Anmeldelse: Hübberiet 1, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

Igen i år lukker balletmester Nikolaj Hübbe det danske balletpublikum ind på Gamle Scene. Han åbner dørene op for det årligt tilbagevendende koncept ”Hübberiet”, hvor alt kan ske. Som han selv forklarer det både på Det Kongelige Teaters hjemmeside og til forestillingens introduktion, er ”Hübberiet” som en eksperimenterende legeplads, hvor alle muligheder er åbne. Nikolaj Hübbe sammensætter selv programmet til disse aftener, og temaet for aftenens forestilling var ”Frankrig”, og alt det der følger med – kunsten, kulturen, litteraturen, politikken, filosofien osv.

Hübberiet 1 er ikke den typiske balletforestilling, for aftenen består nemlig ikke kun udelukkende af ballet. På programmet er der både talere, musik og selvfølgelig også dans og ballet. Denne aften gæstede blandt andet komponist Louise Alenius, som havde skabt tre helt nye, små musikværker til forestillingen: Bleu, Blanc et Rouge, inspireret af Frankrigs nationalsang og deres flag tricoloren. Særligt hendes første indslag var smukt og rammende, men andet og tredje blev en smule langtrukne.

Kurator Line Clausen, fra Glyptoteket, som er ekspert i fransk billedkunst, afgav også Gamle Scene et visit. Hun tog os om bag maleren Degas’ fascination af ballerinaen, som skaber grobunden for moderne malerkunst. Også højskoleforstander Bjørn Bredal var inviteret, og han gav os et rids over den politiske situation samt den franske folkesjæl. Kort, godt og let forståeligt! Derudover var sexolog Julie Jeune også taler. Hun kredsede om begrebet ”amoureuse” og satte ord på, hvordan forelskelsen og kærligheden opfattes så forskelligt i Frankrig og Danmark. Hendes budskab var klart. Med begrebet ”amoureuse” som argumentation, forklarede Julie Jeune, hvordan vi i Danmark må blive bedre til at erobre kærligheden og ikke mindst lære at elske livet.

Nikolaj Hübbe
Foto: Christian Als

Indimellem alle disse taler og musik, kom det ene balletstykke efter det andet. Balletten formåede at væve dansk og fransk kultur sammen. Flere uddrag af August Bournonville-balletter blev vist. Og netop Bournonville, som skabte den danske balletstil, var både fransk og dansk, og det passede så fint ind til aftenens tema.

På balletprogrammet var blandt andet pas de sept’en fra ”Et Folkesagn” af August Bournonville danset af Den Kongelige Ballets aspiranter. Derefter underholdte 28 dansere fra kompagniet med “The Rest of the Best”, et nyt værk af Sebastian Kloborg. Det var et udfordrende, skævt og skægt værk, der i den grad væltede publikum, kunne det mærkes ved det fortjente bifald, danserne fik ved stykkets afslutning.

Efterfølgende fremførte Ida Praetorius og Ryan Tomash et brudstykke fra ”Kameliadamen” af koreograf John Neumeier. ”Kameliadamen” er på Den Kongelige Ballets repertoire denne sæson, og har repremiere til maj i år. Og hvor er jeg dog glæder mig! Bare denne lille smagsprøve af den sorte pas de deux fik mit hjerte til at boble. ”Kameliadamen” er så stor kunst!

Endelige afsluttede J’aime Crandall og Jon Axel Fransson aftenen med den overdådige, sofistikerede og pikante ”Grand pas Classique”. Vi fik desuden fornøjelsen af uddrag både fra Konservatoriet og fra Amor og Balletmesterens luner i løbet af aftenen og en smagsprøve på Wayne McGregors ”Afterite”, der har premiere på operaen sammen med Harald Landers ”Etudes” den 13. april i år.

Sikke en aften og sikke et fransk festfyrværkeri Nikolaj Hübbe præsenterede os for. Gennem sin rolle som konferencier var man ikke i tvivl om hans passion for Frankrig, og hvor meget han brændte for at videregive den til os, der sad i publikum. Og det synes jeg, lykkedes ham. Hübberiet levede op til at være en eksperimenterende legeplads og samtidig en appetitvækker. Det var en sjov fordeling af både ballet, musik og talere. Det er svært at kalde det en balletforestilling, for det var ligeså meget en foredragsaften med Frankrig i centrum. Man må sige at aftenen var en sand tour de France!

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K

Spilleperiode: 28. marts 2019 og 4. april 2019

Set den 28. marts 2019

Foto: Christian Als

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/ballet/hubberiet-1/?section=top

Vært: Nikolaj Hübbe

Gæster: Louise Alenius, Line Clausen, Bjørn Bredal og Julie Jeune

Dansere: Ida Praetorius, Ryan Tomash, Jon Axel Fransson, J’aime Crandall m.fl.  Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. en pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Hvem har æren?, Odense Teater

Af Emil Veber Rasmussen   Som fire stolte haner sidder de i hver deres ...

Anmeldelse: Revolt. She said. Revolt again., Husets Teater

Af Ea Melissa Christiansen   Når ordene skal revolutioneres, og tankerne ikke er nok, ...

Anmeldelse: Z – Monica Zetterlund, Teatret ved Sorte Hest

Af Christian Skovgaard Hansen   Monica Zetterlund (1937-2005) var en svensk skuespiller og internationalt ...

Anmeldelse: Koncert for Lou, Republique (Musikteater SaltoMortale)

Af Julius Gotthardt Møller   Lou Andreas-Salomé var psykoanalytiker, erotiker og liberalist. Hun kendte ...

Anmeldelse: Ashes to Ashes, Østre Kapel (Sydhavn Teater)

Af Christian Skovgaard Hansen   Kl. 23.30 mødes vi ved Sydhavn st., inden turen ...

Anmeldelse: A Midsummer Night’s STEAM, Fredericia Teater

Af Julie Vad B. Madsen   Fredericia Teater har nyfortolket Shakespeares ’En skærsommernats drøm’ ...