket allestedsnærværende afføring er, udover at være ulækkert, også et effektivt virkemiddel: Sygehuspersonalet står i lort til halsen. Det budskab cementeres hen mod slutningen, hvor sygeplejerskerne spiser lagkage i en kulisse fyldt med afføring og andre kropsvæsker. Midt i lagkagen er der plantet et rødt Dannebrogsflag, og med det planter Lollike en stor fed kritik af kravene til det danske sygehusvæsen.

Mette Døssing, der spiller Una, er stykkets samvittighed, og det kommer klart til udtryk i hendes skuespil. Hun viser, hvordan Una kæmper for at være tilstedeværende overfor patienterne, men bliver mere og mere frustreret over sin egen utilstrækkelighed og kollegaernes apati. De andre skuespillere leverer også gode præstationer. Især Kristian Holm Joensen brillerer i sin galgenhumoristiske portrættering af en fejlopereret patient, der er frustreret over sin nye stomipose.

Hospitalets største problem er, at jeg ikke bliver investeret i hovedpersonen Una. Jeg vil så gerne føle med hende. Men når jeg ser, hvordan hendes kollegaer, der sikkert brændte for deres fag en gang, alle er blevet følelseskolde eller sygemeldte med stress, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at Una står overfor samme skæbne. På intet tidspunkt giver stykket mig gnisten af et håb om, at Unas skæbne kan falde anderledes ud. Og uden indlevelse kommer stykket desværre til at virke lidt langt.

Men når det er sagt, er Hospitalet et vigtigt, ambitiøst, flot produceret og morsomt teaterstykke, der bestemt er et kig værd. Er man til bramfri humor med satirisk islæt a la South Park, vil man elske det.

Aarhus Teater, Scala, Teatergaden 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 2. februar–10. marts 2018

Efterfølgende den 16. marts–14. april 2018 på Sort/Hvid, Staldgade 16-30, 1699 København V

Set den 2. februar 2018

Medvirkende: Mette Døssing, Inge Sofie Skovbo, Nanna Bøttcher, Kristian Holm Joensen, Thomas Mørk, Kjartan Hansen, Patricia Schumann og Mette Klakstein Wiberg (studerende ved Den Danske Scenekunstskole, Skuespil, København)

Dramatiker: Christian Lollike

Medforfatter: Sigrid Johannesen

Iscenesættelse: Runar Hodne