Anmeldelse: Human Nature, Teater Katapult

Af Anne Sophie Thingsted

 

’Human Nature’, der er produceret af Teater Katapult, er et eksperimenterende projekt, der blander forskellige visuelle og lydmæssige effekter med scenekunst. Sammensmeltningen af elementerne giver en følelse af, at alle i publikum er forbundet på tværs af de mørke sæder, på samme måde som stykkets kvindelige hovedperson er uløseligt forbundet med naturen.

Robert Reinholt og Nukâka Coster-Waldau spiller et par, der flytter ud i en skov med deres barn for at komme væk fra hverdagens stres og jag. Her bliver de nødt til at forholde sig til naturen, stykkets tredje rolle, som spilles af Lisbeth Sonne Andersen. Kvinden drages af naturen og vil blive ét med den, mens manden har et ønske om at kontrollere naturen og underlægge den menneskets materielle levevis.

Men handlingen i ’Human Nature er egentlig’ ikke så væsentlig. Den antydes kun svagt og fylder meget lidt, hvilket til tider får stykket til at virke stillestående. Stykkets force er dets leg med lydeffekterne. Der benyttes binaural lyd, som betyder, at publikum har høretelefoner på under hele forestillingen.

Human Nature - mosaik mellem

Høretelefonerne spiller underlægningsmusik, der blander sig med skuespillernes stemmer. Desuden er de lydsensitive og forstærker alle lydene fra tilskuerrækkerne, så alle hostelyde og skramlen runger inde i ens eget hoved fra et udefinerbart sted i salen. Det gør, at man føler man sig meget forbundet med de andre tilskuere under forestillingen, selvom man sidder i mørket, og ikke kan se hvor eller hvem lydene kommer fra.

På scenen antydes temaet om at bevare jordforbindelsen i en travl hverdag. Skuespillerne bruger meget af tiden under forestillingen på at grave i en kæmpemæssig sandkasse, der fylder halvdelen af scenen. Af og til finder de en stilet, et par høretelefoner eller noget andet, som forbrugssamfundet har givet os. Det minder tilskueren om, at selv disse genstande er lavet af naturmaterialer, og at mennesket derigennem er forbundet med jorden i bogstavlig forstand.

Der, hvor stykket halter, er i at formidle en klar følelse til publikum. Temaerne og budskabet er så underspillede, at det er svært at forstå, hvor forestillingen vil hen. Den fortæller, at mennesket er uomtvisteligt forbundet med naturen, som er vild og utæmmelig. Men samtidig fortæller den om materialisme, stress, økologi, forbrug, sex og neurokirurgi, hvilket giver et mangefacetteret og desværre nogle gange vagt slutresultat.

 

Teater Katapult, Skovgårdsgade 3, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 7.-29. september 2017 på Teater Katapult

Efterfølgende: 5.-13. oktober 2017 på Teater Grob i København

Set den 27. september 2017

Foto: Teater Katapult

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her: 

https://katapult.dk/kalender/human-nature/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Sukker, Republique (co-produktion med Det Olske Orkester)

Af Emil Samaras Eriksen   Et sammenkrøllet verdenskort med Dannebrog på toppen. En kolonimagt ...

Anmeldelse: Folkeskolereformen, Teater V (gæstespil af Mungo Park Kolding)

Af Christian Skovgaard Hansen ’Folkeskolereformen’ præsenteres på teatrets hjemmeside som ”[e]n humoristisk monolog om ...

Anmeldelse: Tove! Tove! Tove!, Det Kongelige Teater

Af Eva Gudmand   Denne forestilling er en repremiere. Vi anmeldte også Tove, Tove, ...

Anmeldelse: Turister, Teater Får302

Af Christian Skovgaard Hansen    Se den, hvis du vil opleve anderledes scenekunst, hvor ...

Anmeldelse: Doktor Zhivago, NørregadeTeatret

Af Kathrine Fremming   I Hylddalen i Maribo åbner egnsteatret NørregadeTeatret, under kunstnerisk ledelse ...

Anmeldelse: FELT, Teaterøen (FELT)

Af Christian Skovgaard Hansen   Denne lørdag eftermiddag går turen på nye eventyr: Min ...