Anmeldelse: Human afvikling, Det Kongelige Teater

Af Laura Munk Christensen

 

Vi har tidligere talt med med-manuskriptforfatter Thomas Corneliussen i et af vores Spotlights. Det kan læses her.

 

 

”Har jeg en plads i samfundet? Har jeg overhovedet ret til at leve?”

Sådan starter Jacob Nossell sin fortælling om sig selv og sit liv. Jacob lider af spastisk lammelse, og han har hele sit liv gennemlevet konsekvenserne af denne sygdom hver evig eneste dag. Men forstår den ”normale” befolkning Jacobs lidelser? Ved vi overhovedet noget om, hvad han går igennem?

I samarbejde med utallige forskere, skuespillerne Kristoffer Fabricius og Peter Kær og danseren Josephine Raahauge har Jacob udviklet en forestilling om sit liv. Fortællingen om hans hverdag som spastiker beretter han selv – med hjælp fra undertekster på bagtæppet. Han fortæller om sine drømme for fremtiden og straks efter, hvor håbløst det er, og at hans sygdom gør, at han aldrig vil få hverken kone, børn eller et job. Kristoffer Fabricius fungerer som hans støtte og ven, og han hjælper ham med at forklare sig og vise det hele frem.

_ma_4838-1600x1200

Jacobs fortælling er på én gang hjerteskærende, forbløffende og livsbekræftende. Ens eget liv bliver i allerhøjeste grad sat i perspektiv, og jeg har sjældent følt mig så berørt af et teaterstykke. Stemningen skifter konstant mellem en munter, nærmest stand-up-lignende humor og en poetisk, trist fremstilling af et menneske, der lider af indre splittelse og evig smerte.

Det er i disse skift, at Thomas Corneliussen, Magnus Iuel Berg og Jacob Nossells flair for manuskriptskrivning virkelig træder i karakter. Historien er fortalt i et godt tempo, så man sagtens kan følge med, men hvor man alligevel ikke keder sig på noget tidspunkt. Stor ros til deres arbejde.

_ms_1126-1600x1200

Men ’Human afvikling’ er ikke bare ét menneskes historie. Det er samtidig en undersøgelse i den ”almindelige” danskers holdning til spastikere. Derfor bliver stykket stoppet flere gange, og publikum bliver bedt om at besvare nogle spørgsmål. Spørgsmål som: ”Tror du, din hverdag er bedre end Jacobs?” eller ”Kunne du forestille dig at blive kærester med en spastiker?” Hermed bliver publikum inddraget, og det er umuligt ikke at tage stilling til det, som Jacob fortæller om sit liv.

_ma_5580-1600x1200

’Human afvikling’ formår i imponerende grad at gøre noget, man umiddelbart ville se som irrelevant for én selv, vedkommende og vigtigt. Personligt er mit syn på spastikere væsentligt forandret efter at have hørt Jacobs beretning.

Jeg ville derfor argumentere for, at denne forestilling henvender sig til stort set alle. Selv hvis man ikke finder det hele lige interessant, så er jeg ikke i tvivl om, at nogle af pointerne og historierne vil sætte sig fast og gøre et indtryk.

Kort sagt er ’Human afvikling’ en smuk, sjov, tårefremkaldende, poetisk og hudløst ærlig forestilling, der sætter spørgsmålstegn ved vores verden. Hvad er normalt?

 

 

 

Human afvikling er en co-produktion mellem Det Kongelige Teater og Stages of Science, og den er støttet af Statens Kunstråd, Elsass Fonden og Axel Muusfeldts Fond i samarbejde med Center for Subjektivitets- forskning, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling ved Københavns Universitet og Elsass Instituttets afdeling for psykologisk og social research.

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Sankt Annæ Plads 36 1250 København K

Spilleperiode: 22. oktober – 19. november 2016

Set den: 22. oktober 2016

Fotos: Per Morten Abrahamsen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20162017/skuespil/human-afvikling/

 

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Zilan B. Min historie, ZeBU

Af Jonathan Stahlschmidt   ”Var det her det hele begyndte? Eller var det her ...

Anmeldelse: Arne går under, Bådteatret

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Dukketeater er ikke kun for børn. Det ...

Anmeldelse: Det Der eR, Husets Teater

Af Jonas Gudmand Karen-Lise Mynster leverer her en pragtpræstation, som bør være obligatorisk for ...

Spotlight: GROW og GROWINSANE

Af Christian Skovgaard Hansen   Her på Ungt Teaterblod har vi denne gang fokus ...

Anmeldelse: The End, Odense Teater

Af Mette Herschend   ’The End’ er spændende, kreativ, propfyldt med energi og – ...