Anmeldelse: Et hus på sand og håb, Teater Får302

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Hvis vægge kunne tale, kunne de fortælle de mest vidunderlige historier. På Toldbodgade 6 siver fortællingerne ud gennem sprækkerne, og de tegner med kridthvide streger beboernes liv på væggene.

De fire skuespillere bærer hvide kitler og har kridt i hånden. Sådan forestiller jeg mig skolelæren så ud, da min far var barn; ternet nederdel eller pressede bukser, hvid kittel, og det intense blik, som rammer mig fra personerne på scenen. En scene som er umanerlig bred og kun et par meter dyb.

MG_4036-Ethuspåsandoghåb (Kopier)

Bagvæggen står helt sort og mat, en kæmpe tavle klar til dagens time, eller rettere, timer med indlagt frikvarter (pause). Ned til mindste detalje får vi indblik i de mange skæbner, som har beboet Toldbodgade 6 fra 1920 til 2017. Det er livets skole, som vi er havnet i, og de fire skuespillere springer imellem de forskellige karakterer og tidsperioder, så man skal koncentrere sig for at følge med!

Rekvisitterne bliver tegnet på væggen med kridt, ja faktisk bliver alt bare tegnet på væggen. Tegningerne bliver levende i samspil med skuespillerne, som både besidder fantastisk timing og en skøn energi. Det bliver et spændende puslespil for hjernen, at holde styr på alle relationerne og gennemskue, hvad skuespillerne mon nu vil finde på.

MG_3950-Ethuspåsandoghåb (Kopier)

Jeg sad med et kæmpe smil på læben og en enorm kærlighed for karaktererne under hele forestillingen, og jeg glædede mig over de spøjse og kreative måder, som det lille rum blev brugt på.

’Et hus på sand og håb’ er en velskrevet og humoristisk forestilling, men to en halv time inkl. pause var dog lige i overkanten til, at jeg gik fra Toldbodgade hungrende efter mere, og det er ærgerligt. Det blev simpelthen for lang tid at sidde ned og indtage så mange informationer og indtryk, og jeg blev desværre en smule utålmodig og ukoncentreret til slut. Når det så er sagt, leverede skuespillere hele vejen, og de holdt energien til sidste sekund.

Både lys og lyd åbnede det snævre scenerum op, og var en vigtig medspiller til, at jeg som publikum blev så grebet af de mange stemningsfulde øjeblikke på scenen.

MG_3987-Ethuspåsandoghåb (Kopier)

Små politiske kommentarer dukker med jævne mellemrum op i løbet af forestilling. Gad vide, hvorfor den ungarske flygtning er den eneste usynlige karakter, f.eks.?

Forestillingen fejrer historiefortællingens tradition bl.a. med referencer til historiefortælleren over dem alle: H. C. Andersen. Med ’Et hus på sand og håb’ fejrer Teater FÅR302 også deres 30-års jubilæum, og med en så dejlig forestilling kan de bestemt være stolte.

 

Teater FÅR302, Toldbodgade 6, 1253 København K

Spilleperiode: 27. marts-28. april 2017

Set den: 6. april 2017

Fotos: Thomas Cato

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.faar302.dk/forestilling/hus-paa-sand-haab/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Anne Marie gift Carl-Nielsen, Teater V (gæstespil af Mungo Park Kolding)

Af Mathias Grønhøj og Eva Gudmand, gæsteanmeldere ’Anne Marie gift Carl-Nielsen’ appellerer til en ...

Anmeldelse: DETOX 2, Teater PRAXIS

Af Sarah Emilie Hansen   Teater PRAXIS har skabt forestillingen DETOX 2, der er ...

Anmeldelse: Chicago, Elite Teater

Af Mette Herschend   Lange sexede ben, showbizz, korruption and all that jazz! Kan ...

Anmeldelse: Den vægelsindede, Odense Teater

Af Carina Blangsbøll   Denne forestilling skal ses, hvis du er til Holberg-klassikere, Ditte ...

Anmeldelse: Rockulven, Aalborg Teater

Af Ditte Marie Pedersen   Aalborg Teater sceneopsætter for tiden og en god måneds ...